کد خبر: ۲۲۷۱۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای سازمان نصر تهران معتقد است که فیلتر گوگل‌پلی در بلندمدت به استورهای داخلی ضربه می‌زند و باعث تضعیف تمام بخش‌های صنعت بازی ایران می‌شود.

فیلترینگ گوگل‌پلی در دراز مدت به ضرر استورهای داخلی‌ست

رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای سازمان نصر تهران معتقد است که فیلتر گوگل‌پلی در بلندمدت به استورهای داخلی نیز ضربه می‌زند و باعث تضعیف تمام بخش‌های صنعت بازی ایران می‌شود.

به گزارش تجارت آنلاین، در چند ماه اخیر با فیلترشدن اپلیکیشن گوگل‌پلی، بسیاری از فعالان صنعت بازی در کشور دچار ضرر و زیان شدند. گوگل‌پلی برای کاربران بازی‌های رایانه‌ای و شرکت‌های سازنده این بازی‌ها در مقایسه با سایر استورها امکانات بسیار مناسبی را فراهم می‌کرد. امکاناتی که با فیلترشدن آن فعالان و علاقه‌مندان ایرانی این صنعت از آن محروم شدند.

در همین خصوص گفتگویی اختصاصی با ابوالفضل صادق، رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران انجام شده است.

با توجه به آمارهای منتشر شده، صنعت بازی کشور در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد. فیلتر اپ گوگل‌پلی تا چه میزان در به وجود آمدن این وضعیت نقش دارد؟

طبق آمار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، حدود 32 میلیون گیمر در ایران داریم. در واقع این آمار نشان می‌دهد بازی‌های ویدیویی در حال حاضر نقش مهمی در سرگرمی مردم دارند. با توجه به شرایط محدود‌ کننده‌ای که در حال حاضر دولت برای بازی‌سازان ایجاد کرده است، عملا صنعت بازی‌سازی کشور را به سمت نابودی کشانده است. این مسئله به این معنی است که در حال از دست دادن بزرگترین ابزار فرهنگ سازی کشور هستیم .

متاسفانه فیلترینگ گوگل‌پلی در یک‌ سال گذشته آسیب‌های جبران ناپذیری به صنعت بازی‌سازی کشور وارد کرده و عملا کسب‌وکارهای شرکت‌های فعال در این حوزه را بصورت کامل مختل کرده است. هزینه تبلیغات در پلتفرم‌های داخلی مقرون به صرفه نیست و ROI مثبت نمی‌شود. در واقع درون یک چرخه معیوب قرارگرفته‌ایم که هر روز آسیب‌های آن بیشتر می‌شود.

متاسفانه با فیلتر گوگل‌پلی نه تنها بخش مارکتینگ مختل شده است، بلکه ابزارهای توسعه‌ای که گوگل‌پلی در اختیار توسعه دهنده‌ها قرار می‌داد نیز از دسترس خارج شده است و نمی‌توانیم از این قابلیت‌ها استفاده کنیم. دلیل این مسئله نیز قطع شدن کانال ورودی یوزرهای ما از این بخش است و به همین جهت در فرایند توسعه و اپتیمایز بازی‌ها هم مشکل داریم.

برخی از طرفداران فیلترگوگل‌پلی بر این باور هستند که فیلتر این استور باعث رشد و رونق استورهای داخلی می‌شود. آیا استورهای داخلی می‌توانند جایگزینی برای گوگل‌پلی باشند؟

استورهای داخلی باید در کنار گوگل‌پلی باشند. این تفکر که استورهای داخلی جایگزین گوگل‌پلی شوند تفکر کاملا اشتباهی است. فیلترینگ گوگل‌پلی در دراز مدت به ضرر استورهای داخلی نیز است. اکثر بازی‌های موجود در استورهای بازار و مایکت ایرانی هستند. با ادامه چنین فرایندی، کاربران ایرانی بازار هدف توسعه دهنده‌ها نخواهد بود و نهایتا درآمدهایی که می‌تواند از طریق ساخت و توسعه بازی‌های جدید نصیب استورهای داخلی شود از بین خواهد رفت. زمان آن رسیده است که استورهای داخلی نیز در روش کسب‌وکار خود تغییراتی اعمال کنند. در حال حاضر سهم استورهای داخلی از فروش بازی سی درصد است. سهمی که متناسب با سرویس‌هایی که به کاربران می‌دهند نیست. استورهای داخلی باید تمرکز خود را بر جذب درآمد از طریق تبلیغات بگذارند و سهم استور از توسعه دهنده‌ها به صفر برسد. با این فرایند توسعه دهنده‌ها نیز بودجه بیشتری برای جذب کاربر از طریق پلتفرم‌های داخلی اختصاص خواهند داد.

در سال‌ گذشته مشکلات بسیاری برای شرکت‌های حاضر در اکوسیستم استارتاپی کشور به وجود آمد و بسیاری از فعالان صنعت بازی تصمیم به مهاجرت از کشور گرفتند. با توجه به این مشکلات و سیر صعودی مهاجرت افراد ماهر در این حوزه، آینده این صنعت را در ایران چگونه ارزیابی می‌کنید؟

استارتاپ‌های ایرانی در سال گذشته سخت‌ترین روزهای کاری خود را تجربه کردند. هنوز نیز شاهد وجود مشکلاتی مثل فیلترینگ و تهدید سلب مالکیت بخش خصوصی از استارتاپ‌های بزرگ کشور به نفع دولت هستیم. مطرح کردن چنین مواردی نه تنها ما را دلسرد نمی‌کند بلکه باعث می‌شود تا در جهت گرفتن حقوق خود بیشتر تلاش کنیم. افرادی که این موارد را مطرح می‌کنند دشمنان واقعی رشد و توسعه اقتصاد دیجیتال کشور و جوانان و استعدادهای ایرانی هستند. امیدواریم در بدنه دولت هنوز کسانی باشند که تصمیم‌های درست اتخاذ کنند تا هرچه زودتر شاهد رفع فیلترینگ گوگل‌پلی، یوتیوب و سایر پلتفرم‌ها باشیم.

در حال حاضر کشورهای حوزه خلیج فارس بودجه‌های بسیار زیادی برای بازی و سرگرمی اختصاص داده‌اند و دنبال درآمد‌زایی از طریق این صنعت هستند. در واقع این کشورها می‌خواهند درآمد حاصل از این صنعت را جایگزین درآمد‌های نفتی خود کنند. اکثر این کشورها نیروی کار خود را از ایران تامین می‌کنند و همین هم عاملی شده است که بازی‌سازان در بخش جذب نیروی ماهر دچار مشکل شوند. متاسفانه مهاجرت در میان فعالان این حوزه بسیار زیاد شده است.

بدلیل درآمد بالای صنعت بازی، بسیاری از کشورهای اروپایی حمایت‌های زیادی از بازی‌سازان می‌کنند. حمایت‌هایی مثل معافیت‌های مالیاتی یا تامین پنجاه درصدی هزینه‌‎های ساخت بازی. در ایران نه تنها چنین حمایت‌هایی از بازی‌سازان صورت نمی‌گیرد، بلکه با فیلترینگ‌ پلتفرم‌های متعدد عملا در حال نابودی صنعت بازی هستیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار