کد خبر: ۲۲۷۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۳
پل‌ها، سازه‌هایی به ظاهر ساده، اما از نظر معماری و مهندسی دارای ارزش بسیار بالایی هستند. استحکام یکی از مهم‌ترین عناصری است که در ساخت پل باید به آن توجه داشت. در کشور ما پل‌های متعددی وجود دارد که قدمت برخی از آ‌ن‌ها به چند قرن نیز می‌رسد.

پل‌ها، سازه‌هایی به ظاهر ساده، اما از نظر معماری و مهندسی دارای ارزش بسیار بالایی هستند. استحکام یکی از مهم‌ترین عناصری است که در ساخت پل باید به آن توجه داشت. در کشور ما پل‌های متعددی وجود دارد که قدمت برخی از آ‌ن‌ها به چند قرن نیز می‌رسد. هر کدام از پل‌های ایران دارای ویژگی‌های متفاوتی از نظر معماری و پیشینه تاریخی هستند، به همین دلیل بازدید از آن‌ها در طول سفر می‌تواند تجربه‌ای به یادماندنی را برای شما رقم بزند. در ادامه با تعدادی از پل های معروف ایران آشنا خواهید شد.

سی و سه پل اصفهان| یوتراوز

سی و سه پل اصفهان

با شنیدن نام پل‌های ایران، احتمالا اول نامی که به ذهن هر فردی خطور می‌کند، سی و سه پل اصفهان است. این پل تاریخی به عنوان یکی از زیباترین پل‌های ایران و هم‌چنین محبوب‌ترین جاذبه‌های اصفهان شناخته می‌شود. سی و سه پل در طول تاریخ با نام‌های مختلفی شناخته می‌شد که از جمله آن‌ها می‌توان به: پل الله وردی خان، پل شاه‌عباسی، پل جلفا و پل چهل چشمه اشار  کرد. سی و سه پل دارای 295 متر طول و 14 متر عرض بوده و به عنوان طولانی‌ترین پل بر روی زاینده رود شناخته می‌شود. قدمت سی و سه پل اصفهان به دوره حکومت شاه عباس صفوی باز می‌گردد و با نظارت و هزینه الله وردی خان ساخته شده است. شما می‌توانید با رزرو اتاق در هتل ایروانی اصفهان به سادگی و در کم‌ترین زمان به بازدید از این اثر تاریخی بی‌نظیر بپردازید.

پل خواجو اصفهان| یوتراوز

پل خواجو اصفهان

پل‌های تاریخی اصفهان تنها به سی و سه پل محدود نمی‌شود. یکی دیگر از پل‌های دیدنی اصفهان، پل خواجو است. قدم گذاشتن بر روی این پل، به خصوص در شب‌های خنک بهار و تابستان می‌تواند تجربه‌ای منحصر به فرد و لذت‌بخش را برای شما رقم بزند. پل خواجو در شرق سی و و سه پل قرار دارد و به مانند دیگر پل اصفهان، در دوران صفوی ساخته شده است. پل خواجو در فاصله حدودا 2 کیلومتری سی و سه پل قرار دارد و به دستور شاه عباس دوم احداث شده است. پل خواجو با نام‌های دیگری از جمله: بابا رکن‌الدین، گبرها و حسن آباد شناخته می‌شود. پل خواجو از نظر معماری، یک شاهکار در بین سازه‌های دوران صفوی به شمار می رود و نسبت به سایر آثار آن دوران، ساختاری مدرن و منحصر به فرد دارد. هتل خواجو، هتل اسپادانا، هتل ملل و هتل سپاهان از هتل های اصفهان هستند که در نزدیکی پل خواجو قرار دارند و می‌توانید در آنجا اقامت کنید.

.

پل سفید اهواز

از اهواز به عنوان شهر پل‌های ایران یاد می‌شود. پل سفید اهواز به عنوان یکی از پل های معروف ایران است که بر روی رود کارون قرار داشته و نمادی مهم در شهر اهواز به شمار می‌آید. این پل دیدنی با قوسی زیبا و سفید رنگ در شهر اهواز خود نمایی می‌کند. ساخت پل سفید به سال 1315 باز می‌گردد. علاوه بر پل سفید، بر روی رود کارون 7 پل دیگر نیز ساخته شده است. این پل شرق و غرب اهواز را به یکدیگر متصل می‌کند و به همین دلیل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پل سفید اهواز با معماری منحصر به فرد و نورپردازی زیبا، جاذبه‌ای چشم نواز را به شب‌های اهواز بخشیده است.

پل طبیعت تهران| یوتراوز

پل طبیعت تهران

پل طبیعت به عنوان یکی از شاهکارهای معماری مدرن در ایران محسوب می‌شود. از زمان افتتاح پل طبیعت در سال 1393، این پل توانست به سرعت به عنوان نمادی مهم در شهر تهران تبدیل شود. پل سه طبقه طبیعت در منطقه عباس آباد تهران قرار دارد و دو پارک اصلی تهران یعنی پارک آب و آتش و پارک طالقانی را به یکدیگر متصل می‌کند. معماری بی‌نظیر این پل موجب شده تا جوایز متعددی به سازندگان آن تعلق بگیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به جایزه معماری آقاخان اشاره کرد. پیکره پل طبیعت از سی و سه پل اصفهان الهام گرفته شده و به نوعی می‌توان از آن به عنوان سی و سه پل مدرن یاد کرد. در طبقات مختلف پل طبیعت می‌توانید علاوه بر استراحت و قدم زدن، از تجربه رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های مختلف در طبقه اول پل طبیعت نیز لذت ببرید.

پل معلق نمک آبرود

قدم گذاشتن بر روی پل‌های معلق تجربه‌ای مهیج و متفاوت است. یکی از پل های معروف ایران پل معلق نمک آبرود است که حدود 150 متر طول دارد. منظره بی‌نظیر این پل و فضای سرسبز اطراف آن موجب شده تا بسیاری از گردشگران و مسافران برای بازدید از این پل دیدنی و عبور از آن به نمک آبرود سفر کنند. باتوجه به قدیمی بودن پل نمک آبرود و ساختار چوبی آن، برای گذر از این پل باید از وسایل ایمنی نظیر لباس مخصوص و کلاه استفاده کنید، علاوه بر آن مسافران به وسیله طناب‌های مخصوص به پل متصل می‌شوند تا هیچ خطری آن‌ها را تهدید نکند. توجه داشته باشید که استفاده از این پل رایگان نیست.

پل معلق مشگین شهر| یوتراوز

پل معلق مشگین شهر

طولانی‌ترین پل معلق ایران در مشگین شهر اردبیل قرار دارد. پل معلق مشگین شهر با 364 متر طول بزرگ‌ترین پل معلق خاورمیانه بوده و با عرض 2 متر بر روی رودخانه خیاوچایی قرار گرفته است. در اواسط پل مشگین شهر، منطقه‌ای با کفی شیشه‌ای قرار گرفته است که به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید منظره‌ای شگفت‌انگیز را در زیرپاهای خود مشاهده کنید. طبیعتا عبور از این پل برای افرادی که ترس از ارتفاع دارند پیشنهاد نمی‌شود.

پل ساسانی دزفول

پل ساسانی دزفول با بیش از 17 قرن قدمت به عنوان یکی از شاهکارهای معماری جهان شناخته می‌شود. این پل تاریخی به دستور شاپور اول بر روی رودخانه دز ساخته شده و با داشتن 370 متر طول و 60 متر عرض، محلی وسیع را برای تردد عابران به ارمغان آورده است. در ساخت این پل مواد مختلفی از جمله سنگ و ساروج به کار رفته است. با وجود گذشته قرن‌ها از ساخت پل ساسانی دزفول، این پل هم‌چنان استحکام خود را حفظ کرده و محلی مناسب برای عبور گردشگران به شمار می‌آید. این پل تاریخی در گذر زمان حوادث انسانی و طبیعی متعددی را متحمل شده است؛ اما با این وجود پایه‌های اصلی آن هم‌چنان پابرجا مانده و با انجام مرمت‌های مختلف استحکام پل دزفول حفظ شده است.

سخن پایانی

معماری ایرانی همواره در طول تاریخ در بین جهانیان زبان‌زد بوده است. یکی از جلوه‌های بارز معماری ایرانی در پل های معروف ایران مشاهده می‌شود. پل‌های ساخته شده در کشور ما علاوه بر استحکام بی‌نظیر، از معماری چشم نوازی نیز برخوردارند، به همین دلیلی محلی به محلی بسیار مناسب برای بازدید گردشگران تبدیل شده‌اند. شما می‌توانید از طریق سایت رزرو هتل یوتراوز در بهترین اقامت‌گاه‌های کشور سکونت داشته و در سفر خود به شهر‌های مختلف ایران از پل‌های بی‌نظیری هم‌چون: پل خواجو، سی و سه پل، پل سفید، پل معلق نمک آبرود و پل معلق مشگین شهر بازدید کنید.

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار