کد خبر: ۲۲۷۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵
بررسی کارنامه مردادماه ایران خودرو حاکی از آن است که این شرکت خودروسازی روزبه‌روز به مقصد ورشکستگی نزدیک‌تر خواهد شد؛ چرا که روند فروش شرکت در این ماه به شدت نزولی شده و همین امر درآمد ایران خودرو را در مرداد به کمتر از نصف درآمد تیرماه رسانده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، گزارش عملکرد ایران خودرو در مردادماه منتشر شد و طبق معمول اخبار خوبی را برای سهامداران خود مخابره نکرد. چرا که ارقام تولید، فروش و درآمد ماهیانه شرکت به شدت نزولی شده‌اند. مقدار فروش ایران خودرو در این ماه تا حدی پایین آمد که حتی رشد 53 درصدی میانگین نرخ‌های فروش شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز نتوانست جلوی کاهش درآمد شرکت را بگیرد.

کارنامه ایران خودرو در مرداد

نگاهی دقیق‌‌تر به ارقام منتشر شده در گزارش عملکرد ماهانه ایران خودرو نشان می‌دهد مقدار تولید شرکت در دومین ماه از تابستان سال 1402 به 36 هزار و 832 دستگاه رسیده که 12 هزار و 177 دستگاه کمتر از میانگین ماهانه تولید در یک سال اخیر است.

همچنین این عدد در مقایسه با تولید 47 هزار و 224 دستگاهی تیر و 41 هزار و 342 دستگاهی مرداد 1401 نیز حدود 22 و 11 درصد افت داشته است. همین کاهش مقدار تولید شرکت سبب افت مقدار فروش شرکت نیز در بازه زمانی مذکور شده است؛ به طوری که ایران خودرو در مردادماه امسال توانست تنها 27 هزار و 989 دستگاه از محصولات خود را به فروش برساند. رقمی که از میانگین فروش ماهانه شرکت در یک سال اخیر حدود 21 هزار دستگاه کمتر است.

همچنین تیراژ فروش مردادماه ایران خودرو در مقایسه با فروش 58 هزار و 915 دستگاهی تیرماه و فروش 50 هزار و 146 دستگاهی مرداد 1401 نیز حدود 52 و 44 درصد کاهش داشته است.

خودرو

افت درآمد حاصل از فروش

کاهش تیراژ فروش در مردادماه سبب افت شدید درآمدزایی ایران خودرو از محل فروش شده است. به طوری که درآمد شرکت در این ماه حتی به نصف درآمد شرکت در تیرماه نیز نرسید. لازم به ذکر است ایران خودرو در مردادماه سال 1402 از فروش محصولات خود حدود 9 هزار و 157 میلیارد تومان درآمد کسب کرد که در مقایسه با درآمد 18 هزار و 807 میلیارد تومانی تیرماه و درآمد 9 هزار و 412 میلیارد تومانی مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 51 و 3 درصد کاهش داشته است.

درآمد ماهانه

عمده درآمد ایران خودرو در این ماه مختص به فروش خودروهای گروه پژو بوده است. جالب است که مبلغ فروش شرکت در این گروه نیز حدود 66 درصد کاهش داشته است.

در نهایت باید گفت ایران خودرو در مردادماه امسال عملکرد خوبی از خود بر جای نگذاشته است و حتی افزایش قیمت خودرو نیز نتوانست دردی از مشکل درآمدزایی آن دوا کند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار