کد خبر: ۲۲۷۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۷
یکی از موادی که در تهیه در، پنجره و چهارچوب‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد، پروفیل است که در واقع با عنوان پروفیل درب و پنجره در بازار شناخته می‌ شود. در ساخت این محصول مواد اولیه مختلفی استفاده می‌ شود که از نظر مشخصات فیزیکی و شیمیایی متنوع هستند.

یکی از موادی که در تهیه در، پنجره و چهارچوب‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد، پروفیل است که در واقع با عنوان پروفیل درب و پنجره در بازار شناخته می‌ شود. در ساخت این محصول مواد اولیه مختلفی استفاده می‌ شود که از نظر مشخصات فیزیکی و شیمیایی متنوع هستند.

بررسی کامل پروفیل درب و پنجره همراه با کاربردهای اساسی آن

به نقل از سایت آهن ملل پروفیل‌های درب و پنجره از نظر جنس به دو دسته اصلی فلزی و آلومینیومی تقسیم می‌شوند. پروفیل‌های فلزی از ورق‌های فولادی نورد سرد ساخته می‌شوند و مقاومت و استحکام بالایی دارند. پروفیل‌های آلومینیومی از ورق‌های آلومینیومی ساخته می‌شوند و وزن سبک‌تری نسبت به پروفیل‌های فلزی دارند. پروفیل‌های درب و پنجره از نظر کاربرد نیز به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. پروفیل‌های لنگه دری، پروفیل‌های چارچوبی، پروفیل‌های سپری و پروفیل‌های لولا از جمله پرکاربردترین انواع پروفیل درب و پنجره هستند.

 

جنس پروفیل درب و پنجره از چیست؟

برای تولید مواد اولیه ساخت در و پنجره مواد گوناگونی استفاده می‌ شود که بر این اساس هر کدام از این محصولات ویژگی‌ های خاصی پیدا کرده اند. اصلی‌ ترین مواد به‌ کار رفته در تولید پروفیل درب و پنجره شامل موارد زیر است:

  • یو پی وی سی: میزان مقاومت محصول pvc در برابر گرما و نور پایین است و به‌ راحتی می‌ تواند با اکسیژن ترکیب شود. البته برای افزایش مقاومت این پلیمر پایدار کننده‌ های خاصی در آن استفاده می‌ شود و با عنوان UPVC به بازار عرضه می‌ شود.
  • فولاد: فولاد مورد استفاده در این پروفیل از طریق نورد گرم و سرد تولید می‌ شود. در واقع بر اساس کیفیت کلی پروفیل و نوع کاربرد آن ورق اولیه مورد نظر انتخاب می‌ شود.
  • آلومینیوم: بسیاری از پروفیل‌ های موجود در بازار که در تهیه درب و پنجره استفاده می‌ شوند، آلومینیومی هستند و رقابت این فلز با پروفیل‌ های UPVC  در بازار زیاد است.
  • کامپوزیت: این نوع پلاستیک نیز پس از تقویت‌ شدن با استفاده از الیاف شیشه ترکیب شده و به پروفیل‌ های گوناگونی تبدیل می‌ شود.
  • چوب: چوب از دیگر پروفیل‌ های است که در ساخت برخی از لوازم چوبی خانه مثل درب و پنجره کاربرد دارد.

تولید پروفیل درب و پنجره

مراحل تولید پروفیل مورد استفاده در تهیه درب و پنجره، فرایند دقیق و تخصصی دارد که در ادامه مراحل آن را بررسی می‌ کنیم.

 مرحله‌ اول؛ انتخاب مواد اولیه درجه یک: در تهیه پروفیل فولادی نیاز به استفاده از ورق‌ های فولادی و کلاف داریم. جنس، ابعاد و سایز این ورق‌ ها گوناگون است و کاربرد هر کدام نیز متفاوت است. آلیاژ اولیه مورد استفاده در تهیه کلاف فولادی باید مورد توجه باشد و موادی مثل منگنز و گوگرد با آن ترکیب شود تا ویژگی‌ های خاصی در این مقاطع ایجاد کند.

مرحله دوم؛ ارسال ورق‌ های فولادی به خط تولید: در خط تولید پروفیل درب و پنجره ابتدا این پروفیل‌ ها برش می‌ خورند که از دستگاه‌ های خاصی برای این کار استفاده می‌ شود و این دستگاه از سیستم‌ های خاصی برخوردار است تا دقت برش افزایش پیدا کند. از این طریق مقاطع برای استفاده در صنایع خاص کاربردی می شوند.

مرحله سوم؛ تولید پروفیل از ورق فولادی: پس از انجام برش‌ های لازم در ورق فولادی دستگاه‌ های خاصی آن را شکل‌ دهی می‌ کنند و حالت درب و پنجره را در این پروفیل‌ ها ایجاد می‌ کنند؛ لازم به ذکر است پروفیل فولادی از میزان مقاومت کششی بیشتر و مطلوبی برخوردار است.

 

ویژگی پروفیل درب و پنجره

از ویژگی های اساسی این مقاطع می‌ توان گفت که پروفیل تنوع گسترده‌ ای دارد و مواد مختلفی در تولید آن می‌ تواند استفاده شود. قیمت پروفیل درب و پنجره نیز بر اساس امکانات مختلف طراحی شده در آن ها متغیر است. این محصولات از قابلیت دوجداره بودن، ضد آلودگی صوتی و آلودگی محیط نیز برخوردار هستند که این ویژگی آن را برای استفاده در محیط‌ های شلوغ مناسب می‌ کند. علاوه براین پروفیل‌ ها در شاخه‌ های مختلف و با ابعاد و اندازه‌ های گوناگون به بازار عرضه می‌ شوند که وزن آن نیز بر اساس طرح و ضخامت ورق متغیر است.

کاربرد پروفیل درب و پنجره

در حالت کلی کاربردهای پروفیل در و پنجره مشخص است. البته آشنایی با ویژگی‌ های جزئی آن نیز می‌ تواند در هنگام تهیه مهم باشد. ساخت انواع قاب پنجره برای نگهداری ورق آهنی و شیشه، تولید چارچوب مورد استفاده در درب اتاق‌ ها، تولید درب­ شیشه‌ ای یکنواخت، ساخت ریل درب و پنجره، ساخت نماهای تمام شیشه، طراحی اتصال‌ های قاب با قاب و... همگی از کاربردهای پروفیل پنجره و درب است. البته در حال حاضر پروفیل یو پی وی سی و آلومینیوم نسبت به سایر محصولات بیشتر استفاده می‌ شود.

بررسی کامل پروفیل درب و پنجره همراه با کاربردهای اساسی آن

قیمت پروفیل درب و پنجره

در میان انواع مواد اولیه مورد استفاده در تهیه پروفیل‌ها مربوط به درب و پنجره، جنس آلومینیومی بسیار زیاد است و در رده بعدی پروفیل‌های  upvc و فولادی قرار دارند. آلومینیوم از مقاومت بسیار زیادی برخوردار است و به همین دلیل مقاومت آن در برابر شرایط آب وهوایی گوناگون بسیار زیاد است و وزن سبکی نیز دارد. در نتیجه همه این عوامل، قیمت پروفیل نیز متغیر خواهد بود. البته انتخاب یک پروفیل باکیفیت می‌ تواند کیفیت نمای ساختمان را نیز افزایش دهید. در نتیجه هزینه‌ های نهایی پروژه‌ ها از عواملی مثل قیمت پروفیل درب و پنجره تأثیر می‌ پذیرند.

خرید پروفیل درب و پنجره

در هنگام خرید این محصولات باید دقت کنید تا پروفیل کیفیت خوبی داشته باشد و جنس آن برای استفاده در محیط‌ های مختلف متناسب باشد. همچنین باید به این موضوع دقت داشته باشید که تهیه پروفیل از مراکز معتبر می‌ تواند زمینه خرید مطمئن و باکیفیت را فراهم کند. پروفیل‌ های درب و پنجره‌ ای که جنس آلومینیومی دارند، نسبت به پروفیل‌ های غیرفلزی گران‌ تر هستند و خرید آن‌ ها هزینه بیشتری برای شما در پی خواهد داشت. همچنین در هنگام خرید باید به طرح و میزان ضخامت و ابعاد پروفیل توجه کنید. این عوامل در تهیه درب منزل نیز باید بادقت بررسی شوند. محصولات فولادی باکیفیت در هنگام ارائه مصالح یک برگه استاندارد در اختیار مشتری قرار می‌ دهند.

مطالب مرتبط:

نتیجه‌گیری

یکی از محصولات بسیار پرکاربرد در صنعت ساخت‌ و ساز پروفیل درب و پنجره است که کاربرد گسترده‌ ای در ساخت پنجره‌ های دوجداره، UPVC  و آلومینیومی دارد. استفاده از این لوازم در ساخت خانه مانع نفوذ گرد و غبار و حرارت و الکتریسیته به محیط می ­شوند. این محصولات نیازی به رنگ‌کاری یا سرویس مجدد ندارند و در کاهش آلودگی‌ های صوتی تاثیر فوق‌ العاده زیادی دارند.

به دلیل تنوع گسترده جنس پروفیل درب و پنجره، قیمت آن نیز متغیر است و از عوامل مختلفی تأثیر می‌ پذیرد. بررسی این موارد در هنگام خرید برای مشتریان بسیار کاربردی خواهد بود.

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار