کد خبر: ۲۲۷۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴

بهترین مادربرد ایسوس چیست و کدام مدل مادربرد ارزش خرید بیشتری برای اهدافتان دارد؟ در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی بهترین مادربرد ایسوس، درباره چند نکته هنگام خرید هم صحبت کنیم.

چرا مادربرد ایسوس؟

ایسوس یکی از برندهای مطرح در سطح بین المللی محسوب می‌شود که کارشناسان آن تبحر بسیار بالایی در ساخت محصولات حوزه‌ی سخت افزار و تکنولوژی دارند. این شرکت خوش نام موفق شده مادربردهای جذابی را هم توسعه داده و به بازار عرضه کند. بهترین مادربرد ایسوس گیمینگ می‌تواند به همراه قطعات سخت افزاری دیگر مثل یک کارت گرافیک و پردازنده‌ی مرکزی قدرتمند، لذت گیم را برای گیمرهای حرفه‌ای دو چندان کند. همچنین، با خرید بهترین مادربرد ایسوس به نوعی سرمایه‌گذاری کرده تا شما دیگر در آینده نیاز به خرید مجدد مادربرد برای ارتقای سیستم کامپیوتر نداشته باشید.

خوشبختانه محصولات ایسوس در داخل کشور علاوه بر فروشگاه‌های مختلف، توسط نمایندگی معتبر ایسوس ایران هم به فروش می‌رسند. بنابراین، در صورت هر گونه ایراد و خرابی در محصولات می‌توان با خیال راحت‌تر کالای دارای مشکل را مرجوع کرد. همچنین، در صورت نیاز به مشاوره به منظور خرید می‌توان از کارشناسان خبره‌ی نمایندگی معتبر ایسوس استفاده کرد.

شرکت ایسوس به طور تخصصی روی ساخت محصولات گیمینگ مشغول به کار است. از همین رو، سخت افزارهایی که به طور انحصاری در درجه‌ی اول برای گیمرها توسعه پیدا می‌کند تحت عنوان ROG به بازار عرضه می‌شوند. از همین بابت، مادربردهای ROG برند ایسوس را هم می‌توان به وفور در بازار پیدا کرد که قابلیت‌های هیجان‌انگیز با نورپردازی‌های RGB دارند. از طرفی دیگر، با تهیه مادربردهای ROG ایسوس می‌توان از قابلیت‌‌های اورکلاک کالا بهره‌برداری کرده تا سرعت پردازش سیستم کامپیوتر را صرفا با چند کلیک ساده دگرگون ساخت.

معرفی بهترین انواع مادربرد ایسوس

بهترین مدل مادربرد ایسوس

مادربردهای ایسوس از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند. در این مقاله قصد داریم چند مدل از پرفروش‌ترین و بهترین مادربردهای ایسوس را نام ببریم.

مادربردهای ROG ایسوس

این مادربردها برای گیمرهای کارکشته‌ای طراحی شده که به طور جدی با اورکلاک سیستم را بهینه می‌کنند. هر چند، پروسه‌ی اورکلاک به طور نرم افزاری ساده بوده و کاربران عادی هم می‌توانند با چند کلیک فرایند اورکلاک را انجام دهند.

مادربردهای TUF Gaming ایسوس

این نوع مادربردها از آخرین پردازنده‌های اینتل و AMD پشتیبانی می‌کنند. اجزای داخلی مادربرد توسط استانداردهای نظامی ساخته شده و روی مادربرد تعبیه شده است. این نوع مادربردها برای گیمرهای حرفه‌ای مناسب بوده و تدابیر مختلفی به منظور مدیریت سیستم خنک‌سازی در این سری از خط تولید مادربردها انجام پذیرفته است.

مادربردهای PRIME ایسوس

مادربرد ASUS Prime هم یکی دیگر از مدل‌های بسیار خوب برای خرید محسوب می‌شود. این نوع مادربردها برای کاربرانی که به طور روزانه با کامپیوتر سر و کار دارند، جزء گزینه‌های بسیار خوب تلقی می‌شود. قابلیت‌های اورکلاک در این نوع مادربرد مورد پشتیبانی قرار می‌گیرد. هر چند، قدرت عملکردی مادربرد ایسوس پرایم به طور معمول از دو مدل قبلی بیشتر نیست.

مادربردهای ProArt ایسوس

این مدل مادربرد ایسوس معمولا کمتر مورد پسند کاربران ایرانی است. با این حال، می‌توان این مدل مادربرد را برای هنرمندان حوزه‌ی ویرایش تصاویر و ویدیو و همچنین مدل‌سازهای سه بعدی پیشنهاد کرد.

در ادامه‌ی این مطلب، چند مورد از بهترین مادربردهای ایسوس موجود در وب‌سایت دیجی کالا معرفی می‌شود. لازم به ذکر است که معرفی محصولات موجود در این مقاله بر اساس نوع برند، کیفیت ساخت، نمره‌ی دریافتی توسط کاربران و صد البته ارزش خرید نسبت به قیمتشان انجام شده است. از طرفی، تلاش شده بهترین مادربردهای ایسوس تا قیمت ۱۰ میلیون تومان معرفی شوند. همچنین، به دلیل نوسانات قیمت ارز و وضعیت اجناس در بازار، افت یا افزایش قیمت و همچنین موجود یا ناموجود شدن محصولات ممکن است رخ دهد. این مطلب بر اساس قیمت‌ مادربرد ایسوس در هفته‌ی سوم شهریور ۱۴۰۲ نوشته و تنظیم شده است.

۱. مادربرد ایسوس مدل TUF GAMING Z690-PLUS D4

بهترین مادربرد ایسوس

مادربرد ایسوس مدل TUF GAMING Z690-PLUS D4

مادربرد ایسوس مدل TUF GAMING Z690-PLUS D4 با اختلاف یکی از بهترین مادربردهای موجود در سطح بازار به شمار می‌رود که مقداری از سقف قیمت مقاله یعنی ۱۰ میلیون تومان بیشتر است. این محصول از چیپست Intel Z690 بهره می‌برد. علاوه بر این مورد، مادربرد مذکور از  فناوری Turbo Boost Technology 2.0 پردازنده‌های اینتل پشتیبانی می‌کند.

در این مادربرد، چهار اسلات رم DDR4 و ۵ عدد جک ۳.۵ میلی‌متری دیده می‌شود. از طرفی، ۱۰ عدد کانکتور M.2 و یک عدد پورت LAN هم در این محصول وجود دارد. فرم فاکتور مادربرد ATX و حافظه‌ی آن ۱۲۸ گیگابایت است. سوکت پردازنده Intel LGA 1700 از دیگر ویژگی‌های مهم این دستگاه محسوب می‌شود؛ چرا که جدیدترین و مدرن‌ترین پردازنده‌های نسل دوازدهم شرکت اینتل را می‌توان به آسانی روی مادربرد مادربرد ایسوس مدل TUF GAMING Z690-PLUS D4 نصب کرد.

۲. مادربرد ایسوس مدل TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4

بهترین مادربرد ایسوس

مادربرد ایسوس مدل TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4

مادربرد ایسوس مدل TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 از بهترین مادربردهای سری TUF به شمار می‌رود. فناوری ساخت این مادربرد پیشرفته بوده و هیت سینک‌های بیشتری در این کالا به منظور خنک‌سازی بهتر مادربرد تعبیه شده است.

دو درگاه HDMI و DisplayPort در این محصول، قابلیت پشتیبانی از خروجی حداکثر ۴K را دارند. این مادربرد هم شبیه به مدل قبلی از چهار اسلات رم تا حداکثر میزان ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت بهره می‌برد. از طرفی، یک عدد پورت USB Type-C هم در این مادربرد وجود دارد. همچنین، پنج عدد جک ۳.۵ میلی‌متری و دو عدد هدر USB 2.0 در این محصول دیده می‌شود.

ماژول وای-فای، یک عدد پورت Optical S/PDIF out و چهار پورت USB 3.2 در این مادربرد ایسوس وجود دارد. همان‌طور که از اسم این مادربرد مشخص است، چیپست آن Intel B760 و نوع سوکت پردازنده Intel LGA 1700 است.

۳. مادربرد ایسوس مدل PRIME Z790-P WIFI D4

مادربرد ایسوس مدل PRIME Z790-P WIFI D4

مادربرد ایسوس مدل PRIME Z790-P WIFI D4 به نوعی جدیدترین مادربرد ایسوس محسوب می‌شود که در مجموع از شش عدد کانکتور فن و کارت صدا Realtek 7.1 Surround Sound high بهره می‌برد. ۳ عدد جک ۳.۵ میلی‌متری در این مادربرد وجود دارد. همچنین اسلات M.2 هم در این محصول دیده می‌شود.

ماژول وای-فای ۶، بلوتوث نسخه ۵.۲، یک پورت DisplayPort و همچنین یک پورت HDMI در این محصول دیده می‌شود. علاوه بر دو عدد پورت USB 3.2 نسل یک، از طرفی یک عدد پورت USB 3.2 Type-C هم در این قطعه سخت افزاری وجود دارد. فرم فاکتور مادربرد نیز از نوع ATX است.

با خرید این مادربرد ایسوس می‌توان پردازنده‌های نسل ۱۲ و ۱۳ شرکت اینتل را روی آن بدون هیچ دغدغه و نگرانی نصب کرد. چیپست دستگاه از نوع Intel Z790 و نوع سوکت پردازنده Intel LGA 1700 است.

۴. مادربرد ایسوس مدل ROG STRIX Z590-A GAMING WIFI II

مادربرد ایسوس مدل ROG STRIX Z590-A GAMING WIFI II

مادربرد ایسوس مدل ROG STRIX Z590-A GAMING WIFI II شاید بهترین مدل مادربرد ایسوس نباشد، اما قابلیت‌های فوق‌العاده جذاب و کاربردی برای کاربر به دنبال دارد. این محصول از قابلیت اورکلاک پشتیبانی کرده و می‌توان آن را خیلی راحت بهینه‌ کرد. مادربرد مذکور دارای چهار عدد شیار کارت حافظه‌ی رم بوده و می‌توان رم را تا حداکثر ۱۲۸ گیگابایت ارتقا بخشید.

سوکت LGA1200 توسط این مادربرد پشتیبانی می‌شود؛ به همین دلیل، با خرید این مادربرد می‌توان از پردازنده‌های اینتل نسل ۱۰ و ۱۱ پشتیبانی کرد. تعداد کانکتورهای SATA 3.0 در این مدل مادربرد شش عدد بوده که در مقایسه با مدل‌های معرفی شده قبلی بیشتر است. همچنین سه عدد کانکتور M.2، دو عدد پورت USB 3.2 Type-C، چهار عدد پورت USB 3.2 نسل یک و چهار عدد پورت USB 2.0 در این سخت افزار دیده می‌شود.

به این موضوع باید دقت کرد با خرید و تهیه‌ی این مادربرد، پاور کامپیوتر بهتر است زیر ۶۰۰ وات نباشد.

۵. مادربرد ایسوس مدل TUF Gaming B550-Plus

مادربرد ایسوس مدل TUF Gaming B550-Plus

یکی دیگر از بهترین مادربردهای ایسوس، مدل TUF Gaming B550-Plus محسوب می‌شود که با برچسب گیمینگ وارد بازار شده است. این مادربرد در مجموع پنج عدد کانکتور فن داشته و همچنین یک ماژول وای-فای در این سخت افزار قابل مشاهده است. این مادربرد قابلیت اورکلاک هم دارد.

چهار عدد پورت USB 3.2 نسل یک، یک عدد پورت USB 3.2 نسل دو، پنج عدد جک ۳.۵ میلی‌متری، یک عدد پورت USB 3.2 Type-C،  شش کانکتور SATA 3.0 و سه عدد کانکتور M.2 در این مادربرد به وضوح مشاهده می‌شود. از طرفی، حداکثر ظرفیت پشتیبانی شده‌ی حافظه رم توسط این مادربرد، شبیه به سایر محصولات معرفی شده یعنی ۱۲۸ گیگابایت است.

به این نکته باید دقت کرد که چیپست این مادربرد AMD B550 و نوع سوکت پردازنده AMD AM4 است. بنابراین، اگر قصد دارید پردازنده‌های AMD نظیر رایزن ۷ را تهیه کنید، این مادربرد می‌تواند یک گزینه‌ی بسیار مناسب تلقی شود.

۶. مادربرد ایسوس مدل TUF Z590-PLUS GAMING

مادربرد ایسوس مدل TUF Z590-PLUS GAMING

یکی دیگر از بهترین مادربردهای ایسوس، مادربرد ایسوس مدل TUF Z590-PLUS GAMING است که با فرم فاکتور ATX به فروش می‌رسد. این مادربرد به طور تخصصی به منظور تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی ساخته شده و به همین دلیل از قابلیت اورکلاک پشتیبانی می‌کند. از طرفی ماژول وای-فای، یک عدد جامپر Clear CMOS و همچنین یک عدد TUF LANGaurd Ethernet در این محصول دیده می‌شود.

این مادربرد هم دارای چهار عدد اسلات حافظه‌ی رم است که تا نهایت ۱۲۸ گیگابایت حافظه را پشتیبانی می‌کند. همچنین دو عدد پورت USB 3.2 نسل دو، پنج عدد جک ۳.۵ میلی‌متری، دو عدد پورت USB 3.2 نسل یک و ۱ عدد پورت USB 3.2 Type-C در این مادربرد دیده می‌شود.

چیپست مادربرد Intel Z590 و نوع سوکت پردازنده Intel LGA 1200 به حساب می‌آید. به همین دلیل، پردازنده‌های اینتل نسل ۱۰ و ۱۱ توسط این مادربرد پشتیبانی شده و CPU نسل ۱۲ اینتل را نمی‌توان روی این مادربرد به دلیل عدم سازگاری نصب کرد.

۷. مادربرد ایسوس مدل PRIME B660-PLUS D4

مادربرد ایسوس مدل PRIME B660-PLUS D4

مادربرد ایسوس مدل PRIME B660-PLUS D4 به عنوان یک مادربرد فوق العاده جذاب و کاربردی به فروش می‌رسد. این مادربرد که قیمت کمتری در مقایسه با مدل‌های قبلی دارد، همچنان ویژگی‌های آن قابل ستایش است.

فرم فاکتور مادربرد ATX و تعداد اسلات حافظه، چهار عدد است. با این حال، مجموع کانکتورهای فن سه عدد بوده و از طرفی سه عدد جک ۳.۵ میلی‌متری در این محصول دیده می‌شود. همچنین نوع اسلات M.2 این مادربرد از نوع Key M است. نسل دوازدهم اینتل جزء پردازنده‌های پشتیبانی شده توسط این مادربرد به حساب می‌آید. چیپست مادربرد Intel B660 و نوع سوکت پردازنده Intel LGA 1700 است. نورپردازی RGB با قابلیت سینک از دیگر جذابیت‌های این محصول به شمار می‌رود.

۸. مادربرد ایسوس مدل PRIME H610M-A WIFI D4

انواع مادربرد ایسوس

مادربرد ایسوس مدل PRIME H610M-A WIFI D4

مادربرد ایسوس مدل PRIME H610M-A WIFI D4 یکی دیگر از گزینه‌های بسیار مناسب برای خرید محسوب می‌شود. فرم فاکتور آن mATX و تعداد اسلات حافظه دو عدد است. از همین رو، حداکثر میزان ظرفیت رم روی این مادربرد ۶۴ گیگابایت محسوب می‌شود.

شرکت ایسوس به منظور کاهش هزینه‌های تمام شده‌ی این مادربرد تلاش کرده تا هیت سینک و هیت پایپ‌های خنک‌کننده را از این محصول حذف کند. مادربرد در مجموع سه عدد کانکتور فن داشته و نوع اسلات حافظه‌ی داخلی M.2 از نوع Key M است. از طرفی، دو عدد پورت USB 3.2 نسل دو، چهار عدد پورت USB 2.0، دو عدد کانکتور M.2 و چهار عدد کانکتور SATA 3.0 در این مادربرد دیده می‌شود.

چیپست به کار رفته در مادربرد Intel H610 و نوع سوکت پردازنده Intel LGA 1700 است. به همین دلیل، می‌توان پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل را روی این مادربرد نصب کرد. به این نکته باید دقت کرد که این مادربرد حتی برای حافظه‌ی SSD m.2 هیت سینک ندارد.

۹. مادربرد ایسوس مدل PRIME H310M-R R2.0

مادربرد ایسوس مدل PRIME H310M-R R2.0

مادربرد ایسوس مدل PRIME H310M-R R2.0 بهترین مادربرد ایسوس گیمینگ نیست اما بر اساس قیمت سخت افزار، مشخصات فنی قابل قبولی دارد. فرم فاکتور دستگاه microATX و تعداد اسلات حافظه دو عدد است. حداکثر ظرفیت رم که می‌توان روی این مادربرد نصب کرد، ۳۲ گیگابایت است. این مادربرد در مجموع از دو عدد کانکتور فن بهره می‌برد.

سه عدد جک ۳.۵ میلی‌متری، دو عدد پورت USB 3.1، دو عدد پورت USB 2.0 و همچنین یک عدد کانکتور M.2 در این مادربرد دیده می‌شود. از طرفی، چهار عدد کانکتور SATA 3.0 و پورت PS/2 برای اتصال ماوس و کیبورد از دیگر ویژگی‌های مهم محصول است. چیپست به کار رفته در این مادربرد Intel H310 و نوع سوکت پردازنده Intel LGA 1151 است. بر همین اساس، پردازنده‌های اینتل تا نسل نهم به خوبی با این مادربرد سازگار هستند.

۱۰. مادربرد ایسوس مدل PRIME H510M-A

مادربرد ایسوس مدل PRIME H510M-A

مادربرد ایسوس مدل PRIME H510M-A ارزان ترین مادربرد ایسوس در این مقاله به حساب می‌آید. فرم فاکتور مادربرد microATX و تعداد اسلات حافظه دو عدد است. این محصول در مجموع سه عدد کانکتور فن و سه عدد جک ۳.۵ میلی‌متری دارد. همچنین یک عدد DisplayPort، یک عدد D-Sub و همچنین یک عدد پورت HDMI در مادربرد دیده می‌شود. از طرفی، چهار عدد پورت USB 2.0 روی این مادربرد تعبیه شده است.

این مادربرد دارای چیپست Intel H510 بوده و نوع سوکت پردازنده‌اش Intel LGA 1200 است. بنابراین، پردازنده‌های اینتل نسل دهم و یازدهم به خوبی توسط این مادربرد پشتیبانی می‌شوند.

چند نکته که باید زمان خرید بهترین مادربرد ایسوس به خاطر داشته باشید

بهترین مادربرد ایسوس

اول از همه به این نکته دقت کنید که قرار است از مادربرد برای نصب چه قطعاتی استفاده کنید. اگر تصمیم گرفته‌اید به طور جدی و حرفه‌ای به تجربه‌ی جدیدترین بازی‌های ویدیویی با بالاترین کیفیت ممکن بپردازید، چند گزینه‌ی اول در این مقاله برای شما عالی به نظر می‌رسند. هر چند، تلاش شده تا بهترین مادربوردهای ایسوس تا سقف تقریبی ۱۰ میلیون تومان معرفی شوند. بر همین اساس، اگر سطح توقع شما از کارهای کامپیوتر پایین‌تر است، نیازی به صرف هزینه‌ی بسیار زیاد نیست.

پس از انتخاب مادربرد و قطعات سخت افزاری به این موضوع حتما دقت کنید پاور یا منبع تغذیه کامپیوتر باید حداقل چند وات باشد

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید به آن توجه کرد، سازگاری تمامی قطعات با مادربرد است. بر همین اساس، در ابتدای امر تلاش کنید قطعات سخت افزاری خود را انتخاب و سپس برای خرید مادربرد تصمیم بگیرید. اگر دقت کرده باشید در این مقاله از نوع چیپست و نوع سوکت پردازنده هم صحبت کرده‌ایم. با یک جست‌وجوی ساده در فضای مجازی می‌توانید پردازنده‌های سازگار با هر سوکت پردازنده را پیدا کنید. در واقع اگر یک پردازنده‌ی اشتباه را تهیه و به اجبار بخواهید آن را روی مادربرد نصب کنید، به احتمال بسیار زیاد سیستم کامپیوتر روشن نشده یا سیستم عامل کامپیوتر با ثبات و پایدار نخواهد بود. در هر دو صورت، سایر قطعات روی سیستم باید با مادربرد کاملا سازگار باشند.

پس از انتخاب مادربرد و قطعات سخت افزاری به این موضوع حتما دقت کنید پاور یا منبع تغذیه کامپیوتر باید حداقل چند وات باشد؛ به این دلیل که اگر به درستی به سیستم کامپیوتر و متعلقاتش برق‌رسانی نشود، احتمال خرابی یا آسیب به قطعات و صد البته مادربرد وجود دارد.

اگر جزء آن دسته از کاربرانی هستید که هر از چند مدتی دلتان می‌خواهد سیستمتان را بر اساس بازی‌های ویدیویی و اهداف دیگر ارتقا دهید، پس بهتر است یک مادربرد میان‌رده به بالا را تهیه کنید. در غیر این صورت، شما برای ارتقای قطعات سخت افزار کامپیوتر خود مجبور می‌شوید در آینده‌ی دور یا نزدیک، نسبت به خرید مادربرد جدید اقدام کنید. بنابراین پیشنهاد می‌شود اگر خرید مادربرد در حال حاضر جدی است، حتما مقداری بودجه‌تان را افزایش داده تا بتوانید یک مادربرد قدرتمندتر با قابلیت‌های بیشتر را تهیه کنید تا دغدغه‌ی تعویض مادربرد را در آینده نداشته باشید.

سوال و جواب‌های رایج
بهترین مادربرد ایسوس تا سقف ۱۰ تومن چیست؟
مادربرد ایسوس مدل TUF GAMING Z690-PLUS D4 با اختلاف یکی از بهترین مادربردهای موجود در سطح بازار به شمار می‌رود.
ارزان‌ ترین مادربرد ایسوس برای گیم چیست؟
مادربرد ایسوس مدل PRIME H510M-A جزء ارزان ترین مادربرد ایسوس گیمینگ به حساب می‌آید.
کدام پردازنده‌های اینتل توسط مادربرد ایسوس مدل PRIME H510M-A پشتیبانی می‌شود؟
این مادربرد دارای چیپست Intel H510 بوده و نوع سوکت پردازنده‌اش Intel LGA 1200 است. بنابراین، پردازنده‌های اینتل نسل دهم و یازدهم به خوبی توسط این مادربرد پشتیبانی می‌شوند.
چه مدل مادربردهای ایسوس برای گیم مناسب است؟
سری ROG، TUF و Prime جزء بهترین مادربردهای ایسوس برای بازی‌های ویدیویی به شمار می‌روند.
برچسب ها: ASUS ، ایسوس ، مادربرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار