کد خبر: ۲۲۷۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۸
بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که قیمت‌ها در شهریور ماه شکسته شده وبسیاری از نرخ‌های نجومی اجاره در ماه‌های گذشته در شرایط کنونی روند نزولی به خود گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران همزمان با به پایان رسیدن فصل جابه جایی ها و نقل وانتقالات مستاجران بازار مسکن هم رو به آرامش رفته است و بسیاری از هیجانات کاذبی که از ابتدای فصل تابستان این بازار درگیر آن بود کاهش یافته است و به گفته بسیاری از کارشناسان این بازار حتی در برخی از مناطق با کاهش قیمت هم روبرو بوده است.

براساس این گزارش به گفته بسیاری از مستاجران در برخی از محلات جنوب و جنوب غرب تهران که در ابتدای تیر ماه قیمت های اجاره به بیش از 5تا 6 میلیون تومان رسیده بود در حال حاضر قیمت ها به زیر 4 میلیون تومان رسیده است که این خود می تواند حاکی از شکسته شدن قیمت ها توسط مالکان باشد از سوی دیگر دولت با راه اندازی سامانه املاک واسکان و همچنین راه اندازی سامانه املاک و مستغلات که مستاجران بتوانند اجاره های خود را در آن منعقد کنند خود باعث شد  که دست بسیاری از مشاوران املاک در گران کردن مسکن کوتاه شود.

براساس این گزارش در شرایط کنونی که بازار اجاره مسکن دیگر دستخوش تحولات اجاره ای نیست و بسیاری از مستاجرانی  که به دلیل مدارس مجبور به جابه جایی بودند با هر سختی که بود در برخی از محلات جابه جا شدند و در حال حاضر عطش بازار اجاره کاهش یافته و این امر خود باعث شده که بخشی از سخت گیری مالکان در این حوزه کاهش یابد.

در همین رابطه آسایی یکی از مستاجران که در منطقه 13 تهران ساکن است به باشگاه خبرنگاران گفت: در ابتدای تیر ماه قصد جابه جایی و عوض کردن واحد مسکونی خود را داشتیم اما به هر مشاور املاکی که مراجعه می کردیم قیمت های از 500 میلیون تومان رهن کامل یا 400 میلیون ماهی 5 میلیون تومان برای یک واحد 60 متری پیدا نمی کردیم و با توجه به آنکه عجله ای هم برای جابه جایی نداشتیم صبر کردیم شاید کمی بازار اجاره آرام شود اما در حال حاضر که به بنگاه های املاک مراجعه می کنیم خوشبختانه بخشی از گرانی بازار اجاره مسکن کاهش یافته است و قیمت ها در بسیاری از محلات شکسته است و به اصلاح مالکان کمی نرم تر شده و با مستاجران برای کم کردن اجاره ها راه می آیند.

او می گوید: از سوی دیگر خوشبختانه دولت هم امسال با راه اندازی سامانه املاک و مستغلات خود توانسته است بخش زیادی از نگرانی مستاجران را برطرف کند و دیگر نیازی نیست که هر بار برای کمیسیون ها و در یافت کد رهگیری به مشاوران املاک بگویم که مبلغ کمتری را برای کد رهگیری دریافت کنند در صورتی که من امسال در بسیاری از خبرها شنیده ام که کد رهگیری رایگان است.

در همین رابطه ایرج رهبر دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران هم در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: بازار مسکن در شرایط کنونی با راه اندازی سامانه املاک و مستغلات و همچنین تزریق واحدهای مسکونی به بازار با کاهش روبرو شده است و خوشبختانه قیمت ها در بسیاری از مناطق استان تهران شکسته شده است.

او می گوید: کاهش قدرت خرید متقاضیان و از سوی دیگر درگیر شدن بازار مسکن با بازار موازی که خود این بازارها هم با رکود مواجه هستند باعث شده است که بازار مسکن به ویژه بازار اجاره مسکن کمی آرام شود.

همچنین فرشید ایلاتی کارشناس مسکن هم به باشگاه خبرنگاران گفت: بازار مسکن در نیمه دوم سال همزمان با ورود واحدهای مسکونی که در قالب طرح نهضت ملی مسکن وارد بازار شده است با روند تثبیت قیمتی  روبرو شده است که این اقدامات خود در بهبود وضعیت این بازار بسیار موثر است.

او ادامه داد: به طور قطع افزایش تولید مسکن و عرضه آن به بازار و همچنین همکاری تمامی دستگاه ها در بهبود وضعیت روند تولید مسکن خود می تواند زمینه ساز رونق در بازار مسکن و در نتیجه بهبود وضعیت این بازار شود.

براساس این گزارش دولت در حال حاضر با راه اندازی سامانه املاک و مستغلات وهمچنین با راه اندازی سامانه املاک و اسکان و ورود به مشاوران املاک متخلف و جلوگیری از فعالیت آنها توانسته است که بازار آرامی را در نیمه دوم سال برای خریداران  و متقاضایان مسکن فراهم کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار