کد خبر: ۲۲۸۰۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵
مهر نوشت: رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت گفت: پیش از خرید و پرداخت بیعانه به اصالت فروشگاه‌های اینترنتی توجه کنید.

یکی از شایع‌ترین فعالیت‌هایی که در فضای مجازی انجام می‌شود سرچ کردن از طریق موتورهای جستجوگر است، تعداد سایت و صفحات وب در اینترنت به حدی زیاد است که اطمینان از امن بودن آنها تقریباً کار غیرممکن محسوب می‌شود و از آن جایی که روزانه میلیاردها کلیک از سراسر دنیا انجام می‌شود خیلی از آنها ممکن امنیت افراد را مورد تهدید قرار دهد.

راحت بودن خرید اینترنتی از هر مکان در طول شبانه روز باعث استقبال کاربران از این نوع خرید شده که با رایانه شخصی و هم گوشی تلفن همراه انجام می‌شود اما این شکل از خرید کردن چالش‌های خودش را دارد. البته احراز هویت شخص فروشنده می‌تواند کمک زیادی به ما در خرید اینترنتی و جلوگیری از کلاهبرداری کند.

در این زمینه سرهنگ داوود معظمی گودرزی رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت گفت: افراد سودجو باهدف کلاهبرداری از کاربران، با ارائه تخفیف‌های ویژه، پیشنهادهای شگفت‌انگیز و درج قیمت‌های پایین برای کالاها و خدمات، کاربران را به سمت‌وسوی سایت‌های فیشینگ هدایت و نسبت به سرقت اطلاعات کارت‌های بانکی کاربران مبادرت می‌کنند. کاربران با خرید از کسب و کارهای آنلاین دارای نماد اعتماد الکترونیکی، ضمن اطمینان از محفوظ ماندن اطلاعات خود، از احساس امنیت بیشتری برخوردار خواهند شد.

وی افزود: کلاهبرداران با ایجاد یک سایت خرید آنلاین و جعل نماد اعتماد الکترونیک اقدام به جلب اعتماد شهروندان و کلاهبرداری از آن‌ها می‌کنند لذا شهروندان حتماً از سایت‌هایی که دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند خریدهای اینترنتی خود را انجام دهند و از واریز هرگونه وجه تحت عنوان بیعانه و … قبل از تحویل و تأیید صحت و سقم کالا جدا خودداری کنند.

سرهنگ معظمی گودرزی ادامه داد: استفاده از نماد اعتماد الکترونیکی می‌تواند نقش مهمی در اطمینان بخشی به مردم در این حوزه داشته باشد به نحوی که هم مردم در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از این فروشگاه‌ها خرید کنند و هم فروشگاه‌ها به تعهدات خود در قبال آنان عمل کنند و حقوق مصرف‌کنندگان را به رسمیت بشناسند.

وی گفت: معمولاً فروشگاه‌های که نماد اعتماد الکترونیک دارند لوگو نماد را در صفحه اصلی قرار می‌دهند تا همه بتوانند آن‌ها بررسی کنند. کاربران با کلیک بر روی نماد اعتماد الکترونیکی در سایت‌ها و فروشگاه‌های دریافت‌کننده این نماد می‌توانند به اطلاعاتی همچون نام کسب‌وکار، آدرس وب‌سایت، وضعیت اعتبار نماد اعطاشده، سوابق عملکرد کسب‌وکار، تاریخ اعطا، ساعت پاسخگویی کسب‌وکار، خدمات و مجوزهای کسب‌وکار، نام صاحب‌امتیاز، آدرس کسب‌وکار، تلفن ثابت و پست الکترونیکی دست یابند.

سرهنگ معظمی گودرزی بیان داشت: به اصالت فروشگاه‌های اینترنتی توجه کنید. نماد اعتماد در وب سایت فروشگاه ، یک لینک حاوی اطاعات از آن فروشگاه است که با نشانی Enamad.ir آغاز شده است ؛ برخی از فروشگاه‌های غیرمجاز ممکن است اقدام به جعل نماد اعتماد الکترونیک کنند که کاربران می‌توانند با کلیک کردن روی تصویر لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی، صفحه مجوز مربوطه را مشاهده کنند و به این نکته نیز توجه داشته باشند که صفحه‌ای که مجوز دارد، حتماً باید با آدرس enamad.ir آغاز شده باشد و آدرس اینترنتی (URL) سایت فروشگاه با آدرسی که در این صفحه معرفی می‌شود، باید یکسان باشد.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ به شهروندان توصیه کرد؛ این پلیس به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به شهروندان بوده و کاربران می‌توانند در صورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوک از طریق مرکز فوریت‌های سایبری با شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ و یا سایت پلیس فتا به آدرس WWW.Cyberpolice.gov.ir با ما در میان بگذارند.

۴۷۲۳۶

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار