کد خبر: ۲۲۸۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰
داده‌های مربوط به شاخص بهای مصرف‌کننده ایالات متحده آمریکا، مطابق انتظارات بازار منتشر شد. روند صعودی نفت برنت نگرانی‌های تورمی و انتظارات مبنی بر اینکه فدرال رزرو نرخ بهره را برای مدت طولانی‌تری بالا نگه دارد، افزایش داده است؛ آیا این موضوع مزید بر علت خواهد شد تا انس سقف 1950 دلاری را بشکند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، انتشار داده‌های تورمی هزینه مصرف‌کننده (CPI) ایالات متحده آمریکا تاثیرگذارترین خبر هفته گذشته بود. بازار طلای جهانی با مخابره شدن این داده‌ها، سیگنالی مبنی بر توقف کاهش‌های متوالی تورم را دریافت کرد. بر اساس آنچه هفته گذشته گزارش شد، بیشترین میزان افزایش ماهانه تورم در سال 2023، به ثبت رسید.

وزارت کار ایالات متحده در واکنش به نتیجه داده‌های CPI، دلیل اصلی افزایش 3.7 درصدی CPI نسبت به مدت مشابه در سال 2022 را، افزایش قیمت سوخت طی هفته‌های اخیر دانست.

با این وجود، تورم هسته ایالات متحده نیز افزایش 0.3 درصدی را در بازه ماهانه تجربه کرد. تورم هسته یا CORE CPI روش محاسبه‌ای مشابه با داده‌های هزینه مصرف‌کننده دارد، با این تفاوت که دسته‌بندی‌هایی از قبیل کالاهای خوراکی و انرژی از سبدکالا و خدمات حذف شده‌اند.

بانک مرکزی اروپا، پنجشنبه گذشته نرخ بهره خود را افزایش داد و رئیس آن، کریستین لاگارد، با این اقدام نشان داد که بانک مرکزی اروپا به احتمال فراوان به پایان چرخه انقباضی رسیده است.

از سوی دیگر روز پنجشنبه داده‌های مربوط به شاخص خرده فروشی آمریکا حکایت از افزایش 0.6 درصد در ماه آگست دارد. با توجه به این موضوع معامله‌گران انس جهانی قبل از موعد جلسه مهم فدرال رزرو، در نیمه ابتدایی هفته تا سطح 1900 دلار کاهش یافت اما در ادامه، مسیر رفته را بازگشت و در نزدیکی سطح 1924 دلار بسته شد.

رویدادهای پیش روی طلای جهانی

تصورات تحلیلگران از جلسه پیش روی فدرال رزرو در این جهت است که شرایط اقتصادی برای تغییر لحن هاوکیش اعضای فد کافی نیستند. داده‌های تورمی هفته گذشته انتظارات مبنی بر نیاز فوری به تصمیمات قاطعانه‌تر در رابطه با افزایش نرخ بهره را کاهش می‌دهد. بر همین اساس احتمال زیادی وجود دارد که فدرال رزرو در جلسه امشب، نشانه‌ای از کاهش نرخ بهره در صحبت‌های اعضا نشان ندهد. از این رو پیش بینی‌ها در این راستاست که نرخ بهره در ماه سپتامبر افزایش نیابد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که گزارش تورم نیز این دیدگاه را تغییر نخواهد داد.

از سوی مقابل، احتمالا اعضای فدرال رزرو در جلسه‌ چهارشنبه‌شب، لحن هاوکیش خود را ادامه دهند. تجربه نشان داده است حتی تفاوت‌های جزئی میان آنچه در جلسه امشب اتفاق خواهد افتاد با انتظاراتی که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران طلای جهانی دارند، موجب سورپرایز و غافلگیری آن‌ها خواهد شد. با این حال، ابزار CME Group FedWatch حکایت از آن دارد که هنوز امیدها برای افزایش نرخ بهره یک پله‌ای دیگر، در ماه‌های پایانی سال (نوامبر یا دسامبر) زنده است. بر اساس داده‌های CME Group FedWatch Tool معامله‌گران شانسی 40 تا 50 درصدی برای این مهم قائل هستند.

پیش بینی قیمت طلای جهانی

نوسانات قیمتی انس طلای جهانی باعث تشکیل کندل «دوجی» شد که خود آیینه‌ای از رفتار محافظه‌کارانه و شک و تردید در نبرد میان خریداران و فروشندگان انس است.

با این حال قیمت طلای جهانی در معاملات اوایل روز چهارشنبه کاهش یافت. کارشناسان معتقدند علت این امر انتظار سرمایه‌گذاران برای روشن شدن سیاست‌های فدرال رزرو و چشم‌انداز اقتصادی این نهاد است. اگرچه همانطور که بیان شد افزایش قیمت انرژی نیز، خود موجب افزایش شعله فشارهای تورمی می‌شود.

روند صعودی حال حاضر در قیمت نفت برنت (Brent Oil) به نگرانی‌های تورمی و انتظارات مبنی بر اینکه فدرال رزرو نرخ بهره را برای مدت طولانی‌تری بالاتر نگه دارد، افزایش داده است. از این رو به نظر می‌رسد تارگت سقف قبلی در محدوده 1950 دلار قابل دستیابی باشد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار