کد خبر: ۲۲۸۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۳
گزارش «تجارت آنلاین» از محورهای مذاکرات تیم دیپلماسی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل؛
تیم دیپلماسی کشورمان که در یک هفته گذشته همزمان با سفر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیورک شده‌اند، روزهای پرکاری را سپری می‌کنند.

روزهای پر کار امیرعبداللهیان در نیویورک

گروه سیاسی: تیم سیاست خارجی کشورمان، با وجود بازگشت رئیسی به کشور با مدیریت امیرعبداللهیان، دیدارهای گسترده‌ای را با رهبران سیاسی دیگر کشورهای جهان انجام داده‌اند تا مواضع تهران را به جامعه جهانی ابلاغ کنند. تیم دیپلماسی کشورمان از یک سو، در پیوند با پرونده هسته‌ای ایران، مواضع صریح و جدی‌ای را اتخاذ کرد. از سوی دیگر، پرونده تنش‌زدایی منطقه‌ای و تمرکز بر تقویت پیوند با کشورهای خاورمیانه، دیگر بُعد مورد تمرکز تیم سیاست خارجی کشورمان بوده است. همچنین، به نظر می‌رسد امیرعبداللهیان در مجمع عمومی سازمان ملل تمرکز ویژه‌ای را بر دیدار با کشورهایی که جدیدا عضو غیردائم شورای امنیت شده‌اند، متمرکز کرده است که نمود آن در دیدار با وزاری خارجه مالت و اکوادور قابل مشاهده است.

پیام روشن ایران در باب علاقه به گره‌گشایی از پرونده هسته‌ای
مهم‌ترین کانون تحرک تیم دیپلماسی کشورمان در نیویورک معطوف به پرونده هسته‌ای بوده است. البته این موضوع با توجه به درجه اهمیت موضوع هسته‌ای در سیاست خارجی ایران تا حدود زیادی نیز قابل پیش‌بینی بود. در هفته‌های منتهی به برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل گمانه‌زنی‌هایی پیرامون انجام دیدار پیرامون پرونده هسته‌ای مطرح شده بود که این موضوع در نیویورک رنگ‌وبوی واقعی نیز به خود گرفت. در مهم‌ترین سطح، در روزهای گذشته شاهد دیدار میان حسین امیرعبداللهیان با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بودیم. در این ملاقات طرفین به مرور آخرین تحولات در روابط دوجانبه و مشورت در خصوص تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای پرداختند. همچنین با بررسی آخرین تحولات و پیشرفت‌ها درخصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها، گام‌های پیشنهادی و جدید مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. طرف اروپایی در این نشست ضمن ابراز خرسندی از توافقات اخیر از جمله درخصوص تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، در جریان همکاریهای جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین ارزیابی طرف ایرانی از گفتگوهای سیاسی با سه کشور اروپایی قرار گرفت. در این نشست هم‌چنین بر اهمیت ادامه گفتگوها و اجرای کامل تعهدات توسط همه اعضا و طرفهای برجام تاکید شد. در سطحی دیگر، علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با «انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و رایزنی کرد. باقری در ارتباط با این دیدار که در نیویورک انجام شد در صفحه اجتماعی ایکس نوشت :« در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، با انریکه مورا ملاقات کردم. ما گفت‌وگوهای صریحی در مورد بسیاری از حوزه‌های روابط ایران و اتحادیه اروپا، از جمله تحولات مربوط به مذاکرات رفع تحریم داشتیم. رایزنی‌ها در آینده، ادامه خواهد داشت.» همچنین، موضوع پرونده هسته‌ای محور اصلی دیدار وزاری خارجه ایران و عمان در نیویورک نیز بود. حسین امیر عبداللهیان در صفحه اجتماعی ایکس در مورد دیدار با همتای عمانی خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک نوشت :« در جریان دیدار با برادرم آقای بدر البوسعیدی وزیر خارجه عمان‌ در نیویورک به بررسی موضوعات متنوعی پرداختیم. ابتکار سلطان برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات برجامی، همچنان روی میز است. لازم است تصریح کنم در مسیر درست دیپلماسی عزتمند جهت تحقق منافع ملی قرار داریم.»

تمرکز بر تحکیم تنش‌زدایی و دوستی‌های منطقه‌ای
در کنار موضوع هسته‌ای دیدار با سران کشورهای منطقه و پیشبرد تنش‌زدایی منطقه‌ای دیگر محور اصلی و شاید از نظر کمی، کانونی‌ترین محور تمرکز تیم دیپلماسی کشورمان بود. در مهم‌ترین مصداق این امر، وزیران امور خارجه ایران و عربستان در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با یکدیگر احوالپرسی و خوش و بش کردند. براساس خبری که العربیه عربستان از این دیدار منتشر کرده فیصل بن فرحان خطاب به همتای ایرانی خود گفته که در عربستان منتظر شما هستیم.
همچنین، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در دیداری دیگر، «شیخ عبدالله بن زائد»، وزیر امور خارجه و همکاری های بین‌المللی امارات دیدار و گفت و گو کرد. حسین امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن تشکر از میزبانی گرم طرف اماراتی در سفر اخیرش به امارات و نیز گفتگوهای بسیار خوب انجام شده گفت : شاهد تحولات سریعی در منطقه هستیم و لازمست اجرای توافقات فیمابین دو کشور نیز با همان سرعت به پیش برود. وی با اظهار خرسندی از حجم بالای تبادل تجاری میان دو کشور و با اشاره به تأکید مشترک در دیدار با آقای شیخ محمد بن زائد رئیس امارات در گفتگوهای ابوظبی برای دست یابی به سقف بالاتری از روابط تجاری، بر لزوم تمهید برگزاری دور بعدی اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور تاکید کرد . وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، دعوت آقای ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان از آقای شیخ محمد بن زائد رئیس امارات و نیز دعوت خود از همتای اماراتی جهت سفر به ایران را تجدید کرد. در سطحی دیگر، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه دیدارهای خود درحاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با «جاسم البدیوی» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس دیدار و گفت‌وگو کرد. حسین امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و تاکید بر اهمیت گسترش روابط ایران و کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس، به سفر اخیر خود به کشورهای حوزه خلیج فارس و ابتکار ارائه شده توسط ایران در این سفر اشاره کرد و گفت: ما پیشنهاد تشکیل مجمع گفتگو و همکاری را دادیم. امیرعبداللهیان تاکید کرد: هرگونه اختلاف نظر در منطقه لازمست از طریق گفتگوهای سازنده دیپلماتیک مورد حل و فصل قرار گیرد.
همچنین، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر، «عبدالله بوحبیب» وزیر امور خارجه لبنان و قائم مقام جدید وزیر امور خارجه و رئیس هیأت سوری شرکت کننده در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و رایزنی کرد. در تمامی این دیدارها امیر عبداللهیان بر ضرورت تداوم روند رو به رشد صلح در منطقه و حل بحران‌ها تاکید کرد که با استقبال طرف‌های مقابل نیز همراه شد.

تمرکز بر چندجانبه‌گرایی و گسترش سطح همکاری‌ها
یکی دیگر از محورهای مورد تاکید تیم دیپلماسی کشورمان در مجموع عمومی سالانه سازمان ملل متحد تمرکز بر چند جانبه‌گرایی و گسترش همکاری‌های در سطح جهانی با دگرگون شدن موازنه قوا طی سال‌های اخیر است. در همین چارچوب، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با آقای «دنیس فرانسس» رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار و گفت و گو کرد. حسین امیر عبداللهیان ضمن ابراز خرسندی از این دیدار گفت: امروز توجه کشورها به چند جانبه گرایی یک واقعیت مهم است و در این چارچوب نقش شما بسیار کلیدی است. در این راستا بسیار مهم است که کشورهای در حال توسعه احساس کنند که صدایشان در مجمع عمومی سازمان ملل شنیده شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار