کد خبر: ۲۲۸۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۴:۴۶
قیمت نفت اوپک پس از نوسان‌های متعدد در شهریور، در آخرین روز این ماه خود را به کانال 95 دلار رساند. با این حال بسیاری از کارشناسان این قیمت را پایان راه نمی‌دادند و چشم‌انداز نفت 100 دلاری را ترسیم می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گزارش داد که قیمت نفت اوپک در روزهای اخر شهریور ماه با تنها با درصد کمی افزایش به ۹۶ دلار و ۹۳ سنت رسید، و این رقم به ۹۶ دلار و ۸۷ سنت هم پیش رفت. به‌رغم این نوسانات، دیروز در آخرین روز شهریور و پایانی هفته کاری گذشته ین نفت در کانال 95 دلار آرام گرفت.

نوسانات سبد نفتی اوپک تا کجا پیش رفت؟

سبد نفتی اوپک شامل ۱۳ نوع نفت خام اعضای این سازمان از جمله مخلوط الجزایر، گیراسول آنگولا، سبک رابی گابن، میناس اندونزی، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، السیدر لیبی، سبک بونی نیجریه، سبک عربی عربستان، موربان امارات، مری ونزوئلا و جنو کنگوست.

اما رسیدن نفت به کانال 100 دلاری چقدر واقعیت دارد؟ تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس در این باره عقیده دارند اگر کاهش تولید ائتلاف اوپک پلاس در سال آینده میلادی هم ادامه داشته باشد، قیمت نفت خام برنت تا دسامبر ۲۰۲۴ به ۱۰۷ دلار در هر بشکه می‌رسد.

علاوه براین  تحلیلگران وال استریت پیش‌بینی می‌کنند در صورت ادامه شرایط فعلی در بازار نفت، قیمت آن به 100 دلار در هر بشکه برسد. نباید فراموش کرد که دورنمای نفت 100 دلاری چند ماه پیش کاملاً غیرقابل تصور بود، اما حالا طبق نظر تحلیلگران، فاصله چندانی تا رسیدن به آن وجود ندارد. همانطور که نفت آمریکا به 86 دلار و نفت برنت به حدود 90 دلار در هر بشکه رسید.

نفت اوپک در اختیار عربستان

نقش عربستان بازهم در نوسانات قیمت نفت اوپک پررنگ است؛ سعودی‌ها هفته گذشته اعلام کردند که کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای خود را تا پایان سال جاری میلادی تمدید می‌کنند. درعین حال روسیه هم صادرات خود را 300 هزار بشکه در روز تا پایان سال پایین خواهد آورد.

در نتیجه این کاهش تولیدها علاوه بر طرح کاهش تولید ائتلاف اوپک پلاس است ؛ که از پایان سال گذشته میلادی آغاز شد.

اما این افزایش قیمت نفت چه کشورهایی را بازنده می‌کند؟ نفت 90 دلار و 100 دلار در هر بشکه به اقتصادهای واردکنندگان بزرگ نفت آسیب می‌رساند. افزایش دوباره قیمت انرژی تورم در آمریکا و اروپا را در سطح بالا نگه می‌دارد و سیاست‌های نرخ بهره بانک‌های مرکزی را پیچیده‌تر خواهد کرد، در روند افزایش قیمت نفت قطعا آمریکا شاهد افزایش قیمت بنزین خواهد بود، اما این کشور حداقل از نظر مالی بزرگ‌ترین بازنده کاهش تولید اوپک پلاس نیست.

کاهش تولید اوپک پلاس بیشترین آسیب را از نظر منابع مالی دولت به اقتصادهای پیشرفته آسیا که شدیداً وابسته به واردات نفت هستند و همچنین بازارهای نوظهور در جنوب و جنوب شرق آسیا که علاوه‌بر وابستگی به واردات انرژی ترازنامه‌های مالی ضعیفی هم دارند می‌زند. این کشورها عبارتند از اقتصادهای بزرگی مانند ژاپن و کره جنوبی و همچنین بازارهای نوظهوری مانند هند و پاکستان در جنوب آسیا به‌همراه آرژانتین، ترکیه و آفریقای جنوبی.

 تحلیلگران عقیده دارند بزرگ‌ترین بازندگان 100 دلاری شدن نفت در دنیا کشورهایی هستند که هیچ منابع داخلی انرژی ندارد، کشورهایی مانند ژاپن، هند، آلمان و فرانسه.

درنهایت اما باید منتظر ماند و دید که نوسانات بازار چین، در کنار آن سیاست کاهش تولید عربستان و روسیه بازار نفت را به چه سمت‌وسویی پیش می‌برند.

برای اطلاعات بیشتر صفحه سوخت‌وانرژی را درتجارت‌نیوز دنبال کنید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار