کد خبر: ۲۲۸۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۷
همشهری آنلاین نوشت: واقف بخش وسیعی از زمین‌های غرب تهران یک بانوی خیر است که ساکن محله سنگلج بود و در سن ۴۲سالگی بخشی از اموالش را وقف نیازمندان کرد.

بانویی به اسم نوش‌آفرین خانم عباسقلی که پلاک ۲۳/۹۵ وقفی در محدوده غرب تهران به او تعلق دارد. در آن دوران این پلاک، زمین‌های بسیار بزرگی بود که نوش‌آفرین آن را وقف کرد و خودش هم نمی‌دانست که در این زمین‌ها، هزاران خانه ساخته می‌شود و محله‌هایی همچون مهرآباد، طرشت، مرزداران، دامپزشکی و ستارخان در آن شکل می‌گیرد.

به گفته «علیرضا زمانی» تهران‌پژوه، ۲۵ درصد از موقوفات شهر تهران به بانوان اختصاص دارد. این آمار نشان می‌دهد که این اقدام خیرخواهانه در دوره قاجار و قبل آن میان بانوان اهمیت بسیاری داشته و آنها هم مانند مردان اموالشان را وقف می‌کردند. نوش‌آفرین خانم هم از جمله بانوانی بود که برای کمک به نیازمندان دست خیر داشت و موقوفاتش را وقف سیدالشهدا(ع) کرده و اکنون اداره اوقاف متولی آن است.

همچنین جالب است بدانید دختر نوش‌آفرین خانم یعنی قمرالسلطنه هم واقف مدرسه مروی است. علاوه بر این موقوفات، اراضی «آسیاب کهک» موقوفه آموزشی است که عرصه آن در زمره موقوفه نوش‌آفرین خانم بوده و اعیان آن در اجاره بنیاد البرز است. بنیاد فرهنگی البرز در این اراضی یک مدرسه راهنمایی در ۴ طبقه با ۱۶ کلاس، سالن امتحانات، کارگاه و آزمایشگاه احداث کرده و این مدرسه در اختیار منطقه ۲ آموزش و پرورش قرار گرفته است.

نام واقف: نوش‌آفرین خانم

سال وقف: دوره قاجار

نشانی وقف: محدوده غرب تهران

عنوان وقف: محله‌های مسکونی و مدارس آموزشی

بزرگ‌ترین زن واقف تهرانی کیست؟/ این محله‌های معروف در زمین‌های این زن درست شد

۲۳۳۲۳۳

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار