کد خبر: ۲۲۸۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۸
تجارت‌نیوز نوشت: قیمت دلار امروز نوساناتی دارد. روند بازار تا ظهر امروز تا حدودی افزایشی بود اما در ادامه اندکی کاهش قیمت را تجربه کرد. این روزها اخبار ضد و نقیضی از چگونگی هزینه‌کرد منابع آزاد شده ایران منتشر می‌شود که به نظر می‌رسد تا حدودی باعث سردرگمی بازار شده است.

قیمت دلار امروز، دوشنبه 3 مهر نوساناتی را تجربه می‌کند و در این لحظه به حدود 49 هزار و 350 تومان رسیده است.

ارز آمریکایی تا ظهر امروز، با حدود قیمتی 49 هزار و 390 تا 49 هزار و 415 تومان معامله می‌شد. دیروز هم با وجود تعطیلی بازار، روند قیمتی معاملات غیرقانونی پشت خطی صعودی بود.

پیش بینی خوش برای دور نمای دلار/ عقب‌نشینی رخ می‌دهد؟

بر اساس اعلام برخی کانال‌های تلگرامی، دیروز یکشنبه، با وجود تعطیلی بازار معاملات غیرقانونی فردایی در حال انجام بود. معاملات بازار ارز روز گذشته با قیمت 49 هزار و 320 تومان آغاز شد. کف و سقف قیمت دلار نیز 49 هزار و 320 تومان و 49 هزار و 430 تومان به ثبت رسید. همچنین آخرین معامله پشت خطی با قیمت 49 هزار و380 تومان انجام شد.
اما امروز آغاز معاملات نقدی ارز در این کانال‌ها با حدود قیمتی ۴۹ هزار و 350 تومان بود. در ادامه نرخ فروش دلار بین 49 هزار و 380 تا 49 هزار و 400 تومان نوسان داشت. در لحظه تنظیم این خبر، آخرین معامله نقدی با قیمت 49 هزار و 350 انجام شده است. آخرین نرخ دلار غیرقانونی فردایی نیز تا این لحظه به حدود ۴۹ هزار و 420 تومان رسیده است.
این روزها اخبار ضد و نقیضی در مورد چگونگی هزینه‌کرد منابع آزادشده ایران و انتقال این منابع از کره جنوبی به قطر منتشر شده است که به نظر می‌رسد بر قیمت دلار تاثیرگذار بوده‌اند. از یک سو مقامات آمریکایی می‌گویند که نظارت بر این منابع در قطر، بیشتر از کره جنوبی است و ایران نمی‌تواند آزادانه از آنها استفاده کند.
مطالعه بیشتر: پیش بینی قیمت طلا و سکه 3 مهر 1402 / ریتم آرام در بازار طلا ادامه دارد؟

اخیرا برت مک گورک، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا برای خاورمیانه و شمال آفریقا گفته است که پول ایران در قطر، تحت محدودیت‌های قانونی بیشتری نسبت به کره جنوبی قرار دارد و این وجه فقط برای یک دسته محدود از تجارت بشردوستانه مانند غذا، دارو و محصولات کشاورزی هزینه می‌شود. او تاکید کرده است که هیچ سرمایه‌ای وارد ایران نمی‌شود.

از سوی دیگر مقامات ایران تا کنون بارها گفته‌اند که می‌توانند آزادانه و برای تامین نیازهای مالی مردم ایران از منابع مالی آزاد شده استفاده کنند. امروز بانک مرکزی اعلام کرد که منابع ارزی آزاد شده از کره جنوبی در حساب شش بانک ایرانی در قطر فعال است و طبق تاکید رئیس‌کل بانک مرکزی، همه منابع مربوطه جزو ذخایر ارزی بانک مرکزی و پشتوانه ریال هستند. مصطفی قمری وفا مدیر روابط عمومی بانک مرکزی این مباحث را در توئیتی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) مطرح کرده است.

ایسنا نیز در این مورد نوشته، انتقال منابع ارزی به این حساب‌ها در بانک‌های ایرانی، برای مصارف مورد نیاز به صورت مبادلات بانکی خواهد بود و با آزادسازی این منابع ارزی بازار اسکناس با کاهش قیمت مواجه می‌شود.

به نظر می‌رسد این تناقضات در کنار تداوم بلاتکلیفی در حوزه‌های هسته‌ای، قیمت دلار را تحت تاثیر قرار داده باشد و به گونه‌ای که در روزهای اخیر در مقاطعی، اندکی افزایش قیمت را تجربه کرده است. با وجود این از بین نرفتن کامل امیدواری‌ها و تلاش بانک مرکزی برای خبردرمانی مانع از رشد شدید قیمت می‌شود و نوسانات کاهشی را نیز در بازار رقم می‌زند.

220

برچسب ها: دلار ، قیمت دلار
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار