کد خبر: ۲۲۸۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱
عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: نظریه «مردم‌سالاری دینی» رهبر معظم انقلاب باید در دانشگاه‌ها تبیین شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی در اولین همایش دو روزه اعضای هیات‌های نظارت استانی سراسر کشور با عنوان «انتخابات قوی، منظم و موثر» در مشهد مقدس برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت هفته وحدت و فرارسیدن سالروز میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب به تازگی در دیدارهایی که داشتند به دو نکته مهم اشاره کردند.



در ادامه اهم اظهارات توصیه های عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان شورای نگهبان را درباره ضرورت مطالعه تعابیر و جملات رهبر معظم انقلاب در مورد انتخابات بخوانید :



*نکته اول این بود که ما نزدیک قله‌ایم؛ معنای این عبارت امیدواری است و سپس نکته دوم را اینگونه بیان کردند که اگرچه نزدیک قله هستیم اما نباید دچار غفلت شویم. اگر دچار غفلت شویم آسیب‌پذیر خواهیم بود. این دو نکته اساسی و کلیدی است و باید همواره از سوی قوا، نهادها و دستگاه‌ها مدنظر قرار گیرد.



* دومین نکته سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم غفلت ؛ غفلت به معنای جابجا کردن اولویت‌ها و ندانستن اینکه در چه زمانی باید چه کاری انجام بدهیم، است. عدم غفلت نیز به معنای نگاه به اهداف اصلی و توجه به آرمان‌های اساسی است. اگر نگاه‌مان به اهداف اصلی نباشد هدف‌هایی جایگزین می‌شود که شاید دستیابی به آن‌ها خوب باشد، اما ما را از حرکت در مسیر اصلی و بزرگ باز می‌دارد. نباید بگذاریم اولویت‌ها تغییر یابد. مسلمانان در طول تاریخ به دلیل غفلت ضربات سهمگینی از دشمن دریافت کردند.



*راهبرد دیگر دشمن ایجاد غفلت است؛ آن‌ها می‌خواهند ذهن افراد را متوجه مسائلی می‌کنند که اولویت نیستند. تغییر اولویت ابتدا در ذهن‌ها و سپس در جامعه به وجود می‌آید. وقتی اولویت مسائل در ذهن دانشجویان جابجا شود، آن‌ها به جای اینکه در راه تحصیل و ساختن آینده کشور تلاش کنند به مختلط بودن یا نبودن سلف دانشگاه می‌اندیشد.



*دشمن را نباید در فیلم‌ها و رسانه‌ها دید. آن‌ها آنگونه که دوست دارند دیده شوند، فیلم می‌سازند و خبر منتشر می‌کنند. دشمن را باید از مسیرهای مطمئن شناخت. دشمنان انقلاب اسلامی در سراشیبی سقوط قرار دارند؛ این را از رفتارهای متناقض‌ و واکنش‌های غیرعقلانی‌شان می‌توان فهمید.



*باید امیدوار باشیم. امیدواری نیز از دو طریق به دست می‌آید؛ نخست اینکه واقعیت‌های جامعه را به درستی بشناسیم. اگر بخواهیم جامعه را از طریق رسانه‌ها بشناسیم، دچار انحراف می‌شویم. شناخت باید میدانی باشد. بسیاری از کسانی که ناامید شدند، به این دلیل بود که پشت میز نشستند و اطلاعات‌شان را از رسانه‌ها و به‌خصوص فضای مجازی ولنگار گرفتند.



*لازم است انتخابات از نگاه مقام معظم رهبری به خوبی در مراکز علمی و دانشگاهی تحلیل و تبیین و شاخصه‌ها و ویژگی‌های آن شناخته شود.



*ابعاد و بایسته‌های نظریه مردم‌سالاری دینی به عنوان مبنا و پایه‌ی تشکیل نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران نیازمند به تولید ادبیات علمی و دانشگاهی است. یکی از حوزه‌های مغفول‌مانده در این زمینه تحلیل ماهیت، مبانی و الزامات حقوقی حاکم بر انتخابات به‌عنوان شیوه و روش مشارکت مردم در نظام اسلامی است.



*فرآیند تحقق اهداف انقلاب به عنوان نقشه کلان حرکت، نخستین بار توسط مقام معظم رهبری و در دیدار کارگزاران نظام با ایشان در سال ۱۳۷۹ مطرح شد. مبتنی بر این نقشه راه، انقلاب اسلامی با عبور موفق از گام انقلاب و نظام‌سازی، در حال حاضر در مرحله دولت‌سازی قرار داشته و تحقق جامعه اسلامی و تمدن اسلامی به عنوان اهداف نهایی انقلاب اسلامی نیازمند ایجاد زیرساختی به نام دولت اسلامی است.





۲۱۹۲۲۰

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار