کد خبر: ۲۲۸۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۷
بیماری­های قارچی گردو در عین حال که می­توانند بسیار خطرناک باشند در عین حال قابل کنترل و پیشگیری بوده و در باغاتی که از مدیریت اصولی برخوردار باشند این بیماری­ها نمی­توانند مساله ساز باشند، در این خبرنامه شما را با روش­های موثر در کنترل بیماری­های قارچی گردو و یا بهتر است بگوییم مدیریت اصولی باغ گردو برای پیشگیری از ابتلا و یا درمان بیماری­های قارچی گردو در باغ آشنا می کنیم پس با ما همراه باشید.

بیماری­های قارچی گردو در عین حال که می­توانند بسیار خطرناک باشند در عین حال قابل کنترل و پیشگیری بوده و در باغاتی که از مدیریت اصولی برخوردار باشند این بیماری­ها نمی­توانند مساله ساز باشند، در این خبرنامه شما را با روش­های موثر در کنترل بیماری­های قارچی گردو و یا بهتر است بگوییم مدیریت اصولی باغ گردو برای پیشگیری از ابتلا و یا درمان بیماری­های قارچی گردو در باغ آشنا می کنیم پس با ما همراه باشید.

مدیریت هرس در کنترل بیماری­های قارچی گردو

یکی از اصول باغبانی موثر در کنترل بیماری­های قارچی گردو هرس درختان است، هرس درختان گردو چند تاثیر مطلوب در کنترل بیماری­های قارچی دارد که در ادامه به آنها اشاره می­کنیم:

  • تقویت درختان گردو با کاهش شاخه­های پیر و غیر بارده
  • کنترل رطوبت در لابه لای شاخ و برگ درختان گردو، درختان هرس شده خیلی زودتر از درختان هرس نشده پس از باران خشک شده و کمتر درگیر بیماری­های قارچی لکه برگی می­شوند.
  • دریافت نور بیشتر و تقویت درختان گردو از این طریق
  • کاهش شاخه­های بیمار که می­توانند منبع ایجاد بیماری برای درختان دیگر باشند.

توجه داشته باشید که هرس نیز باید بر اساس اصول خاص انجام شود و پس از هرس باید شاخه­های هرس شده سوزانده شوند، سم پاشی پس از هرس نیز از اصول بسیار مهم و اولیه انجام هرس درختان گردو به ویژه در باغات آلوده به بیماری­های قارچی برگی است.

مدیریت آبیاری در کنترل بیماری­های قارچی گردو

اصل دیگری که در مدیریت باغداری گردو می­تواند به کنترل بیماری­های قارچ کمک کند مدیریت اصولی آبیاری است، بسیاری از مشاوران فرش نهال گردو در زمان احداث باغ گردو به باغداران توصیه می­کنند تا سیستم آبیاری قطره­ای را در باغ اجرا کنند و دلیل اصلی این امر پس از صرفه جویی در منابع آب مدیریت اصولی بیماری­های قارچی مهم خاکزاد مانند گموز درختان گردو است.

آبیاری اصولی درخت گردو می­تواند منجر به تقویت درختان و در نهایت افزایش مقاومت در برابر بیماری­های قارچی شود، بیماری­های قارچی در درختان ضعیفی که تحت تنش آبیاری قرار دارد بیشتر خسارت وارد می­کند، بنابراین با مدیریت درست آبیاری یعنی آبیاری به موقع و به اندازه­ی نیاز و استفاده از سیستم آبیاری درست می­تواند هم در پیشگیری و هم کنترل بیماری­های قارچی گردو موثر باشد.

مدیریت کود دهی در کنترل بیماریهای قارچی گردو

یکی از راه­های موثر در پیشگیری از بیمار شدن درختان گردو به بیماری­های قارچی خرید نهال گردو مقاوم به بیماری­ها است، ارقام مختلف و پربار گردو که به وسیله­ی نهالستان­های معتبری مانند پالیز نهال (www.paliznahal.ir) بر پایه­ی ارقام مقاوم پیوند می­خورند و از این نظر خیال باغداران آسوده است.

اما مهم­ترین نکته در مورد بروز مقاومت ارقام مقاوم تغذیه­ی اصولی درختان گردو است، کمبود و یا بیش بود برخی از عناصر می­تواند حتی ارقام مقاوم را نسبت به بیماری­های قارچی حساس کند و بنابراین بهتر است با انجام آزمایش تجزیه­ی برگ و خاک به طور دقیق بدانید چه عنصری را و به چه میزان نیاز دارید و دقیقا کود مورد نیاز را در زمان مناسب مورد استفاده قرار دهید، برای دریافت برنامه­ی کود دهی درست و اصولی می­توانید به طور رایگان با مشاوران فروش نهال گرو در نهالستان­های معتبر تماس گرفته و از ایشان راهنمایی­های لازم را دریافت نمایید.

مدیریت شیمیایی در کنترل بیماری­های قارچی گردو

اقدام دیگری که می­تواند به کنترل بیماری­های قارچی در باغ گرو کمک کند بهره بردن از سموم موثر است، برای استفاده از سموم موثر در درجه­ی اول باید بدانید با چه بیماری قارچی رو به رو هستید و در درجه­ی بعدی قارچ کش مناسب را بر اساس نوع بیماری در زمان مناسب و به شیوه­ی مناسب مورد استفاه قرار دهید.

شما باید برای کنترل بیماری­های قارچی طوقه و ریشه قارچ کش را در آب آبیاری مورد استفاده قرار دهید در صورتی که برای کنترل بیماری­های قارچی برگی باید سم را محلول پاشی کنید و زمان استفاده از هر کدام از این سموم برای کنترل اصولی بیماری نیز متفاوت است، برای اینکه بدانید با چه بیماری رو به رو هستید و باید دقیقا چگونه اقدام شیمیایی انجام دهید می­توانید از راهنمایی­های یک مشاور گیاهپزشک بهره ببرید.

اقدام به موقع در کنترل بیماری­های قارچی گردو

یکی از مهم­ترین اقدامات موثر در کنترل بیماری­های قارچی گردو اقدام به موقع در برابر بیمار شدن درختان است، شما باید توجه داشته باشید که هر چه از بیمار شدن درختان و بی تفاوتی شما نسبت به بیمار شدن درختان بگذرد قارچ­های بیمارگر فرصت بیشتری برای انتشار و همه گیری در باغ و افزایش خسارت پیدا خواهد کردو در نظر داشته باشید که هر سال نسبت به سال آینده هزینه­ی بیشتری در کنترل بر دوش باغداران خواهند گذاشت.

برای اینکه بتوانید برای کنترل بیماری­های قارچی در باغ به موقع وارد عمل شوید برای شما به عنوان باغدار تنها یک توصیه وجود دارد و آن این است که علائم ایجاد شده در باغ را جدی بگیرید، هر نوع لکه برگی در باغ که یک یا چند درخت را به طور یکسان درگیر کرده باشد، ریزش میوه، لکه دار شدن میوه، زرد شدن، ریز شدن و ریزش برگ­ها و همچنین کاهش رشد و باردهی می­تواند نشان دهنده­ی درگیر شدن باغ گردو با یک یا حتی چند نوع بیماری قارچی باشد که باید به سرعت مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

دریافت مشاوره و راهنمایی از متخصصان برای کنترل بیماری­های قارچی گردو

ممکن است برای شما باغداران تشخیص نوع بیماری قارچی و بهره گیری از روش درست کنترل بیماری کار دشواری باشد و بنابراین نیاز دارید تا از مشاوران راهنما در این زمینه بهره بگیرید، کسانی که در زمان احداث باغ گردو نهالستان­های معتبر را انتخاب می­کنند معمولا از مزیت برخورداری از مشاوره رایگان در زمینه­ی پیشگیری از رویداد بیماری­های قارچی و یا کنترل اصولی بیماری در صورت بیمار شدن درختان خود برخوردار هستند.

شما با مراجعه به وبسایت این نهالستان­ها می­توانید علاوه بر استعلام قیمت نهال گردو در تاریخ روز از مشاوره و راهنمایی مشاوران آنها در زمینه­ی کنترل بیماری­های قارچی نیز بهره ببرید.

کلام اخر

مدیریت بیماری­های قارچی در باغات گردو تنها سم پاشی و استفاده از سموم نبوده و از گام اول که پیشگیری از وقوع بیماری و شناسایی درست بیماری است تا گام نهایی که استفاده از سموم شیمیایی در باغ است باید با راهنمایی کارشناسان تحصیلکرده باشد که در نهالستان­های معتبر دسترسی به این کارشناسان امکان پذیر خواهد بود.

 

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار