کد خبر: ۲۲۸۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴
جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ به نرگس محمدی رسید. قبل از این و دقیقا ۲۰ سال قبل هم شیرین عبادی حقوقدان در سال ۲۰۰۳ برنده جایزه نوبل صلح شد.

نرگس محمدی برنده جایزه نوبل صلح شد

جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ به نرگس محمدی رسید.

عصرایران نوشت: این برای دومین بار است که یک زن ایرانی جایزه صلح نوبل را به خود اختصاص می‌دهد.

نرگس محمدی و شیرین عبادی تنها ایرانیان برنده جایزه نوبل هستند.

جایزه صلح نوبل یکی از ۵ جایزه نوبل است که براساس وصیف آلفرد نوبل صنعتگر و مخترع سوئدی تاسیس شد. این جایزه برای اولین بار در سال ۱۹۰۱ اهدا شد.
جایزه صلح نوبل برخلاف ۴ جایزه دیگر در کشور همسایه سوئد یعنی نروژ اهدا می‌شود. انتخاب برندگان جایزه صلح نوبل برعهده هیاتی ۵ نفره از دانشگاهیان و سیاستمداران سابق و مستقل است که از سوی پارلمان نروژ تعیین می‌شوند.

خبرگزاری فارس هم امروز در گزارشی به این خبر پرداخت و  نوشت: کمیته نوبل نروژ روز جمعه ۶ اکتبر (۱۴ مهر) اعلام کرد جایزه سال ۲۰۲۳ خود را به نرگس محمدی، فعال حقوق بشر ایرانی، اهدا می‌کند.

دبیر این کمیته که سخنان خود را به زبان فارسی و با عبارت «زن، زندگی، آزادی»، شعار نمادین اعتراضات ۱۴۰۱ ایران، شروع کرده بود گفت این جایزه به پاس مبارزه نرگس محمدی علیه «سرکوب زنان در ایران»! و تلاش او در راستای «ارتقای حقوق بشر و آزادی برای همگان» داده می‌شود.

پیش‌تر شیرین عبادی که به اقدامات ضدایرانی و تجزیه‌طلبانه‌ مشهور است و بارها خواستار افزایش تحریم‌ها علیه کشورمان، حذف تیم‌های ورزشی ایران از رقابت‌های بین‌المللی شده، در سال ۲۰۰۳ این جایزه را به خود اختصاص داده بود.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار