کد خبر: ۲۲۸۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۸
در دومین هفته مهر بازدهی بازار طلا و سکه در مقابل یکدیگر قرار گرفتند. این هفته بازدهی بورس و طلا منفی شد و دلار و سکه با رشد ارزش، هفته جاری را به پایان رساندند. به نظر می‌رسد افت ۵۳ دلاری طلای جهانی طی یک هفته اخیر کاهش ارزش طلا در بازار داخلی را رقم زده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، هفته دوم مهر بازدهی بازارها روند متوازنی نداشت. در هفته گذشته بیشترین افت بازدهی سهم طلا شد و این هفته، باز هم قرعه به نام این بازار افتاد. بازدهی دلار و سکه با رشد ارزش، مثبت شد.

بازدهی بازارها هفته دوم مهر 1402

این هفته اخبار سیاسی چندان به نفع کاهشی‌های بازارهای مالی نبود؛ قیمت‌ دلار به صورت یک روز در میان ضربان‌های افزایشی و کاهشی داشت.

در هفته اخیر موضوع تمدید تحریم‌های ایران توسط اتحادیه اروپا مورد توجه معامله‌گران بازار ارز قرار گرفت. برخی از فعالان این بازار سیگنال تحریک‌آمیز وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا توسط زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین برای تشدید تحریم‌های ایران را موضوع مهمی می‌دانند. به اعتقاد آنها اگر مذاکراتی نیز در پشت پرده میان ایران و آمریکا در حال انجام باشد، این اخبار می‌تواند اثری سوء بر روند مذاکرات بگذارد.

به نظر می‌رسد در روزهای آینده سیگنال‌های سیاسی می‌تواند روند بازارهای مالی را تغییر دهد. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی اخبار منفی قیمت‌ها را صعودی و رویدادهای مثبت منجر به کاهش قیمت در بازارهای مالی به ویژه دلار خواهد شد.

برخی معامله‌گران نیز با تکیه بر اخبار می‌گویند تنش بین ایران و آمریکا زیاد شده است و اگر تا هفته آینده خبری از مذاکرات به صورت موثق به بازار ورود نکند معامله‌گران دست به نقد، برای خرید اقدام می‌کنند.

قیمت دلار

بررسی بازدهی قیمت دلار از ۶ مهر تا ۱۳ مهر نشان می‌دهد اسکناس آمریکایی با افزایش ۲۰۰ تومانی قیمت، بازدهی مثبت داشته است. این اسکناس در آخرین معامله روز گذشته با قیمت ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد. دلار نسبت به مدت مشابه هفته گذشته بازدهی مثبت ۰.۴۰ درصدی داشت.

بازارساز طی ماه‌های اخیر تلاش کرده است با تزریق اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی، قیمت دلار را کاهشی کند. تلاشی که گاه به نتیجه رسیده و گاهی به دلیل آنکه خبر موثقی به بازار نرسیده با شکست مواجه شده است.

کاهش قیمت دلار اگرچه به کسانی که آن را در قیمت‌های بالا خریداری کرده‌اند، زیان می‌رساند اما به طور کلی امری مثبت و به نفع اقتصاد کشور تلقی می‌شود؛ مشروط بر آنکه این کاهش دستوری نباشد و طی یک روند طبیعی بهبود اقتصادی و رشد و توسعه تولید و تجارت رخ داده باشد.

بر همین اساس از آنجا که این نشانه‌ها در اقتصاد ایران دیده نمی‌شود، تحلیلگران اقتصادی عنوان می‌کنند در صورتی که قیمت دلار به صورت دستوری پایین نگه داشته شود، زمانی نه چندان دور فرا خواهد رسید که این فنر فشرده رها خواهد شد و چالشی جدی برای کشور ایجاد خواهد کرد.

قیمت طلا

روز گذشته ۱۳ مهر هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت دو میلیون و ۲۴۸ هزار تومان رسید و با کاهش ۴۳ هزار تومانی نسبت به مدت مشابه هفته گذشته به کار خود پایان داد. بازدهی طلا در مدت یاد شده کاهش ۱.۸۸ درصدی داشت.

گفتنی است قیمت طلای جهانی در لحظه نگارش این گزارش به رقم ۱۸۲۲ دلاری رسیده است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل افت قیمت ۵۳ دلاری و کاهش بازدهی ۲.۸۳ درصدی داشته است.

قیمت سکه

این هفته سکه امامی رشد بازدهی ۰.۰۴ درصدی داشت. این قطعه با رشد ۱۱ هزار تومانی به کار خود پایان داد. امروز ۱۳ مهر سکه امامی با رقم ۲۷ میلیون و ۳۵۱ هزار تومان معامله شد.

بورس

با پایان بورس روز گذشته کندل دومین هفته از مهرماه نیز بسته شد. نگاهی به چارت هفتگی شاخص کل نشان می‌دهد، کندل هفتگی نماگر بازار مطابق یک ماه گذشته، نزولی بسته شد. بررسی معاملات دومین هفته از مهرماه نشان می‌دهد، شاخص کل طی چهار روز معاملاتی این هفته از تراز دو میلیون و 97 هزار واحد با کاهش 1.33 درصدی به دو میلیون و 69 هزار واحد رسید.

شاخص هم‌وزن در این مسیر چهار روزه همراه شاخص کل بود و معادل 0.37 درصد پایین آمد. طوری‌که شاخص هم‌وزن در این هفته از سطح 718 هزار و 626 واحد به 715 هزار و 990 واحد رسید.

قدرت معاملات دومین هفته از مهرماه نیز مانند هفته‌های گذشته بود و چنگی به دل نمی‌زد. اما باید گفت حجم و ارزش معاملات در این هفته نسبت به هفته گذشته کمی بهتر بوده است؛ نگاهی دقیق‌تر به معاملات چهار روز کاری این هفته نشان می‌دهد بورس در دومین هفته مهرماه روزانه به طور میانگین هفت میلیارد و 925 میلیون برگه سهم حجم خورد و ارزش معاملات چهار هزار و 564 میلیارد تومانی را رقم زد. در نهایت ذکر این نکته ضروری است که برآیند معاملات این هفته بازار خروج 832 میلیارد تومانی پول حقیقی‌ها از بازار سرمایه بود.

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام در هفته دوم مهرماه

بررسی معاملات دومین هفته از مهر 1402 نشان می‌دهد که ارقام صعودی سهم‌های پربازده پایین آمده است. طوری که زملارد با رشد 20 درصدی پربازده‌ترین سهم این هفته لقب گرفت. در این بین، شرکت کشاورزی و دامپروری ملارد شیر در این هفته آگهی تحت عنوان افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها منتشر کرد و همین امر باعث شد تقاضا در سهم زملارد افزایش یابد.

بررسی تکنیکال این سهم نشان می‌دهد که دو سطح ۱۷۷۶ تومان و ۲۱۹۵ تومان به ترتیب مهم‌ترین حمایت‌ و مقاومت این سهم تلقی می‌شوند.

بیشترین بازدهی

 

در طرف مقابل اما سهام شرکت سامان‌ گستر اصفهان‌ «ثامان» مانند هفته گذشته پیشتاز سهم‌های کم‌بازده بورس در این هفته بود. لازم به ذکر است حمایت سهم در سطح ۳۲۰۷ تومان از دست رفت و در حال حاضر تراز ۲۵۹۸ تومان مهم‌ترین حمایت سهم تلقی می‌شود.

فرابورس و ومعلم نیز دیگر سهم‌های کم‌بازده این هفته بودند که با نزول به ترتیب 14 و 12 درصدی به سطوح 932 و 229 تومان رسیدند. حمایت و مقاومت‌های این دو سهم نیز در جدول زیر نمایش داده شده است.

کمترین بازدهی

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار