کد خبر: ۲۲۸۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
«تجارت آنلاین» پیام‌ها، واکنش‌ها و تاثیرات عملیات «طوفان الاقصی» را بررسی کرد؛
نگرانی‌ها به طور گسترده بر رژیم صهیونیستی سایه افکنده است. منابع خبری از تصمیم نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بدون اطلاع دولت و کابینه امنیتی و فعال کردن «بند جنگ» خبر می‌دهند.

غافلگیری پرهزینه تل‌آویو در برابر حماس

گروه سیاسی: با گذشت چند روز از آغاز عملیات «طوفان الاقصی»، همچنان ناآرامی‌های به شکلی گسترده در سرزمین‌های اشغالی ادامه دارد. در یک سوی ماجرا، رسانه‌های عبری از افزایش آمار کشته شدگان صهیونیست در عملیات طوفان الاقصی به ۶۰۰ تن و افزایش زخمی شدگان به بیش از ۲۰۰۰ تن گزارش می‌دهند. در سوی دیگر ماجرا، سازمان ملل از آوارگی ۲۰ هزار فلسطینی ساکن نوار غزه درپی حمله رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی و غیر نظامیان خبر می‌دهد.
به گزارش «تجارت آنلاین»، حالا رسانه‌ها و ناظران سیاسی بیش از هر زمان دیگری در پی بررسی و تحلیل ابعاد عملیات طوفان الاقصی و واکنش رژیم صهیونیستی به آن هستند. کشورهای مختلف نیز در دو جبهه حامیان یکی از دو جریان اصلی درگیری حماس یا اسرائیل صف‌آرایی کرده‌اند. در این بین برخی بازیگران و شخصیت‌های سیاسی نیز بر ضرورت آتش‌بس و پایان درگیری‌ها تاکید می‌کنند که مهم‌ترین نمود آن را می‌توان پاپ فرانسیس معرفی کرد. اسرائیل نیز به طور رسمی وضعیت جنگی اعلام کرده و در مقابل، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» مردم فلسطین را در همه میادین و محورها به بسیج عمومی و درگیری با نیروهای اسرائیلی و شهرک‌نشینان در سراسر کشور دعوت کرده است.

تداوم موج گسترده نگرانی‌ها در تل‌آویو
نگرانی‌ها به طور گسترده بر رژیم صهیونیستی سایه افکنده است. منابع خبری از تصمیم نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بدون اطلاع دولت و کابینه امنیتی و فعال کردن «بند جنگ» خبر می‌دهند. این تصمیم در شرایطی است که که برآوردهای غیررسمی نشان می‌دهند در پی عملیات «طوفان الاقصی» توسط مقاومت فلسطین، حدود ۷۵۰ صهیونیست همچنان مفقود هستند. همچنین، طی جلسه شامگاه شنبه کابینه رژیم صهیونیستی، درگیری‌های لفظی بین وزرای کابینه این رژیم درباره عملیات طوفان الاقصی رخ داده است. همزمان با این اختلافات درونی، افرایم هالوی، رئیس سابق موساد به شبکه سی ان ان گفت: ما نمی‌دانستیم که آنها این تعداد موشک دارند و انتظار نداشتیم به اندازه امروز موثر باشند. وی گفت، تاکنون بیش از ۳۰۰۰ موشک از نوار غزه شلیک شده است و این فراتر از خیال است.

خط و نشان نتانیاهو برای نابودی غزه
بنیامین نتانیاهو که طی دو روز گذشته یکی از سخت‌ترین مقاطع دوران نخست‌وزیر خود را سپری کرده و به شدت تحت فشار قرار گرفته، به وعده انتقام سخت برای احیای وجهه خود پناه برده است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با این گفته که «انتقام این روز سیاه» را می‌گیرد مدعی شد هر جایی را که توسط حماس استفاده می‌شود، به «ویرانه» تبدیل کند. او در یک سخنرانی تلویزیونی شنبه شب، غزه را «شهر شرارت» خواند و از غیرنظامیان صهیونیست خواست فوراً منطقه پرجمعیت غلاف غزه را که حدود دو میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند، ترک کنند. نتانیاهو گفت: تمام مکان‌هایی که حماس در آن‌ها پنهان شده و در آنها فعالیت می‌کند، را به ویرانه تبدیل خواهیم کرد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هشدار داد که اسرائیل به سمت یک جنگ «سخت» پیش می‌رود که «زمان می‌برد».

کشیده شدن تنش‌ها به مرز اسرائیل و لبنان
در شرایطی که روز شنبه دامنه درگیری‌ها به نوار غزه محدود می‌شد، بر اساس گزارش‌های منتشر شده دیروز –یک‌شنبه- دامنه تنش‌ها به مرز لبنان با اسرائیل نیز کشیده شد. یعنی نقطه‌ای که مواضع ارتش دشمن صهیونیستی در «رویسات العالم» و «رادار» در مزارع اشغالی شبعا در لبنان هدف قرار گرفت. حزب‌الله لبنان اعلام کرد، سه مقر اشغالگران صهیونیست را در مزارع شبعای اشغالی لبنان هدف قرار داده است. حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «گروه‌های شهید سردار حاج عماد مغنیه از مقاومت اسلامی صبح امروز یکشنبه سه نقطه از مواضع اشغالگران رژیم صهیونیستی در منطقه مزارع شبعای لبنان را هدف قرار دادند.» در راستای تنش به وجود آمده و باز شدن جبهه شمالی خبرنگار النشره در حاصیبا گزارش داد که گلوله باران متقابل مواضع رژیم صهیونیستی در مزارع شبعا و حومه شهرک‌های کفر شوبا، شبعا و مزارع بسطرا متوقف شده زیرا گزارش شده که مقر فرماندهی اشغالگران در مزارع شبعا آتش گرفته است. به گفته خبرنگار النشره، سایت الرادار با شش گلوله توپخانه و سایت رویسات العالم با چهار گلوله خمپاره هدف قرار داده شده است. همچنین شبکه الجزیره گزارش داد که ارتش رژیم اشغالگر چادری را که حزب‌الله لبنان متهم به برپا کردن آن در مزارع شبعاست، بمباران کرد.

اعلام آمادگی آمریکا و انگلیس برای حمایت نظامی و اطلاعاتی از اسرائیل
در ادامه حمایت‌های قابل انتظار غربی‌ها از مواضع اسرائیل، دیروز –یک‌شنبه- کشورهای آمریکا و انگلستان حمایت همه‌جانبه خود را از مواضع این رژیم اعلام کردند. یک مسئول ارشد در کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، از رژیم صهیونیستی اعلام حمایت و بر هماهنگ قوی میان تیم‌های نظامی و اطلاعاتی ما تاکید کرد. وی تاکید کرد: به مسئولان اسرائیلی اعلام کردیم که آماده انجام هرگونه حمایت هستیم. در سطحی دیگر، «ریشی سوناک»، نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد که لندن با شرکای خود برای کمک به رژیم صهیونیستی همکاری می‌کند. وی در پیامی توئیتری گفت: «مقامات بریتانیا طی ۲۴ ساعت آینده با شرکای خود برای هماهنگی اقدامات لازم به منظور حمایت از اسرائیل در بحبوحه تشدید درگیری‌ها با فلسطین تلاش خواهند کرد.» سوناک افزود: «‌ما همبستگی کامل خود را با ‌بنیامین نتانیاهو‌، نخست‌وزیر اسرائیل اعلام می‌کنیم و با شرکای بین‌المللی برای هماهنگی اقدامات حمایتی طی ۲۴ ساعت آتی تلاش خواهیم کرد.»

برهم خوردن روند عادی‌سازی مناسبات عربستان و اسرائیل
مهم‌ترین تاثیر عمیلیات طوفان الاقصی را می‌توان بر هم خوردن روند رو به رشد عادی‌سازی مناسبات میان اسرائیل و عربستان مورد ارزیابی قرار داد. به نظر می رسد حمله بی سابقه حماس به رژیم صهیونیستی که مورد استقبال برخی کشورها قرار گرفته است، با هدف پیچیده کردن روند تاریخی عادی سازی بین اسرائیل و عربستان سعودی است که در منطقه در حال انجام است و پتانسیل تغییر چشمگیر ژئوپلیتیک جهانی را دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار