کد خبر: ۲۲۸۹۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴
«تجارت آنلاین» گزارش می‌دهد؛
درحالی‌که وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید به هیچ‌وجه تحریم‌های آمریکا علیه نفت ایران تضعیف نشده است و از سوی دیگر آمریکا به‌تازگی دو شرکت در ترکیه و امارات را به خاطر انتقال نفت روسیه با قیمتی بالاتر از سقف تعیین شده توسط گروه هفت تحریم کرده است، به گفته وزیر نفت ایران، دو طرف ایران و روسیه که با چالش‌هایی پرشمار از جمله فشارهای تحریم‌ها روبه‌رو بوده‌اند، به همکاری‌های اقتصادی به‌خصوص در حوزه انرژی دست یافته‌اند.

اتحاد نفتی ایران و روسیه علیه تحریم

گروه انرژي: جواد اوجی وزیر نفت، در مجمع بین‌المللی «هفته انرژی روسیه» با اشاره به بیانات اخیر ولادمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه درباره روابط مطلوب تهران و مسکو و تلاش برای توسعه آن به هر طریق ممکن، اظهار کرد: رویداد «هفته انرژی روسیه» فرصتی ارزشمند برای بحث درباره توسعه صنعت انرژی است و به بررسی چالش‌هایی که با آن روبه‌رو هستیم و خواهیم بود و موانعی که بر آن غلبه کرده‌ایم و موفقیت‌هایی که با تلاش‌ها دوجانبه و چندجانبه به دست خواهیم آورد، می‌پردازد. وی افزود: به‌عنوان رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه افزون بر تلاش برای گسترش همکاری‌های راهبردی در حوزه‌های مختلف انرژی از همکاری میان همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی و روس حمایت می‌کنیم؛ اکنون فرصتی تاریخی برای دو کشور به‌وجود آمده است و دو طرف بیش از هر زمان دیگری به هم نزدیکتر شده‌اند. وزیر نفت ادامه داد: همکاری ایران و روسیه نه تنها سبب رشد دو کشور می‌شود، بلکه زمینه ترقی دیگر کشورهای منطقه را هم فراهم می‌کند، من مطمئنم که اگر همه بیشتر تلاش کنیم روند همکاری‌ها شتاب بیشتری می‌گیرد؛ بی‌اغراق تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران و روسیه در بسیاری از بخش‌ها سبب تقویت دو کشور شده است.

ایجاد نظمی نو در تعاملات اقتصادی ایران و روسیه
اوجی اظهار کرد: ما این تحریم‌ها را فرصتی بزرگ و تاریخی برای نزدیک شدن در همه ابعاد می‌دانیم و معتقدیم باید از این فرصت‌ها استفاده و نظمی نو در تعاملات اقتصادی ایجاد کنیم. وی یادآور شد: همه این دستاوردها در شرایط تشدید تحریم‌های ظالمانه و فشار حداکثری حاصل شده است، با اعتقاد به خداوند متعال و اعتقاد به خود باوری و ابتکار نوآوری عظیم توانسته‌ایم بر این مشکلات غلبه کنیم. وزیر نفت با تأکید بر اینکه همکاری ایران و روسیه بدون موانع نبوده است، ادامه داد: دو طرف با چالش‌هایی پرشمار از جمله فشارهای تحریم‌ها روبه‌رو بوده‌اند، اما از طریق عزم تزلزل‌ناپذیر و پشتکار ما موفق به یافتن راه‌حل‌های نوآورانه برای غلبه بر این موانع شده‌ایم؛ ایران و روسیه نمونه بارز این بوده‌اند
که چگونه همکاری و اتحاد راهبردی می‌تواند به غلبه بر چالش‌ها کمک کند. با بهره‌گیری از نقاط قوت و به اشتراک‌گذاری تخصص و فناوری، ما توانسته‌ایم همکاری‌ها در حوزه انرژی را گسترش دهیم.

آمریکا هیچ چراغ سبزی نشان نداده است
به گزارش تسنیم، جواد اوجی همچنین روز گذشته تأکید کرد: با تلاش‌های شبانه‌روزی دولت سیزدهم در دو سال اخیر، اقدام‌ها و دستاوردهای مطلوبی در همه حوزه‌ها رقم خورده آن هم در شرایطی که تحریم‌ها تشدید هم شده است. وی با بیان اینکه امروز بیش از 3 میلیون و 300 هزار بشکه نفت تولید می‌کنیم، اظهار کرد: در حال برنامه‌ریزی برای افزایش تولید نفت هستیم که برای آن هم در جهان مشتری داریم؛ همه اینها در شرایط سخت تحریم‌ها انجام شده و آمریکا هیچ چراغ سبزی نشان نداده و در این مدت آمریکا 223 تحریم دیگر نیز اضافه کرده است.

واشینگتن تحریم‌ها علیه بخش نفت ایران را کاهش نداده است
این در حالی است که آمریکا در روز پنجشنبه اولین تحریم‌های خود علیه مالکان نفتکش‌هایی را که نفت روسیه را بالاتر از سقف قیمت تعیین‌شده توسط گروه 7 یعنی 60 دلار در هر بشکه حمل کرده بودند، اعمال کرد. هدف آمریکا از تحریم این نفتکش‌ها که یکی در ترکیه و دیگری در امارات بوده، تلاش برای بستن راه‌های گریز از مجازات مسکو به خاطر جنگ اوکراین است. همچنین وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که به هیچ‌وجه تحریم‌ها علیه فروش نفت ایران را کاهش ندادیم. به گزارش ایلنا از خبرگزاری اسپوتنیک، جانت یلن در یک نشست خبری در جریان نشست پاییزی نهادهای حاکمیتی صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در مراکش گفت: ما به هیچ‌وجه تحریم‌های خود علیه نفت ایران را تضعیف نکردیم و منابع مالی ایران در قطر به دلایل بشردوستانه در اختیار تهران قرار گرفت. وی درباره اینکه آیا واشینگتن در صورت تأیید ادعای مشارکت ایران در درگیری‌های نظامی حماس و رژیم صهیونیستی، تحریم‌ها را تشدید خواهد کرد یا خیر، پاسخی نداد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار