کد خبر: ۲۲۹۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
«تجارت آنلاین» آخرین تحولات هشتمین روز عملیات «طوفان الاقصی» را بررسی کرد؛
همزمان با اعلام آمادگی رژیم صهیونیستی برای انجام حمله زمینی به غزه، نگرانی‌ها نسبت به احتمال وقوع یک فاجعه انسانی تمام معنا افزایش پیدا کرده است. این موضوع علاوه بر سازمان ملل و نهادهای حقوقی بین‌المللی، حتی موجبات نگرانی ایالات متخده آمریکا و اتحادیه اروپا را به همراه داشته است.

«غزه» در آستانه وقوع فاجعه انسانی بزرگ

گروه سیاسی: در هشتمین روز عملیات «طوفان الاقصی»، وزارت بهداشت فلسطین از افزایش شمار شهدای غزه به ۲۲۱۵ نفر و شمار مجروحان به ۸۷۱۴ نفر در هشت روز جنایت رژیم صهیونیستی خبر داد. همچنین وزارت بهداشت فلسطین دیروز اعلام کرد که شمار شهدای کرانه باختری از شنبه گذشته تاکنون به ۵۴ نفر و شمار زخمی ها به بیش از ۱۱۰۰ رسیده است.

اسرائیل آماده حمله همه جانبه به غزه
بر اساس آخرین گزارش‌ها، ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز توافق با طرح‌های حمله زمینی به غزه خبر داد. دنیل هگاری، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ما درحال توافق درباره طرح‌های حمله زمینی گسترده به غزه برای لشگرها و تیپ‌هایمان هستیم. وی گفت: تاکنون ۲۶۵ تن از نیروهای ارتش کشته شده‌اند. چنین حمله‌ زمینی در غزه برای اولین بار از ۱۵ سال پیش از زمان عملیات «الرصاص المصبوب» (سرب گداخته) صورت می‌گیرد که از ۲۷ دسامبر دسامبر ۲۰۰۸ تا ۱۷ ژانویه ۲۰۰۹ ادامه داشت. با وجود این اظهارات، شبکه فاکس نیوز دیروز -شنبه- اعلام کرد که آمریکا از اسرائیل خواسته است تا حمله زمینی به نوار غزه را تا زمانی که یک گذرگاه انسانی در این منطقه ایجاد شود، به تعویق اندازد. شبکه تلویزیونی اسرائیل به نقل از فاکس نیوز گزارش داد که واشنگتن از تل آویو خواسته است تا تاریخ حمله زمینی خود به نوار غزه را تا زمان ایجاد یک گذرگاه انسانی در آنجا به تعویق اندازد. بلومبرگ نیز در همین زمینه گزارش داد که دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا نگران است که اسرائیل برای مرحله پس از ورود زمینی به نوار غزه برنامه‌ای ندارد.

تداوم تبادل آتش شنگین دو طرفه
بنابر آخرین گزارش‌ها در هشتمین روز جنگ نیروهای مقاومت با رژیم صهیونیستی، همچنان تبادل آتش‌سنگین میان طرفین ادامه داشت. خبرنگار المیادین در این زمینه گزارش داد، اشغالگران کشتارهای غیرنظامیان در غزه را ادامه می‌دهند که آخرین موارد آن در اردوگاه النصیرات، بیت لاهیا و خان‌ یونس بود. به دلیل ادامه انتقال اجساد به بیمارستان‌ها امکان اعلام دقیق آمار شهدا وجود ندارد. بیمارستان‌ها دیگر قدرت پذیرش شهدا را در سایه وضعیت فاجعه‌آمیز بهداشتی غزه ندارند. همچنین، صبح دیروز شنبه هواپیماهای ارتش رژیم صهیونیستی یک ساختمان مسکونی چهار طبقه در رفح و یک خانه در خان یونس در جنوب نوار غزه را هدف قرار دادند. رسانه‌های فلسطینی از شهادت دو نفر در رفح بر اثر بمباران این ساختمان مسکونی توسط جنگنده‌های رژیم صهیونیستی خبر دادند. در مقابل حملات رژیم صهیونیستی، بنابر گزارش شبکه الجزیره گروه‌های مقاومت شهرک سدیروت در شمال شرق نوار غزه را هدف حملات موشکی قرار دادند. همچنین گزارش شده آژیرهای خطر در سدیروت، عسقلان و نقب غربی به صدا درآمدند. رسانه‌های عبری گزارش دادند، شهرک‌های اطراف غزه مجددا هدف حملات موشکی قرار گرفتند. رسانه‌های عبری افزودند، چهار موشک به داخل شهرک سدیروت اصابت کرد که خساراتی را بر جای گذاشت. در این راستا شهرداری سدیروت گفت: در پی اصابت موشک‌های حماس به این شهرک چند ساختمان و ریل قطار خساراتی دیده‌اند.

آمار نگران کننده آوارگی و تخریب خانه‌ها در نوار غزه
دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل (اوچا) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، تعداد آوارگان در این منطقه پرجمعیت تا شامگاه پنج‌شنبه با ۸۴.۴۴۴ تن افزایش به ۴۲۳.۳۷۸ تن رسیده است. طبق گزارش خبرگزاری فلسطینی «سما»، سازمان ملل روز پنج شنبه خواستار جمع‌آوری فوری بسته‌ کمکی به ارزش ۲۹۴ میلیون دلار به منظور کمک به ساکنان نوار غزه و کرانه باختری شد. دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل اعلام کرد، این مبلغ با هدف کمک به بیش از ۱.۲ میلیون تن در غزه و کرانه باختری تعیین شده است. همچنین، سازمان ملل اعلام کرد، با گذشت یک هفته از حملات جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه، بیش از ۱۳۰۰ ساختمان در این منطقه ویران شدند. این دفتر در ادامه گزارش داد، ۵۵۴۴ واحد مسکونی در این ساختمان‌ها ویران شده و حدود ۳۷۵۰ واحد مسکونی دیگر خسارات غیرقابل جبرانی دیدند به طوری که دیگر قابل سکونت نیستند.

نگرانی آمریکا از پیامدهای تهاجم اسرائیل به غزه و استقرار واحد واکنش سریع در نزدیکی فلسطین اشغالی
در حالی‌که جو بایدن قول حمایت بی قید و شرط از رژیم صهیونیستی را در حالی که این رژیم برای جنگ زمینی در نوار غزه آماده می‌شود، داده است اما دولت او نگران است که کابینه تل‌آویو برای پیامدهای تهاجم گسترده‌ای که ممکن است در هر لحظه رخ دهد، آماده نیست. افراد مطلع از موضع دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به شبکه بلومبرگ گفتند که کاخ سفید می‌ترسد که تل‌آویو برنامه‌ای برای آینده غزه پس از تهاجم نداشته باشد و آنها را تحت فشار قرار می‌دهد که فراتر از هدف فوری مقابله با حماس فکر کنند. این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند تیم بایدن همچنین نگرانی خود را درباره درخواست رژیم صهیونیستی برای تخلیه ساکنان شمال غزه در ۲۴ ساعت ابراز کرده است؛ ضرب‌الاجلی که اتحادیه اروپا و سازمان ملل می‌گویند غیرواقعی است. بلافاصله پس از طرح این درخواست، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اذعان کرد که تخلیه غزه یک تقاضای غیر منطقی و دشوار است. با این اوصاف، شبکه سی ان ان به نقل از مقامات آمریکایی از استقرار واحد واکنش سریع تفنگداران دریایی آمریکا در نزدیکی فلسطین اشغالی خبر داد. براساس این گزارش، این واحد نظامی که هم اکنون روی ناو تهاجمی «یو اس اس باتان» مستقر است متشکل از 2 هزار تفنگدار دریایی و ملوان است. مقامات آمریکایی می‌گویند از وظایف اصلی این واحد عملیات تخلیه و همچنین کمکهای بشردوستانه است. به نوشته سی ان ان، مقامات دفاعی در روزهای اخیر بارها گفته‌اند که پنتاگون قادر خواهد بود نیروها و ظرفیت بیشتری را در صورت لزوم به سرعت به منطقه اعزام کند. در ادامه حمایت‌های غرب از رژیم صهیونیستی در مواجهه با عملیات طوفان الاقصی، وزیر دفاع آمریکا روز گذشته به فلسطین اشغالی سفر و با نخست‌وزیر این رژیم دیدار کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار