کد خبر: ۲۲۹۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
زمین لرزه شدیدی، مشهد و برخی از شهرستانهای خراسان رضوی را لرزاند.

مشهد لرزید

زمین لرزه شدیدی، مشهد و برخی از شهرستانهای خراسان رضوی را لرزاند.

کانون این زلزله به قدرت ۶.۴ ریشتر در هرات افغانستان بوده است که در مشهد و چند شهر استان خراسان رضوی بویژه مناطق مرزی احساس شد.

بر اساس سایت مرکز لرزه نگاری موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران، این زلزله ساعت هفت و ۵ دقیقه و ۵۸ ثانیه امروز، یکشنبه در عمق ۱۰ متری زمین رخ داد.

نخستین زلزله افغانستان  ۱۵ مهرماه با قدرت ۶.۳ ریشتر در عمق هفت کیلومتری سطح زمین در شمال هرات به وقوع پیوست که تا پایان روز شنبه ۱۵ مهرماه، ۹ زلزله نسبتا شدید در مناطق مختلف افغانستان رخ داد که در استان خراسان رضوی و شهر مشهد نیز احساس شد. 

به گزارش مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ساعت چهار و ۱۱ دقیقه روز چهارشنبه، ۱۹ مهر نیز زمین لرزه ای با شدت ۶.۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری سطح زمین در شهر "زنده جان" ولایت هرات افغانستان روی داد که این زمین لرزه در مشهد و شهرهای دیگر خراسان رضوی بویژه در تایباد هم احساس شد.

این چندمین بار است که به دلیل زلزله‌های مکرر در افغانستان، مدارس تایباد، خواف و تربت‌جام و برخی مناطق دیگر تعطیل و مردم شهرستان‌های مختلف برای حفظ جانشان به خیابان‌ها می‌آیند.

پس از زمین‌لرزه ۶.۴ ریشتری در ساعت ۷و ۵ دقیقه و ۵۸ ثانیه امروز، یکشنبه در هرات افغانستان ساکنان بسیاری از شهرستان‌های خراسان رضوی سراسیمه از منازل خارج شده و در فضای بیرونی منازل یا داخل خودروها پناه گرفتند.

ستاد مدیریت بحران در شهرستان‌های تربت‌جام، خواف، تایباد، سرخس، باخرز و بسیاری از شهرهای دیگر نیز تشکیل و تصمیمات لازم نیز اتخاذ شد، هم اکنون تمامی نیروهای امدادی در آماده‌باش کامل به سر می‌برند.

مدارس تایباد تعطیل شد

در تایباد نیز مدیر آموزش و پرورش این شهرستان در گفت و گو با ایسنا، از تعطیلی مدارس در همه مقاطع تحصیلی در پی وقوع زمین‌لرزه بامداد امروز، خبر داد و گفت: تاکنون فقط مدارس در نوبت صبح تعطیل اعلام شده است.

محمود افکن پور با بیان اینکه آموزش از طریق پیام‌رسان شاد دنبال خواهد شد، خاطرنشان کرد: این تصمیم به جهت کاهش اضطراب دانش آموزان و خانواده‌های آنان و با هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی و فرمانداری شهرستان تایباد اتخاذ شده است.

وی اظهار کرد: تصمیم‌گیری در خصوص تعطیلی مدارس در نوبت عصر نیز با تصمیم شورای آموزش و پرورش و فرمانداری شهرستان تایباد طی امروز به اطلاع شهروندان خواهد رسید.

مدیر آموزش و پرورش تایباد از وجود ۳۶ هزار دانش‌آموز و ۲۱۰ مدرسه در این شهرستان خبر داد.

تربت‌جام در آماده‌باش

همچنین فرماندار تربت‌جام در گفت و گویی تمام مقاطع مدارس تربت‌جام در شیفت صبح را تعطیل اعلام کرد و گفت: با توجه به هماهنگی‌های به عمل آمده با اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی و همچنین به دلیل کاهش اضطراب دانش آموزان عزیز و اولیاء گرامی، مدارس نوبت صبح تمامی مقاطع شهرستان غیرحضوری است.

حسین جمشیدی با بیان اینکه پس از وقوع زمین‌لرزه نسبتاً شدید صبح امروز بلافاصله تمامی اعضاء ستاد مدیریت بحران فراخوان و نیروهای ارزیاب به مناطق اعزام شدند، تصریح کرد: تاکنون به دلیل زمین‌لرزه‌ها خسارت جانی و مالی گزارش نشده است.

فرماندار تربت‌جام با بیان اینکه چندین مکان برای اسکان اضطراری در سطح شهرستان پیش بینی شده است، از شهروندان خواست ضمن حفظ آرامش، آمادگی لازم را در خصوص این‌گونه حوادث داشته باشند.

آماده‌باش به هلال‌احمر

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی هم با اشاره به آماده‌باش جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی گفت: در پی وقوع زلزله به بزرگی ۶.۴ ریشتری امروز صبح در کشور افغانستان، از آماده‌باش امدادگران جمعیت هلال‌احمر در این استان خبر داد.

علی صبوری، با اشاره به وقوع زلزله ۶.۴ ریشتری، در عمق ۱۰ کیلومتری و در ساعت ۰۷: ۰۶ در مرکز زنده جان افغانستان، افزود: در راستای وقوع زمین‌لرزه و احساس آن در شهرهای این استان، مرکز کنترل و هماهنگی عملیات استان فعال شده است تا به صورت آنلاین و لحظه‎ به لحظه به رصد حادثه بپردازند.

وی ادامه داد: به روسای شعب تایباد، تربت‌جام، خواف مراکز پاسخگویی شعب و پایگاه امدادی سطح استان، حالت آماده‌‏باش اعلام شده است.

فرمانداران منطقه ترشیز هم شامل شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ  بلافاصله پس از زمین‌لرزه‌های صبح امروز ستاد مدیریت بحران را در محل فرمانداری تشکیل و تصمیمات لازم نیز اتخاذ و به تمامی نیروهای خدمات رسان اعلام آماده‌باش شد.

پس لرزه‌های امروز نیز شهرستان‌های شرقی استان خراسان رضوی را لرزاند، به طوری‌که در برخی از مناطق مردم سراسیمه به خیابان‌ها آمدند.

با توجه به خطرپذیری بالای خراسان رضوی بارها فرمانداران شهرهای مختلف از شهروندان خواسته‌اند نسبت به مقاوم‌سازی منازل خود اقدام کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار