کد خبر: ۲۲۹۲۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
از انجام کار‌های ثبت‌نام در کافی‌نت‌ها در ازای پرداخت حدود ۸۰ هزار تومان گرفته تا طراحی پکیج‌های گوناگون با قیمت‌هایی نزدیک به ۸۰۰ هزار تومان که به افراد وعده می‌دهد در صورت خرید آن، شانس بیشتری برای برنده شدن در لاتاری دارند.

کلاهبرداری با ویزای لاتاری

شرایط پرنوسان اقتصادی طی سال‌های اخیر تقاضا برای کوچ از کشور را افزایش داده و لاتاری برای ویزای آمریکا یکی از گزینه‌های آسان برای مهاجرت به نظر می‌آید. هرچند ثبت‌نام لاتاری کاملا رایگان است، اما بازار سیاهی به وجود آمده که در آن سودجویان با طراحی پکیج و دریافت مبالغ قابل توجه، وعده شانس بیشتر برای برنده شدن در لاتاری را به متقاضیان می‌دهند.

هر سال با نزدیک شدن به زمان لاتاری آمریکا، تب داغی میان افراد برای ثبت‌نام و آزمودن شانس خود به وجود می‌آید. تجربه نشان داده چنین بازار پررونقی از دید سودجویان دور نخواهد ماند؛ بنابراین افراد بسیاری به دنبال کسب سود از تقاضای بالای مردم و همچنین ناآگاهی برخی از شرایط لازم برای ثبت‌نام در لاتاری هستند.

از انجام کار‌های ثبت‌نام در کافی‌نت‌ها در ازای پرداخت حدود ۸۰ هزار تومان گرفته تا طراحی پکیج‌های گوناگون با قیمت‌هایی نزدیک به ۸۰۰ هزار تومان که به افراد وعده می‌دهد در صورت خرید آن، شانس بیشتری برای برنده شدن در لاتاری دارند. این در حالی است که ثبت‌نام در لاتاری کاملا رایگان بوده و شما برای آن هیچ هزینه‌ای پرداخت نخواهید کرد.

از طرف دیگر همه‌چیز در لاتاری براساس بخت و اقبال است و هیچ راهی برای شانس بیشتر یا دور زدن سازوکار آن وجود ندارد. به نظر می‌رسد با توجه به شرایط اقتصادی ایران، تورم بالا، دشوار بودن پس‌انداز و تامین حداقل‌های زندگی، میل به مهاجرت افزایش یافته و در چنین وضعیتی، ایجاد بازار سیاه برای سوءاستفاده از این تقاضای بالا اجتناب‌نا‌پذیر باشد.

برنده شدن در لاتاری یکی از آسان‌ترین و ارزان‌ترین روش‌ها برای به دست آوردن گرین‌کارت آمریکا بوده و هر سال برگزار می‌‎شود. به دنبال این اتفاق هر ساله در بازه زمانی مشخصی، بسیاری از افراد در سراسر جهان برای ثبت‌نام در لاتاری اقدام می‌کنند.

ایران نیز از این موضوع مستثنی نبوده و طی سال‌های گذشته به دنبال بالاتر رفتن تب مهاجرت، توجه‌ها به این روش برای آزمودن شانس خود جلب می‌شود. با‌این‌حال هر زمان که تقاضای بالایی برای یک موضوع وجود داشته باشد، بازار داغی برای هجوم سودجویان نیز فراهم خواهد شد.

برای مثال با مراجعه به کافی نت‌ها خواهید دید که تعرفه‌ای برای فرایند ثبت‌نام در لاتاری تعیین شده است که به طور میانگین حدود ۸۰ هزار تومان است. هرچند شاید نتوان بر این موضوع خرده‌ای گرفت، چون در ازای ارائه خدمتی حق‌الزحمه‌ای دریافت خواهد شد. اما بازار سیاه لاتاری به همین جا محدود نمی‎‌شود و کلاهبرداران شیوه‌های خلاقانه‌ای برای کسب سود از آن طراحی کرده‌اند.

کلاهبرداری پکیجی

یکی از روش‌های مرسوم کلاه‌برداری در این زمینه، دریافت هزینه برای ثبت‌نام در لاتاری است. این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که به صورت کلی ثبت‌نام در لاتاری کاملا رایگان بوده و دولت آمریکا هیچ هزینه‌ای بابت آن دریافت نمی‌کند. اما برخی سایت‌های مشاوره مهاجرتی با ارائه طرح‌ها و پکیج‌هایی، از متقاضیان ثبت‌نام در لاتاری هزینه دریافت می‌کنند.

برای مثال یک کانال تلگرامی که خود را دارای مجوز کسب‌وکار اینترنتی نیز معرفی کرده، پکیج‌های عادی و طلایی برای ثبت‌نام در لاتاری طراحی کرده است. در پکیج عادی، تعرفه ثبت‌نام برای فرد مجرد ۲۵۰ هزار تومان، یک شانس برای فرد متاهل ۴۰۰ هزار تومان و دو شانس برای فرد متاهل ۵۵۰ هزار تومان تعیین شده است.

اما در پکیج طلایی که البته مشخص هم نیست تفاوت آن با پکیج عادی چیست، تعرفه فرد مجرد ۴۰۰ هزار تومان، یک شانس برای فرد متاهل ۶۰۰ هزار تومان و دو شانس برای یک فرد متاهل ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است. همچنین در این طرح‌ها به ازای هر فرزند، ۵۰ هزار تومان دیگر از افراد اخذ می‌شود.

در برخی سایت‌های مشاوره مهاجرتی نیز گزینه‌ای برای تعیین وقت مشاوره حضوری جهت ثبت‌نام در لاتاری تعبیه شده است که جهت تعیین وقت باید مبلغی بین ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان از طریق درگاه‌های پرداخت به حساب این موسسات واریز کرده تا وقت برای شما هماهنگ شود.

سناریو‌هایی که ممکن است رخ دهد این است که در بهترین حالت ثبت‌نام لاتاری برای شما انجام خواهد شد؛ هرچند در عمل لازم نبوده هزینه‌ای پرداخت کنید و می‌توانستید خودتان کاملا رایگان ثبت‌نام را انجام دهید. اما ممکن است اتفاقات بسیار بدتری نیز پیش آید.

برای مثال این احتمال وجود دارد که پس از واریز وجه، ثبت‌نام شما انجام نشود. یا حتی ممکن است از طریق دریافت اطلاعات، حساب شما هک شده و خالی شود یا حتی از اطلاعات و مشخصات شما سوءاستفاده شود. این‌ها بخشی از اتفاقاتی است که ممکن است در صورت اعتماد به کلاهبرداران و از روی ناآگاهی برای افراد رخ دهد.

ریشه اقتصادی افزایش مهاجرت

استقبال از لاتاری طی سال‌های گذشته با افزایش تب مهاجرت در ایران بسیار افزایش یافته است. داده‌های منتشرشده از سوی رصدخانه مهاجرت ایران نشان می‌دهد در دو سال اخیر، آمار ایرانیانی که مهاجرت کردند نسبت به ۳۰ سال قبل، دو برابر شده است. به نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی این موضوع، شرایط نامساعد اقتصادی است.

تورم مزمن که خود را در رشد بالای قیمت کالا‌ها منعکس کرده است، باعث شده تامین حداقل‌های زندگی برای افراد بسیار مشکل شود؛ به همین دلیل بسیاری از افراد تلاش می‌کنند از طرق مختلف، از جمله تحصیلی و کاری، از کشور خارج شوند؛ بنابراین در چنین شرایطی مهاجرت به آمریکا به همراه دریافت گرین‌کارت می‌تواند بسیار وسوسه‌کننده باشد.

اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که به دلیل تقاضای بالا، شانس افراد در بردن لاتاری بسیار پایین است. حتی گفته می‌شود شانس بردن آن کمتر از یک‌دهم درصد است و شاید از هر هزار نفر یک نفر هم برنده نشود. همچنین باید توجه کرد که حتی در صورت برنده شدن در لاتاری، هزینه‌های جانبی برای رفتن به کشور ثالث جهت انجام مصاحبه و همچنین خرید بلیت و داشتن اندکی سرمایه برای گذراندن امور در ماه‌های ابتدایی سکونت در آمریکا خود مبلغ قابل‌توجهی خواهد شد.

همین موضوع باعث می‌شود حتی بسیاری از افرادی که در لاتاری برنده می‌شوند، نتوانند از پس هزینه‌های آن برآمده و در نتیجه انصراف دهند.
با‌این‌حال همان‌طور که اشاره شد، به نظر می‌رسد مهم‌ترین عاملی که منجر به تقاضای شدید مهاجرت شود، وضعیت نابسامان

اقتصادی است. در صورتی که اقتصاد ایران ثبات نسبی را تجربه کند، شاید دیگر تعداد افرادی که قصد خروج از کشور را داشته باشند آن‌قدر زیاد نباشد که بتواند چنین بستر‌هایی برای سوءاستفاده سودجویان فراهم کند.

 
منبع: دنیای اقتصاد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار