کد خبر: ۲۲۹۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۶
فرصت خدمت به همنوعان در استان خراسان رضوی، شهرستان سبزوار، بخش روداب شهرستان سبزوار 18تا21 مهر ماه 1402

 پنجمین دوره از مجموعه ماموریت‌های «رفتن برای رسیدن» به همت گروه شانزده نفره متشکل از چشم‌پزشکان، دستیاران تخصصی چشم‌پزشکی، اپتومتریست‌ها و همکاران وابسته با موفقیت در بخش «روداب» شهرستان سبزوار به پایان رسید.
«رفتن برای رسیدن»، برای انجام سلسله ماموریت‌هایی به همت بنیاد خیریه پروفسور محمدقلی شمس، مرکز تحقیات چشم‌پزشکی اجتماعی دماری و مرکز تحقیقات چشم‌پزشکی ترجمانی، بیمارستان فارابی دانشگاه علوم پزشکی تهران و همراهی داوطلبان گروه‌های مختلف چشم‌پزشکی، پیراپزشکی و حرفه‌های وابسته، پایه‌گذاری شده است.
انجام معاینات ضروری چشم‌پزشکی برای دانش‌آموزان شش تا دوازده سال مناطق کم‌برخوردار از خدمات تخصصی، مهمترین ماموریت تعریف شده برای همکاران این اقدام نوع‎دوستانه و ماندگار است؛ تشخیص بیماری‌ها و عوارض چشم‌پزشکی کودکان و خردسالان، تعیین نمره چشم، تامین و اهداء عینک مورد نیاز، تجویز دارو در صورت لزوم، ارجاع به مراکز درمانی فوق‌تخصصی در اولین فرصت ممکن، بخشی از محورهای خدمت در سلسله ماموریت‌های تعریف شده است.
به گفته دکتر سیدفرزاد محمدی استاد چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو ارشد این گروه نوع‌دوستانه، یکی از جنبه‌های پر ارزش وجود جامعه پزشکی و پیراپزشکی کشور، همین حضور در برنامه‌های خدمت‌رسانی به مردم مناطق کم‌برخوردار، محروم یا دور افتاده کشور است؛ عزیزانی که آینده‌ساز ایران عزیز هستند ولی بنا به دلایلی از امکانات عادلانه و به موقع، جهت دریافت خدمات تشخیصی و درمانی بی‌بهره مانده‌اند؛ اما سازمان‌های مردم نهاد و حامیان این ماموریت‌ها نیز در کنار داوطلبان، طی سال‌های اخیرتلاش کردند تا شرایطی اثرگذار و مغتنم برای هرچه بهتر برگزار شدن اینگونه برنامه‌های «نوع‌دوستانه و خیرخواهانه» فراهم سازند.
وی افزود: این عزیزان در گروه‌های مختلف و تخصص‌های مرتبط طی سال‌های اخیر به شهرستان‌ها و روستاهای دور دست کشورمان سفرکردند تا ردپایی ماندگار از عشق و ایثار بردل و جان هموطنان خود ثبت کنند.
استاد چشم‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیمارستان فارابی، گفت: طی سالیان اخیر دانش‌آموزان و جمعی از مردم روستاهای شهرستان‌های بم، داورزن، مزینان، سپید دشت، دلفان، گنبدکاووس و اکنون منطقه «روداب» سبزوار، توسط اعضا داوطلب و همراهان نوع‌دوست گروه «رفتن برای رسیدن» مورد معاینات همه‌جانبه چشم‌پزشکی قرار گرفتند و اقدامات لازم برای آنان انجام شد و برخی نیز برای دریافت خدمات تکمیلی و جامع ارجاع شدند.
وی افزود: «رفتن برای رسیدن»، تبلور بخشی از اهداف و خواسته‌های «بنیاد خیریه پروفسور محمدقلی شمس» است که اکنون توسط انسان‌های نوع‌دوست با شیوه‌ای تعریف شده در سراسر کشور دنبال خواهد شد؛ توسعه و ترویج مراقبت‌های بینایی، ارائه خدمات چشم‌پزشکی در مناطق کم‌برخوردار، ارتقا دانش عمومی نسبت به بیماری‌های چشم، همچنین ایجاد بسترهای حمایتی جهت غربالگری بیماری‌های چشم، بخشی ازاهداف کاربردی آن است که با همدلی و همراهی جمعی از بهترین استادان چشم‌پزشکی کشور بویژه بیمارستان فارابی و همکاران گروه‌های وابسته پیگیری و چند سالی است که در سطح ملی اجرایی می‌شود.


شایان ذکر است، ماموریت این گروه شانزده نفره شامل چشم‌پزشک، فوق تخصص قرنیه و فوق تخصص شبکیه، بینایی‌سنج (اپتومتریست)، مددکار اجتماعی، کارشناس آموزش و پرورش استثنایی، تسهیلگر کودک و کارشناس آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، از سه شنبه 18مهرماه به مقصدی هفتصد کیلومتر دورتر از پایتخت، یعنی بخش روداب از توابع شهرستان سبزوار استان خراسان رضوی آغاز شد و ظهر جمعه، 21 مهر ماه 1402 به پایان رسید.
این ماموریت از حدود شش ماه پیش به درخواست اداره آموزش و پرورش شهرستان سبزوار با هماهنگی اداره سلامت چشم و پیشگیری از نابینایی معاونت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت برنامه‌ریزی شده بود و گروه «رفتن برای رسیدن» با انتقال تجهیزات و لوازم مورد نیاز به محل ماموریت در اجرای عملیاتی آن مشارکت داوطلبانه داشتند.
اعضا این گروه با همراهی دکتر سیدفرزاد محمدی، استاد چشم‌پزشکی بیمارستان فارابی، طی مدت اقامت خود در منطقه کم‌برخوردار روداب از توابع شهرستان سبزوار، معاینه 167 دانش‌آموز دختر و پسر در مقاطع مختلف تحصیلی و 40 بزرگسال از مراجعان روستایی، طی شیفت‌های کاری صبح و عصر را با موفقیت به پایان رساندند.

در این ماموریت برای 62 دانش‌آموز و 20 بزرگسال عینک تجویز شد. تیم «رفتن برای رسیدن» ساخت کلیه عینک‌های تجویز شده برای دانش‌آموزان و 9 عینک بزرگسالان را بر عهده دارد.
یک مورد بلفاریت، 4 مورد کونژکتیویت تشخیص داده شد و در موارد نیاز، دارو تجویز شد. هم‌چنین 15 دانش‌آموز به مراکز درمانی (بیمارستان فارابی، بیمارستان حشمتیه سبزوار و بیمارستان خاتم‌الانبیاء مشهد) ارجاع شدند. با 8 دانش‌آموز مصاحبه و مشاوره مددکاری و برای 7 دانش‌آموز مشاوره آموزش کودکان استثنایی نیز انجام و آموزش‌ها و اقدامات لازم صورت گرفت.

خبرنگار : رضا حسینمردی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار