کد خبر: ۲۲۹۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹
در شرایطی که در شمال استان ریزگردها شرایط بحرانی ایجاد کرده است و رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست را به این خطه کشانده، در جنوب اما هوا بارانی است؛ جنوب استان از روزهای پایانی مهر درگیر بارندگی و سیلاب‌ است و این بار نیز برای چندمین بار، سیلاب موجب بسته شدن راه‌های روستایی در قصرقند شد.

به گزارش همشهری آنلاین، روح‌الله سرگزی، معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بروز بارندگی شدید و جاری شدن روان آب روز سه‌شنبه (9 آبان) موجب بسته شدن راه ۳۵ روستای محدوده رودخانه کاجو قصرقند شده است، گفت که بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی مبنی بر ورود سامانه جدید بارشی به سیستان و بلوچستان تمامی دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان استان در آماده‌باش قرار گرفتند.

فرماندار قصرقند نیز با بیان اینکه این راه‌های روستایی روز چهارشنبه (10 آبان) بازگشایی شدند، گفت که با توجه به بارش بی سابقه باران در شهرستان قصرقند از همان ابتدا ستاد مدیریت بحران شهرستان تشکیل و با استفاده از مایشن‌آلات بخش خصوصی تمامی مسیرهای روستایی بازگشایی شد.

احمدرضا هاشم‌زهی بیشترین بارش را با ۵۳ میلی‌متر مربوط به هلنچکان از توابع شهرستان قصرقند اعلام کرد.

طبق اعلام محسن حیدری، مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان فعالیت سامانه بارشی فعلی در جنوب استان تا چهارشنبه شب ادامه داشت که به شکل رگبار و رعدوبرق، تندبادهای شدید لحظه‌ای و بارش تگرگ در مناطق جنوبی به ویژه در شهرستان‌های فنوج، لاشار، قصرقند، نیکشهر پیش‌بینی شده بود.

سیستان و بلوچستان در منطقه گرم و خشک قرار دارد و به دلیل تاثیرپذیری از سامانه‌های کم فشار حاره‌ای، پراکنش زمانی و مکانی بارندگی‌ها در آن نامناسب است به طوری که در برخی اوقات تمامی بارندگی‌های سالانه یک منطقه و حتی بیش از ۲ برابر آن در کمتر از ۲۴ ساعت نازل می‌شود و سیلاب‌های سهمگین ایجاد می‌کند.

این ویژگی‌های جغرافیایی و طبیعی موجب شده است در بسیاری از سال‌ها سوانحی چون خشکسالی و سیل به طور توامان در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان رخ دهد.

پیش از این هم سیل موجب خسارت‌هایی به جنوب سیستان‌وبلوچستان شده بود. بر اثر بارندگی‌ها وقوع سیل و آب‌گرفتگی از ۲۶ مهر تا 3 آبان، در شهرستان‌های نیکشهر و سرباز به ۱۵۰ نفر در قالب ۴۲ خانوار امدادرسانی شده بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار