کد خبر: ۲۲۹۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
بانک مرکزی پس از حدود یک سال در نهایت امروز سکوت خود را شکست و گزارشی از تحولات بازار مسکن شهر تهران طی مهرماه 1402 منتشر کرد. بر این اساس متوسط قیمت مسکن در تهران به متری 76 میلیون تومان رسیده است که نشان از افزایشی یک درصدی نسبت به شهریورماه دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی بالاخره پس از گذشت حدود 11 ماه، امروز گزارشی از تحولات بازار مسکن شهر تهران منتشر کرد.

بر این اساس متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌‌های املاک تهران در مهرماه 1402 معادل 76 میلیون و 60 هزار تومان بوده است. این آمار حاکی از آن است که قیمت مسکن در اولین ماه پاییز امسال افزایشی یک درصدی را نسبت به ماه قبل یعنی شهریورماه پشت سر گذاشته است.

همچنین در این بازه تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در تهران به سه هزار و 100 واحد مسکونی
رسیده است که نسبت به ماه قبل 20 درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 42/2 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

آپارتمان‌های پرطرفدار از منظر سال ساخت

از سوی دیگر بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در مهرماه
نشان‌دهنده این امر است که از مجموع سه هزار و 133 واحد مسکونی معامله‌شده، واحدهای تا نهایت پنج سال عمر ساخت با سهم 27/4 درصد، بیشترین خرید و فروش را به خود اختصاص داده‌اند. این میزان در مقایسه با مهرماه سال قبل حدود 1/2 واحد درصد کاهش یافته است.

مناطق پرطرفدار تهران در مهرماه 1402

تعداد معاملات ثبت‌شده در مناطق 22گانه تهران نشان‌دهنده آن است که منطقه 5 با 404 معامله و سهمی 12/9 درصدی از کل معاملات در صدر مناطق از نظر خرید و فروش واحد مسکونی قرار دارند. پس از آن هم منطقه 10 با 293 معامله در رتبه دوم قرار دارد. منطقه 4 نیز با 270 عدد معامله در جایگاه سوم قرار گرفته است.

این در حالیست که بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی اغلب منطقه 2 در رتبه سوم قرار داشت و حالا منطقه 4 با اختلافی کم در مقایسه با یکی از پررونق‌ترین مناطق تهران یعنی منطقه 10 قرار دارد.

گران‌ترین منطقه تهران کدام است؟

در میان مناطق 22گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده
معادل 148 میلیون و 960 هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با 32 میلیون و 280 هزار تومان به منطقه 18 تعلق داشته است.

تورم اجاره مسکن

بررسی شاخص کرایه مسکن استیجاری شهر تهران در مهر ماه 1402 حاکی از رشد یکسان و معادل 4/2 درصدی  نسبت به ماه قبل است. رشد نقطه به نقطه اجاره مسکن در این بازه و در شهر تهران و کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل 54/7 و 60/80 درصد بوده است.

آخرین اخبار مربوط به حوزه مسکن را در بخش مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار