کد خبر: ۲۲۹۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۸
با بازسازی پالایشگاه پاراگوانا ونزوئلا رقم می‌خورد؛
ایران می‌تواند با بازسازی پالایشگاه پاراگوانا ونزوئلا و افزایش صادرات نفت به این کشور به میزان 860 هزار بشکه در روز، رقم صادرات خود را به این کشور بدون احیای برجام به پیش از اعمال تحریم‌ها بازگرداند.

فرصت احیای صادرات نفت ایران بدون برجام

گروه انرژی- امیر مهدی نعمتی: هفته گذشته رویترز در گزارشی با عنوان «Venezuela's main refining complex running at 10% of capacity after 2 CDUs shut» نوشت، پاراگوانا بزرگترین مجتمع پالایشی ونزوئلا با ظرفیت 955 هزار بشکه در روز پس از تعطیلی دو واحد تقطیر به دلیل آتش‌سوزی و کمبود مواد اولیه، با حدود 10 درصد ظرفیت کار می‌کند. کل مجتمع پالایشی پاراگوانا در حال حاضر 94 هزار بشکه در روز نفت خام فرآوری می‌کند که 30 هزار بشکه آن مربوط به واحد کاردون و 64 هزار بشکه آن مربوط به واحد آموی، دو پالایشگاه ذیل این مجتمع پالایشی است. صنعت نفت ونزوئلا بعد از اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا از سال 2019، به دلیل فقدان توان فنی و مهندسی دچار تعطیلی و آسیب شده است که این موضوع در کنار توان فنی و مهندسی بالای ایران می‌تواند به فرصتی برای حضور مهندسان ایرانی جهت احیای صنعت نفت این کشور از جمله بازسازی پالایشگاه پاراگوانا و صادرات نفت ایران تبدیل شود.

بعد از بازسازی پاالایشگاه ال‌پالیتو نوبت به پاراگوانا خواهد رسید
یکی از سیاست‌های بازارسازی نفت، خرید تقاضا یا Buy demand است. در این سیاست، ایران با صدور خدمات فنی و مهندسی و سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی نیمه‌فعال، اقدام به احیای ظرفیت آنها کرده و سپس مابه‌ازای ظرفیت احیا شده، نفت خود را صادر می‌کند. محمدامین راد کارشناس انرژی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم برای حضور در پالایشگاه‌های فراسرزمینی عنوان کرد: تاکنون در دو سال گذشته بحث حضور ایران در 17 پالایشگاه فراسرزمینی مطرح شده است. در بین این طرح‌، پروژه بازسازی پالایشگاه 140 هزار بشکه‌ای ال‌پالیتو ونزوئلا در مراحل پایانی تکمیل قرار دارد.

طرح پالایشگاه فراسرزمینی ایران
وی در ادامه اظهار داشت: این پالایشگاه تا قبل از حضور مهندسان ایرانی تنها با ظرفیت 10 هزار بشکه در روز فعالیت می‌کرد. در ابتدای سال 1401 قراردادی بین شرکت ملی مهندسی و ساختمان ایران و شرکت نفت ونزوئلا به ارزش 110 میلیون یورو امضا شد.
راد تاکید کرد: بعد از گذشت 2 سال از امضای قرارداد، حال پالایشگاه ال‌پالیتو با تمام ظرفیت کار کرده و به مقصد روزانه 100 هزار بشکه نفت صادراتی ایران تبدیل شده است. تکمیل این طرح، یک تجربه مناسب برای حضور ایران در سایر پروژه‌های بازسازی پالایشگاه‌های ونزوئلا، از جمله پالایشگاه پاراگوانا است.

چگونه می‌توان بدون احیای برجام، صادرات نفت ایران را احیا کرد
مجتمع پالایشی پاراگوانا با سه پالایشگاه کاردون، آموی و گرانده هم‌اکنون به دلیل فقدان توان فنی و تجهیزات در ونزوئلا با کمتر از 10 درصد ظرفیت خود کار می‌کند. با بازسازی و احیای 90 درصد ظرفیت این پالایشگاه معادل بیش از 860 هزار بشکه نفت، ایران می‌تواند در مجموع روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت خود را به ونزوئلا صادر کند. رویترز در فوریه سال جاری میلادی از امضای یک قرارداد 460 میلیون دلاری بین ایران و ونزوئلا برای بازسازی این مجتمع پالایشی در آینده‌ای نزدیک خبر داد، اما هنوز به صورت رسمی گزارشی مبنی بر شروع به کار ایران در این مجتمع پالایشی منتشر نشده است. ظرفیت تولید نفت و حداکثر صادرات نفت ایران در شرایط غیرتحریمی به ترتیب 3.8 و 2.2 میلیون بشکه در روز است. در حال حاضر طبق گزارش موسسه کپلر (تصویر 3) متوسط صادرات روزانه نفت ایران به چین در 10 ماهه سال جاری میلادی یک میلیون و 235 هزار بشکه بوده که 84 درصد بیشتر از زمان مشابه پارسال است. هم‌اکنون ایران از 2.2 میلیون بشکه ظرفیت صادرات نفت حداکثری خود، حدود 1.2 میلیون بشکه را به چین صادر می‌کند. بازسازی پالایشگاه پاراگوانا و افزودن 860 هزار بشکه به صادرات فعلی نفت ایران به ونزوئلا، حدود یک میلیون بشکه دیگر به رقم صادرات نفت ایران اضافه کرده و بدون امتیازدهی به آمریکا و برجام، رقم فروش نفت را به پیش از اعمال تحریم‌ها بازمی‌گرداند.

برچسب ها: پالایشگاه ، نفت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار