کد خبر: ۲۲۹۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۷

نقشه‌راه اصلی اسرائیل برای جنگ غزه

رضا میرابیان
کارشناس مسائل منطقه

جنگ غزه همچنان در جریان است و به نظر می‌رسد هیچ یک از بازیگران درگیر در بحران قصد کوتاه آمدن از مواضع خود را ندارند. در این میان خوانش نیات و اهداف هر یک از بازیگران می‌توان حائز اهمیت باشد. اسرائیل در شرایط فعلی به دنبال ادامه سناریوی ۱۹۴۸ میلادی است تا بتواند ر همان اساس جلو بروند و اراضی مورد نظر خود را اشغال کنند. به همین دلیل شاهد آن هستیم که رژیم صهیونیستی همچنان خواهان اشغال و پاکسازی غزه به نفع خود بوده و همین حالا هم فشارهای زیادی از جانب تل‌آویو و واشنگتن به مصر و اردن در قبال کوچاندن فلسطینی‌های مقیم غزه وارد شده است که البته این دو کشور با این موضوع مخالف هستند و انتقادهای خود را به گوش تل‌آویو رسانده‌اند.
از سوی دیگر باید توجه داشت که ساکنان غزه هم خواهان خروج از این جغرافیا و منطقه نیستند و همین مقاومت باعث شده تا اسرائیل به تکاپو بیفتد. این مسائل در حالی رخ داده که رژیم صهیونیستی هم در این راستا هزینه‌های زیادی را از حیث سیاسی انسانی و امنیتی پرداخت کرده است. تمامی این مسائل در وضعیتی رخ می‌دهد که حزب‌الله لبنان هم در منطقه از بازدارندگی خوبی برخوردار است و باید گفت که اسرائیل به شدت از این جریان و اقدامات آنها در مناطق شمالی هراس دارد. بحث اینجاست که در شرایط کنونی اردن و مصر با نقل مکان ساکنان غزه مخالف هستند و این روند تا جایی ادامه پیدا کرده که در اردن مردم این کشور علیه اقدامات اسرائیل اعتراض کردند و به دنبال آن بودند که برای مقابله با اسرائیل و کمک رساندن به ساکنین غزه راهی این منطقه شوند. در مصر هم دقیقاً همین انتقادها به چشم می‌خورد و به همین دلیل مجموع مؤلفه‌ها نشان می‌دهد که کوچاندن ساکنان غزه توسط اسرائیل به دلیل ایستادگی آنها در این منطقه، منتفی قلمداد می‌شود. به موازات این روند در کشورهای حاشیه خلیج فارس هم شهروندان زیادی از آنها به خیابان آمدند و به وضعیت کنونی و حملات اسرائیل به غزه اعتراض کردند که این اقدام را باید یک مولفه بسیار مهم دانست اما مساله این است که در این میان ما شاهد یک شک و تردید در مورد عادی‌سازی روابط اعراب با اسرائیل هستیم.
ادامه این روند باعث می‌شود که کشورهای عربی از عادی‌سازی روابط با اسرائیل دور شوند. به اعتقاد من اگر بمباران‌ها ادامه پیدا کند و اوضاع و احوال رادیکال‌تر از این رقم بخورد بدون تردید ژئوپلیتیک منطقه به هم خواهد ریخت و به همین دلیل اوضاع و احوال دگرگون می‌شود. ایالات متحده هم در این میان می‌خواهد اسرای خود را آزاد کند و اسرائیل هم دقیقاً خواهان همین موضوع است و از این جهت معتقدم که ساعات و روزهای پیش‌رو می‌تواند بسیار سرنوشت‌ساز باشند. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار