کد خبر: ۲۲۹۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۵
دانستن اصطلاحات عطر و ادکلن و معنای نوشته‌های روی شیشه آن‌ها، کمک می‌کند تا اطلاعاتی در مورد ماندگاری عطر به دست بیاوریم و بتوانیم تا حدودی عطر مرغوب را شناسایی کنیم.

شاید برای شما هم پیش آمده است، که در هنگام خرید عطر، فروشنده اصطلاحاتی را در مورد عطر به کار برده است و شما تابه حال آن را نشنیده اید، یا روی جعبه عطر عباراتی را خوانده‌اید که با مفهوم آن آشنا نبود‌ه‌اید. در این مقاله قصد داریم، درباره شما را با دو موردِ مهم از این اصطلاحات آشنا کنیم.

ممکن است بارها اتفاق افتاده باشد، که برای خرید عطر و ادکلن خاصی اقدام کرده باشید، اما پس از خرید با وجود شباهت کامل ظاهر عطر با نمونه اورجینال، متوجه کیفیت متفاوت آن شده‌اید.

دانستن اصطلاحات عطر و ادکلن و معنای نوشته‌های روی شیشه آن‌ها، کمک می‌کند تا اطلاعاتی در مورد ماندگاری عطر به دست بیاوریم و بتوانیم تا حدودی عطر مرغوب را شناسایی کنیم.

به همین دلیل، لازم است تا کمی با اصطلاحات مربوط به عطر، واحد اندازه گیری عطر، عدد fl,oz و اینکه معنی کلمه vol روی ادکلن آشنا شوید.

عدد fl.oz در ادکلن چیست؟

مقدار یا عدد FLUIDE OUNCE که به اختصار به آن عدد fl,oz (فلوزی) می گویند، در واقع بیانگر مقدار مایع موجود در بطری یک است و حجم بطری عطر را بیان می‌کند. همان‌طور که میلی لیتر (Mill) حجم مایع عطر را مشخص می‌کند، fl,oz نیز شاخص دیگری برای نمایش حجم عطر است.

معمولا بر روی جعبه یا بطری عطرها حجم مایع درون شیشه را به صورت معادل می‌نویسند. برای مثال ۱۰۰ میلی لیتر حدوداً معادل ۳/۵ fl,oz است. واحد fl,oz برای اندازه‌گیری حجم مایعات است.

یک fl,oz برابر با ۳۰ میلی لیتر است. تقریبا هر ۳/۵ fl,oz برابر با ۱۰۵ ml مایع عطر است که به صورت قراردادی و برای سهولت کار معادل با ۱۰۰ میل در نظر گرفته می‌شود. معمولا مقدار عطرها بیش از ۷ فلوزی نیست.

برخی از رایج ترین مقادیر فلوزی و معادل میلی‌لیتری آن را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

Mill

fl,oz

۵

۰/۷

۳۰

۱

۳۵

۱/۱۸

۴۰

۱/۴

۵۰

۱/۷

۶۰

۲

۶۵

۲/۲

۷۵

۲/۵

۸۰

۲/۷

۹۰

۳

۱۰۰

۳/۴

۱۲۰

۴

۱۲۵

۴/۲

۱۵۰

۵

۲۰۰

۶/۷

۷۵۰

۲۵

درج حجم عطر به صورت فلوزی بر روی جعبه یا بطری عطرها، به یک استاندارد تبدیل شده است و برخی از کمپانی‌ها و برندهای عطرسازی، این مقادیر را به بالا یا پایین گرد یا اصطلاحا رند می‌کنند، زیرا عدد فلوزی معمولا عددی اعشاردار است.

بر همین اساس، ممکن است، مقادیر درج شده به عنوان عدد فلوزی بر روی شیشه عطر، با درصد خطای کمی درج شود و با مقدار واقعی آن متفاوت باشد.

عدد Vol در دنیای عطرها به چه معنا است؟

برای درست کردن عطرها، مقداری اسانس خالص یا اصطلاحا پرفیوم را با مقدار مشخصی از الکل ترکیب می‌کنند. در واقع معنی vol در ادکلن به میزان درصد الکل موجود در عطرها اشاره می‌کند. به زبان دیگر، درصدی که در کنار نماد Vol نوشته می‌شود، نشان دهنده درصد الکل موجود در حجم مشخص شده از عطر است.

گاهی اوقات، اشتباها عنوان می‌شود، که هرچه عدد Vol کمتر باشد، یعنی الکل عطر کمتر و کیفیت آن بهتر است. اما این تفکر درباره عدد Vol غلط است. عطرسازها می‌دانند که برای تولید و طراحی یک عطر خنک، باید از عطر خنک استفاده کنند و اسانس‌های خنک معمولا حجم بو و ماندگاری کمتری نسبت به عطرهای گرم دارند.

به همین دلیل باید در ترکیب عطر، مقدار پرفیوم بیشتر و الکل کمتری وجود داشته باشد و در مقابل، برای رایحه‌های گرم و تند باید مقدار الکل بیشتر و پرفیوم کمتری ترکیب شود. اگر این موارد در تولید عطر رعایت نشود، بوی عطر غیر قابل تحمل و زننده خواهد شد.

به طور کلی، بوی عطر باید متعادل و دارای حجم قابل قبولی باشد و صرفا پایین و بالا بودن عدد Vol نشان دهنده کیفیت بالای یک عطر نیست. این عدد در واقع استانداردی برای کنترل مقادیر درج شده بر روی عطرهای اورجینال و اصلی در هنگام خرید است.

جالب است بدانید، که برخی از شرکت‌های تولید کننده محصولات تقلبی، اغلب مقادیر عطر و ادکلن‌های اورجینال را برای محصولات تقلبی درج می‌کنند. در این صورت برای تشخیص اصلی یا تقلبی بودن عطر، باید به سراغ فاکتورهای دیگری مانند قیمت، بسته‌بندی و ظاهر عطرها برویم.

Vol چیست و در چه اموری کاربرد دارد؟

آیا تاکنون درباره واحد اندازه گیری عطر چیزی شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید fl oz چیست و چه کاربردی دارد؟ اگر اطلاعاتی در این زمینه ندارید، به طور خلاصه سعی کردیم مفهوم VOL را مشخص کنیم. به طور خلاصه بهتر است بدانید فلوز چیست و به چه کار می‌آید؟ عدد FLUIDE OUNCE که به اختصار fl oz یا فلوز نامیده می‌شود، مقدار عطر موجود در یک شیشه و در یک کلام، حجم آن شیشه عطر را نشان می‌دهد. بنابراین، فلوز نیز مانند میلی لیتر، معیاری برای سنجش حجم یک عطر است و نه بیشتر!

اما عددvol چیست؟ عدد vol که روی شیشه یا جعبه عطر و ادکلن، نوشته می‌شود، میزان الکل موجود در آن عطر یا ادکلن را بیان می‌کند. شاید تصور کنید که هر چه عددvol کمتر باشد، به معنای خلوص و کیفیت بالاتر عطر است! اما این باور به طور کلی اشتباه است! زیرا طبیعی است که برخی عطرها مانند عطرهای خنک، ماندگاری و شدت پخش کمتری نسبت به عطرهای گرم دارند.

بنابراین مقدار vol آنها کمتر است. بنابراین کم یازیاد بودن این عدد به تنهایی معیار مناسبی برای تخخمین کیفیت عطر یا ادکلن نخواهد بود.

برچسب ها: عطر ، عطر زدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار