کد خبر: ۲۲۹۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴
کاهش پلکانی قیمت دلار و افت انس جهانی طلا، قیمت طلا و سکه را در بازارهای داخلی برای سومین روز متوالی نزولی کرد. امروز سکه گرمی بار دیگر به کانال پنج میلیونی برگشت و سکه امامی همچنان در میان دو کانال ۲۸ و ۲۹ میلیونی سرگردان است.

قیمت طلا تا کجا پایین می آید؟

تجارت‌نیوز نوشت: کاهش پلکانی قیمت دلار و افت انس جهانی طلا، قیمت طلا و سکه را در بازارهای داخلی برای سومین روز متوالی نزولی کرد. امروز سکه گرمی بار دیگر به کانال پنج میلیونی برگشت و سکه امامی همچنان در میان دو کانال ۲۸ و ۲۹ میلیونی سرگردان است.

کاهش آهسته و پیوسته قیمت طلا و سکه طی سه روز گذشته در حالی رخ داده که قیمت دلار با کانال ۵۰ هزار تومانی تنها ۱۰۰ تومان فاصله دارد و قیمت انس جهانی طلا کاهش ۱۵ دلاری را پشت سر گذاشته است. هر چند از ریزش‌های شارپی و میلیونی در بازار طلا خبری نیست اما نوسانات کاهشی محدود، معامله‌گران را آچمز کرده است.

قیمت و حباب سکه 16 آبان 1402

به اعتقاد فعالان این بازار، نوسانات کاهشی محدود اما لحظه به لحظه در حال وقوع است و همین موضوع هرگونه پیش‌بینی را برای قیمت طلا و سکه سخت کرده است. علاوه بر این، چنین وضعیتی حرفه‌ای‌های بازار را نیز از مبادله دلسرد کرده است.

گفتنی است امروز انس جهانی طلا با کاهش بیش از ۱۵ دلاری در کانال ۱۹۰۰ دلاری عقب‌نشینی کرده و در لحظه نگارش این گزارش با قیمت ۱۹۶۴ دلار در حال معامله است. فعالان بازار طلا این افت پلکانی قیمت طلای جهانی را نیز در کاهش قیمت طلا و سکه در بازار داخلی موثر می‌دانند.

وقت خوبی برای خرید طلا است؟

ابراهیم محمدولی فعال بازار طلا و جواهر و رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره نوسانات کاهشی قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر به تجارت‌نیوز گفت: «بازار طلا رابطه مستقیم با بازار ارز دارد زیرا مکمل یکدیگر هستند؛ همچنین نرخ اونس جهانی نیز تأثیر مستقیمی بر بازار طلا می‌گذارد. بنابراین هر زمان که اتفاق خاصی در این حوزه‌ها بیفتد، قیمت طلا هم بلافاصله دچار نوسان می‌شود.»

وی با اشاره به اثرپذیری بازار طلا از قیمت دلار نسبت به انس جهانی خاطرنشان کرد: «هر رویدادی در دنیا به خصوص در حوزه سیاست می‌تواند بر قیمت طلا اثرگذار باشد. بنابراین رویداد مهمی نظیر وقوع توافق برجام منجر به ثبات بیشتر در بازار فلز زرد شده و باعث رونق بازار طلا نیز می‌شود.»

این مقام صنفی سابق ضمن تاکید بر اینکه اگر کاهشی در بازار فلز زرد باشد محدود و مختصر خواهد بود گفت: «بازار با نوسانات کمی همراه است و نباید انتظار کاهش شارپی دیگری برای قیمت طلا و سکه را داشته باشیم. بنابراین کسانی که قصد خرید دارند بدانند که قیمت‌ها خوب است.»

وی افزود: «در ماه‌های گذشته بازار فلز گران‌بها بیشتر تمایل به کاهش نشان داده است؛ اما فعلا آرامش بیشتری در بازار حاکم است.»

محمدولی درباره کاهش تقاضا در بازار گفت: «وقتی نوسانات زیاد و لحظه‌ای باشد، حتی فعالان بازار نیز تمایلی به داد و ستد ندارند. زیرا به اندازه‌ای بازار پرتلاطم است که تا نوشتن فاکتور و حساب و کتاب قیمت‌ها تغییر می‌کند. این موضوع، معامله‌گران را محتاط کرده است.»

افت میلیونی سکه گرمی

امروز ۱۶ آبان، قیمت سکه امامی کاهش ۲۴۵ هزار تومانی داشت و با رقم ۲۸ میلیون و ۹۹۸ هزار تومان معامله شد. سکه‌ بهار کاهش ۱۰۷ هزار تومانی داشت. این قطعه با قیمت ۲۵ میلیون و ۵۴۹ هزار تومان معامله شد.

امروز نیم‌سکه کاهش ۱۰۰ هزار تومانی داشت و روی قیمت ۱۵ میلیون و ۳۵۰ هزار تومانی ایستاد. ربع سکه ‌نیز کاهش ۵۰ هزار تومانی داشت و با قیمت ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد. سکه گرمی با افزایش یک میلیون تومانی کانال ۶ میلیونی را از دست داد و با قیمت ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان معامله شد.

حباب سکه گرمی میلیونی ریخت

امروز قیمت طلا کاهشی شد. هر مثقال طلای ۱۸ عیار با ۷۶ هزار تومان کاهش با رقم ۱۰ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز افت ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومانی داشت و به رقم دو میلیون و ۴۴۹ هزار تومان رسید. هر گرم طلای دست دوم نیز با قیمت دو میلیون و ۴۱۶ هزار تومان معامله شد.

در شانزدهمین روز آبان حباب سکه همانند روزهای گذشته روند متوازنی نداشت. حباب سکه‌های امامی و گرمی به ترتیب کاهش ۶ میلیونی و یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی داشتند. حباب سکه بهار ۱۱۵ هزار تومان، نیم‌سکه هفت هزار تومان و ربع سکه چهار هزار تومان رشد داشت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار