کد خبر: ۲۳۰۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۲
گزارش «تجارت آنلاین» از شوک خبری بزرگ در چهل‌وششمین روز جنگ غزه ؛
طی روزهای گذشته زمزمه‌های توقف موقت جنگ غزه در رسانه‌ها و محافل سیاسی به شکل جدی مطرح شده بود. اظهارات، روز دوشنبه (29 آبان) کرین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید مبنی بر امکان آتش‌بس دوستانه میان حماس و رژیم اسرائیل، معنایی عینی‌تر و واقعی‌تر به امکان صلح بخشید.

یک قدم مانده تا آتش‌بس

گروه سیاسی: چهل و ششمین روز جنگ غزه، با شوک صبحگاهی اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در ارتباط با امکان جنگ غزه همراه بود. بلافاصله رسانه‌ها و سیاست‌مداران نیز در سطحی گسترده نهایی شدن مذاکرات صلح را مورد تایید قرار دادند.

شوک صبحگاهی هنیه به جامعه جهانی
همزمان با مطرح شدن احتمال آتش‌بس در جنگ غزه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در نوار غزه دیروز (سه‌شنبه) به خبرگزاری رویترز گفت: طی یک بیانیه‌ای که توسط دستیارش به رویترز ارسال شد، گفت: مقامات حماس به رسیدن یک توافق آتش‌بس با اسرائیل نزدیک هستند و ما پاسخ خود را به میانجی‌های قطری ارسال کرده‌ایم. هنیه با این حال تاکید کرد: تا شروط مقاومت تامین نشود، برای تبادل اسرا و آتش‌بس توافقی نخواهد شد. حماس شروط خود را برای آتش‌بس، به قطر و میانجی‌گرها داده است. این رهبر حماس افزود: این توافق شامل آزادی زنان و کودکان اسرائیلی از غزه در ازای آزادی زنان و کودکان فلسطینی از زندان‌های اسرائیل می‌شود. وی با تاکید بر اینکه «همه چیز مورد انتظار است و فضا اشاره دارد به اینکه ما به توافق آتش‌بس نزدیک شده‌ایم»، تاکید کرد که هر توافقی که ممکن است برسیم، لزوماً مطابق با شروط مقاومت خواهد بود.

خوش‌بینی تل‌آویو نسبت به آتش‌بس، علی‌رغم تاکید نتانیاهو بر ادامه جنگ
همزمان با اظهارات هنیه و مقامات حماس، یک رسانه عبری از خوش‌بینی رژیم صهیونیستی درباره رسیدن به توافق تبادل اسرا با جنبش حماس طی روزهای آینده خبر داد. شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که صهیونیست‌ها درباره امکان رسیدن به توافق تبادل اسرا با جنبش حماس طی روزهای آینده خوشبین هستند اما هیچ چیزی تا به این لحظه قطعی نشده است هرچند که قطر که در این توافق میانجیگری می‌کند، کاملا جدی است و منتظر پاسخ حماس است. در این گزارش آمده است، در اراضی اشغالی منتظر گشایشی در مذاکرات تبادل اسرا هستند اما به نظر می‌رسد که این روند چند روز طول بکشد. این شبکه به نقل از یک مسئول ارشد صهیونیست اعلام کرد: در نهایت همه چیز را یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در غزه تعیین می‌کند. در این گزارش آمده است که صحبت درباره یک آتش بس پنج روزه است اما اگر اسرای بیشتری آزاد شوند، شاید مدت آن بیشتر شود.
ادعای این شبکه صهیونیستی در شرایطی مطرح می‌شود که دیروز –سه‌شنبه- بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم با توجیه بمباران مناطق مسکونی، درمانی و آموزشی غزه گفت: تا نابودی کامل حماس و از بین بردن همه تهدیدها از غزه به جنگ (کشتار مردم فلسطین) ادامه می دهیم. او افزود: جنگ ما با حماس تا بازگشت همه اسیران ادامه می یابد. وی گفت: به همراه اعضای شورای جنگ با خانواده اسیران اسراییل دیدار کردیم و به آن ها گفتم به بازگرداندن اسرا پایبند هستیم.

قطر اعلام کننده آتش‌بس در جنگ غزه
اکثر منابع خبری از قطر به عنوان میانجی آتش‌بس یاد کرده‌اند. در همین زمینه، باراک راوید، خبرنگار سیاسی وب‌سایت آکسیوس در شبکه اجتماعی ایکس توییتر سابق در رابطه با احتمال توافق رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت حماس بر سر آزادی اسرای صهیونیست مدعی شد: «یک منبع آگاه به من گفت که قطر ممکن است همین امروز (سه‌شنبه) معامله اسرا میان اسرائیل و حماس را اعلام کند. این منبع می‌گوید که امیدوار است هیچ اتفاقی در غزه رخ ندهد که به این موضوع آسیب برساند.» خبرنگار آکسیوس در پیام دیگری نوشت: یک منبع آگاه از گفت‌وگوها و مذاکرات به من می‌گوید که اسرائیل به عنوان بخشی از معامله اسرا، به ازای هر اسیر اسرائیلی که توسط حماس آزاد می‌شود، سه اسیر فلسطینی را که در زندان‌هایش نگهداری می‌شوند، آزاد می‌کند، یعنی نسبت یک به سه. در همین زمینه، وزارت خارجه قطر دیروز سه شنبه اعلام کرد، میانجیگری دوحه درباره برقراری آتش‌بس میان حماس و رژیم صهیونیستی به مرحله نهایی رسیده است و نتایج توافق در زمان مناسب اعلام خواهد شد. «ماجد الانصاری»، سخنگوی این وزارتخانه گفت، میانجیگری قطر پایان یافته و طرف‌ها به مرحله مهمی رسیده‌اند و در صورت دستیابی به توافقی پیرامون اسرا، بیانیه صادر خواهد شد. وی گفت، میانجیگری وارد مرحله بحرانی شده و الزامات خود را دارد و به محض دستیابی به توافق اعلام خواهد شد.

انتخاب 300 اسیر فلسطینی از سوی اسرائیل برای آزادی
رسانه‌های رژیم صهیونیستی جزئیات قرارداد تبادل اسرا میان این رژیم و جنبش حماس را که شامل حال ۳۰۰ اسیر زن و کودک است، افشا کردند. به گزارش شبکه خبری المیادین، رسانه‌های رژیم صهیونیستی امروز سه‌شنبه اعلام کردند که این رژیم ۳۰۰ زن و کودک اسیر فلسطینی را جهت تبادل و آزادسازی انتخاب کرده است. همچنین شبکه سی‌بی‌اس آمریکا دیروز اعلام کرد که (از طریق مذاکراتی غیرمستقیم) یک قرارداد تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی در حال شکل‌گیری است. طبق گزارش این شبکه آمریکایی، قرارداد شامل آزادسازی ۵۰ اسیر صهیونیستی در مقابل موافقت این رژیم با انتقال گسترده‌تر کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه خواهد بود. سی‌بی‌اس آمریکا در ادامه اعلام کرد، این قرارداد شامل مسایل متعددی است که مهم‌ترین آنها توقف موقت درگیری‌ها است اما هنوز مشخص نیست مدت این آتش‌بس چقدر است و همینطور به گفته برخی منابع آگاه این قرارداد شامل انتقال سوخت خواهد بود. در مقابل شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که اختلاف بسیاری میان گزارش‌ها درباره قرارداد تبادل اسرا وجود دارد و آنچه ما در اختیار داریم پیش‌نویس توافق است به همین دلیل ما در مورد انتشار جزئیات محتاط هستیم.

حمایت مسکو از آتش‌بس
در سطحی دیگر، وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از کارشکنی آمریکا در مذاکرات آتش‌بس، توقف عملیات نظامی رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه را اولویت دانست. به گزارش شبکه الجزیره، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در دیدار اعضای کمیته وزیران خارجه کشورهای اسلامی گفت: مجازات دسته جمعی را به هیچ وجه نمی پذیریم. وی افزود: دوستان ما در قطر با جدیت برای رسیدن به یک راه حل درباره غزه و پرونده آزادی اسیران تلاش می کنند. این مقام روس با انتقاد از مانع‌تراشی آمریکا در راه مذاکرات برای حل بحران غزه، گفت: اولویت باید توقف عملیات نظامی و رساندن کمک های انسانی به غزه باشد.

رونمایی گوترش از استقرار نیروهای موقت عربی‌-آمریکایی بعد از جنگ
همزمان با مطرح شدن امکان آتش‌بس، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل گفت که قیمومیت سازمان ملل در غزه پس از جنگ کنونی رژیم صهیونیستی و حماس، مناقشه در غزه را حل نخواهد کرد و در عوض خواستار یک «دوره گذار» با مشارکت کشورهای عربی و ایالات متحده شد که در نهایت به دو راه‌حل دو دولتی برسد. در عوض، او خواستار «رویکردی چندجانبه» شد که ایالات متحده را به‌عنوان «ضامن اصلی امنیت اسرائیل» ببیند، در حالی که کشورهای عربی برای حمایت از فلسطینی‌ها «ضروری» هستند. او گفت: «همه باید برای ایجاد شرایط جهت دوره انتقال و گذار که اجازه دهد تا تشکیلات خودگردان فلسطین در غزه مسؤولیت‌ها را بر عهده بگیرد، گرد هم آیند و از آنجا به راه‌حل دو دولتی برسیم.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار