کد خبر: ۲۳۰۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴
فوربس پیامدهای تحویل جنگنده و بالگرد به تهران را بررسی کرد؛
یک نشریه آمریکایی در گزارشی درباره تحویل جنگنده‌های «سوخو-۳۵» و بالگردهای «میل-۲۸» روسیه به ایران در آینده نزدیک، آن را یک برد دو طرفه برای تهران و مسکو توصیف کرد.

توافق برد-برد نظامی برای ایران و روسیه

گروه سیاسی: یک مقام وزارت دفاع ایران اعلام کرده تهران به زودی بزرگ‌ترین خرید سخت‌افزار نظامی خود را از روسیه در بیش از ۳۰ سال گذشته دریافت خواهد کرد؛ قراردادی که به نوشته یک رسانه آمریکایی، تکمیل به موقع این قرارداد می‌تواند برای مسکو و تهران به یک برد دو طرفه تبدیل شود.این مقام نظامی ایران روز سه‌شنبه گفت که تمهیدات خرید جنگنده‌های چندمنظوره سوخو-۳۵، بالگردهای تهاجمی می-۲۸ و جت‌های آموزشی یاک-۱۳۰ برای نیروهای مسلح این کشور نهایی شده است.به نوشته «فوربس» دست کم از سال ۲۰۲۱، گزارش‌ها حاکی از آن بود که ایران حدود ۲۲ فروند جنگنده‌های سوخو-۳۵ را که روسیه قبلاً برای انجام سفارشی از مصر ساخته بود، خریداری خواهد کرد که طبق گزارش‌ها تحت فشار ایالات متحده از سوی قاهره لغو شده بود. از زمانی که روسیه در فوریه ۲۰۲۲ عملیات نظامی سرنوشت‌ساز خود به اوکراین را آغاز کرد، مسکو نیز مشارکت دفاعی بی‌سابقه‌ای با تهران ایجاد کرد.تاکنون هیچ نشانه‌ای از تحویل این جنگنده‌ها وجود نداشت اما کاخ سفید در اواخر سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که روسیه می‌تواند ظرف یک سال تحویل آن‌ها را آغاز کند. یک مقام ایرانی نیز به تازگی گفته است که اولین هواپیما ممکن است در اوایل مارس ۲۰۲۳ و در زمان جشن سال نو ایرانیان انتقال داده شود.در اوایل ماه سپتامبر نشانه‌هایی وجود داشت که روسیه با تحویل ۲ جت، گام‌های کوچکی برای تحقق تکمیل توافق برمی‌داشت. آن‌ها سوخوهای ۳۵ مورد انتظار نبودند، اما اولین یاک-۱۳۰هایی بودند که تهران سفارش داده بود. این تحویل نشان داد که سوخو-۳۵ در نهایت می‌تواند تحویل شود.از طرفی دیگر روزنامه وال استریت ژورنال در اوایل نوامبر به نقل از مقامات آمریکایی ناشناس مدعی شد ایالات متحده اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد گروه واگنر در روسیه قصد دارد به حزب‌الله لبنان، هم‌پیمان اصلی ایران در منطقه یک سامانه دفاع هوایی میان‌برد پانسیر-S۱ ساخت روسیه ارائه کند. موسسه واشنگتن دز یک تحلیل اشاره کرد که این انتقال می‌تواند از نظر سیاسی نشان‌دهنده «آخرین همگرایی سیاست روسیه و ایران در قبال اسرائیل و ایالات متحده» باشد.به‌علاوه اگر گفته مقام نظامی ایرانی به زودی تایید شود، این تحویل می‌تواند به نفع نخبگان سیاسی در تهران و مسکو باشد.به نوشته فوربس، برای تهران، ورود سوخو-۳۵های جدید و براق، سوء‌ظن‌ها مبنی بر اینکه ایران به روسیه بیشتر از آنچه در ازای آن دریافت می‌کند، می‌دهد را برطرف می‌کند و همچنین به نیروهای مسلح ایران یک ارتقاء تجهیزات بسیار مورد نیاز را ارائه می‌دهد. برای مسکو نیز فروش این تسلیحات پیشرفته ثابت خواهد کرد که با وجود مشکلات متعدد زنجیره تامین که از زمان حمله به اوکراین با آن مواجه بوده، همچنان می‌تواند قراردادهای صادرات تسلیحات جدید را تضمین کند.
شبکه العربیه اخیرا در گزارشی درباره تعمیق روابط ایران و روسیه تاکید کرد: گسترش همکاری‌ها میان تهران و مسکو نه تنها منافع ژئوپلیتیک و اقتصادی برای هر کشور به همراه دارد، بلکه منافع آمریکا و متحدانش را در منطقه به چالش می‌کشد.العربیه در گزارش خود نوشت: اخیرا، ایران و روسیه روابط خود را به تدریج تقویت و مشارکت استراتژیک عمیق‌تری را ایجاد کرده‌اند که تاثیراتی نه تنها بر روابط دوجانبه، بلکه برای پویایی منطقه و ژئوپلیتیک بین‌المللی نیز دارد. عوامل متعددی در توسعه روابط نزدیک‌تر بین دو ملت نقش داشته است.
العربیه در ادامه وجود منافع و چالش‌های مشترک را یکی از دلایل نزدیک‌تر شدن تهران و مسکو برشمرد و افزود: هم ایران و هم روسیه با تحریم‌هایی مواجه شده‌اند که عمدتاً به دلیل اقدامات و سیاست‌هایشان در تضاد با منافع غرب است. در نتیجه، همکاری و حمایت از یکدیگر را در مواجهه با فشارهای اقتصادی و سیاسی غرب مفید دانسته‌اند. به عنوان مثال، برنامه هسته‌ای ایران و اقدامات روسیه در اوکراین، انتقادات و تحریم‌های جامعه بین المللی را به دنبال داشته و باعث شده است که دو کشور در سرپیچی از فشارهای غرب به دنبال همبستگی باشند.این شبکه خبری با تاکید بر اینکه «هم ایران و هم روسیه خاورمیانه را به عنوان منطقه‌ای حیاتی برای منافع ژئوپلیتیکی خود می‌بینند» مدعی شد که تهران و مسکو به دنبال افزایش نفوذ و قدرت خود در منطقه هستند و با هماهنگی تلاش‌های خود و حمایت از جناح‌های همسو در خاورمیانه، این سیاست‌های منطقه‌ای خود را پیش برده‌اند.العربیه همچنین به چگونگی تاثیر تعمیق روابط ایران و روسیه در تعاملات تجاری میان دو کشور پرداخت و نوشت: علاوه‌براین، بعد اقتصادی روابط آنها اهمیت پیدا می‌کند. تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه منجر به تنوع بخشیدن به مشارکت‌های اقتصادی این کشور شده است و ایران به‌عنوان یک بازار و شریک جذاب ظاهر می‌شود. به همین ترتیب، ایران با منابع و پتانسیل عظیم انرژی خود، فرصت‌های استراتژیک برای منافع انرژی و توسعه اقتصادی روسیه ارائه می‌دهد.این شبکه ادامه داد: در شرایطی که همکاری رو به رشد ایران و روسیه مزایای خاصی را برای آنها به همراه داشته است، نگرانی برخی از بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی را نیز به دنبال داشته است. مشارکت عمیق بین دو کشور، به ویژه در حوزه دفاع و امنیت، پیامدهایی بر توازن قوا در خاورمیانه دارد و همچنین منافع سایر بازیگران، از جمله ایالات متحده و متحدانش در منطقه را به چالش می‌کشد.جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در ماه مه در این باره گفت: ما همچنان شاهد نشانه‌هایی هستیم که ایران و روسیه در حال گسترش همکاری‌های دفاعی بی‌سابقه خود هستند. این یک مشارکت دفاعی تمام عیار است.کربی با ادعای این‌که «ایران اکنون بزرگترین پشتیبان نظامی روسیه است» گفت که تهران نیز در ازا به دنبال خرید تجهیزات نظامی از روسیه از جمله هلیکوپترهای تهاجمی، رادارها و هواپیماهای آموزشی رزمی Yak-130 است.
در مجموع، ایران به دنبال تجهیزات نظامی به ارزش میلیاردها دلار از روسیه است.العربیه با اشاره به اینکه «ایران و روسیه اکنون بیش از هر زمان دیگری به هم نزدیک شده‌ و یک شراکت علیه غرب ایجاد کرده‌اند» گزارش داد: به طور کلی، روابط در حال گسترش میان ایران و روسیه منعکس کننده همگرایی منافع و اولویت‌های استراتژیک آنها است و فرصت‌هایی را برای هر دو کشور در جهت پیشبرد اهداف ژئوپلیتیکی‌شان در یک چشم‌انداز جهانی پیچیده و رقابتی فراهم می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار