کد خبر: ۲۳۰۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۳
«تجارت آنلاین» نقش موضوع ایران در شکست سیاست‌های دولت آمریکا را بررسی کرد؛
توپ‌خانه جمهوری‌خواهان علیه سیاست خارجی دولت مستقر دموکرات در کاخ سفید با محوریت ایران فعال بود و اخیرا نیز دو چندان فعال شده است. جمهوری‌خواهان بیش از هر زمان دیگری موضوع سیاست بایدن در قبال ایران را سیبل کرده تا با آن دولت مستقر را مورد آماج حملات خود قرار دهند.

بایدن در مخمصه بی‌تدبیری

گروه سیاسی: بر خلاف آن‌چه که بسیاری می‌گویند تنها مسائل داخلی می‌تواند نتیجه انتخابات آمریکا را رقم بزند، بر اساس دیدگاه ناظران و تحلیل‌گران، موضوع ایران یکی از محورهایی است که می‌تواند به پاشنه آشیل دولت بایدن در انتخابات 2024 تبدیل شود. این روزها ماجرای حماس نیز به موضوعی برای تحقیر هر چه بیشتر استراتژی سیاست خارجی دولت آمریکا به رهبری جو بایدن تبدیل شده است.

وقتی بایدن و سیاست خارجی‌اش به صورتی مضحک تحقیر می‌شود!
رئیس‌جمهور آمریکا پس از تصویب طرحی در مجلس نمایندگان این کشور برای مسدود کردن ۶ میلیارد دلار از وجوه آزاد شده ایران، با یک شکست تحقیرآمیز در عرصه سیاست خارجی خود مواجه است. از آنجایی که ممکن است ۶ میلیارد دلار پول ایران که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای آزادی پنج آمریکایی زندانی در ایران، از آن استفاده کرده بود دوباره مسدود شود، اکنون او با یک شکست تحقیرآمیز در سیاست خارجی‌اش روبرو است. مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه به بهانه حمایت ایران از حماس طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن دسترسی ایران به ۶ میلیارد دلاری که در چارچوب توافق مبادله زندانیان میان تهران و واشنگتن در ماه سپتامبر آزاد شده بود، به‌طور دائم مسدود می‌شود. این طرح که اکنون در مسیر مجلس سنا است و برای تصویب نهایی مسیری طولانی از جمله تصویب در مجلس نمایندگان و یا وتوی احتمالی رئیس‌جمهور را در پیش دارد، با ۳۰۷ رای موافق در مقابل ۱۱۹ رای مخالف که تقریبا توسط همه جمهوری‌خواهان و ۹۰ دموکرات تایید شد به تصویب رسید.
بنابر گزارش دیلی میل، این طرح در شرایطی به تصویب رسیده است که جمهوری‌خواهان فشار زیادی بر کاخ سفید وارد کرده‌اند تا در پی حملات هفت اکتبر حماس، آزاد شدن این ۶ میلیارد دلار ایران را که حامی این گروه فلسطینی است، لغو و دسترسی ایران به آن را متوقف کند.
توافق مبادله زندانیان میان تهران و واشنگتن که در ازای آزاد شدن ۶ میلیارد دلار از وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی انجام گرفت، واکنش‌های گسترده‌ای را، به‌ویژه در میان جمهوری‌خواهان برانگیخت. این پول همزمان با آزادی پنج تبعه آمریکایی زندانی در ایران که همگی به جرم جاسوسی بازداشت شده بودند به بانک مرکزی قطر منتقل شد تا ایران بتواند از آن برای خرید کالاهای بشر دوستانه استفاده کند. بر اساس این توافق که ماه‌ها در حال بحث و بررسی بود و قطر به‌عنوان میانجی نقشی کلیدی در آن را ایفا کرد، پنج ایرانی زندانی در آمریکا نیز آزاد شدند. شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر پیشتر در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای آمریکایی خود در دوحه اعلام کرد که به توافق میان ایران و آمریکا مبنی‌بر آزادی زندانیان آمریکایی در ازای آزادی ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران متعهد است.

ضربه بزرگ جمهوری‌خواهان به اعتبار بایدن
مایکل مک کال، عضو برجسته کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان که طرح روز پنج‌شنبه را ارائه کرده بود و از منتقدان توافق اخیر تهران و واشنگتن بود پس از تصویب طرح پیشنهادی‌اش در مجلس گفت: اگر آنها این کار را (مسدود کردن اموال ایران) انجام ندهند، ما انجام خواهیم داد. وی در ادامه مدعی شد که «کنگره، نه فقط برای سیاست و یا حتی مردم آمریکا، بلکه برای دفاع از قربانیان تروریسم در سراسر جهان و به‌ویژه مردم اسرائیل مانع از دسترسی ایران به این پول خواهد شد». گریکوری میکس، نماینده دموکرات در کمیته روابط خارجی که مخالف این طرح بود، استدلال کرد که «یک پنی» از وجوه مسدود نشده هنوز توسط ایران خرج نشده است. همچنین از نظر مخالفان این طرح، مسدود شدن احتمالی وجوه ایران به مذاکرات جاری برای آزادی بیشتر صهیونیست‌هایی که توسط حماس اسیر شده‌اند، لطمه می‌زند، زیرا این امر به‌عنوان چرخش ناگهانی در معامله‌ای تلقی می‌شود که بیش از دو ماه پیش توافق شده است. گریگوری میکس تاکید کرد که حمایت از این قانون به اعتبار جهانی آمریکا ضربه می‌زند.

قربانی شدن دموکرات‌ها در مسلخ‌گاه تردید و بی‌برنامگی
هر چند رویکرد ستیزه‌جویانه جمهوری خواهان برای تحقیر کردن سیاست خارجی دولت بایدن، در مقطع کنونی، تا حدودی امری طبیعی و قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسد اما باید توجه داشت که مقصر اصلی این ماجرا را می‌توان دستگاه وزارت خارجه و خود استراتژیست‌های کاخ سفید مورد ارزیابی قرار داد. دولت بایدن بعد از کنترل بر کاخ سفید در 20 ژانویه 2021 از پتانسیل مناسب و زمینه‌ای هموار برای احیای توافق هسته‌ای با ایران برخوردار بود اما زیاده‌خواهی‌ها و درس نگرفتن‌های سران دولت بایدن از رخدادهای گذشته موجب شد که این موضوع به مرحله‌ای برسد که عملا امکان هر گونه بازگشت به توافق را سلب کرد. در نهایت بایدن به جای بازگشت به اصل توافق، به مفاهمه‌ای شفاهی با تهران تن داد که حالا جمهوری‌خواهان از آن به عنوان پاشنه آشیلی برای تهران بهره می‌گیرند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار