کد خبر: ۲۳۰۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
رئیس جمهور در مراسم روز دانشجو با بیان اینکه دانشجو فقط در روز دانشجو نباید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: دانشجو باید نسبت به اصلاح امور حساس باشد.

رئیسی: دانشجو باید نسبت به اصلاح امور حساس باشد

سید ابراهیم رئیسی در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد،‌اظهار کرد: دانشگاه مرکز تولید علم است و به کشور قدرت می‌دهد،‌ کشورهای قدرتمند نیز با استفاده از همین ظرفیت دانشگاهی به ترقی کردند، نیروهای آموزش دیده،‌دانشمند،‌ نخبه و کسانی که هم تخصص و تعهد دارند می‌تواند در عرصه‌های مختلف تحول ایجاد کنند.

وی افزود: قدرت علمی پیشرفت و توسعه کشور است،‌قدرت علمی برای کشور یکی از مولفه‌های قدرت محسوب می شود و توانمندی کشور علم ودانش فناوری اهمیت دارد؛ آینده ایران را استفاده از  علم و دانش و تخصص و تعهد رقم خواهد زد ودانشگاه متکلف این مسئولیت مهم است.

رئیس جمهور با بیان اینکه دانشگاه تحول آفرین است،‌ بیان کرد: دانشگاه اتاق فکر و اندیشه ورزی برای دولت است،‌ دانشگاه می‌تواند این تحول را رصد کند و مسیر را برای رسیدن به اهداف ترسیم کند.

رئیسی بیان کرد: دانشجو با تلاش و کوشش می تواند در مسائل جاری کشور مانند معظلات فرهنگی،‌اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی کشور نسبت به حل مسئله نقش مهمی را ایفا کند،‌دانشگاه به عنوان کانون فضیلت خواهی می‌تواند در ترویج  توجه به دیگران و دگرخواهی، اجرای قانون و عدالت،‌قانونمداری به دانشجویان نقش داشته باشد.
وی ادامه داد: جنبش دانشجویی یک جنبش ضد استبداد و ضد استعمار است آنچه که پیشینیان آموختند این است که دانشجویی سیاسی و فعال جنبشی است که هم می‌تواند ضد استبداد داخلی و ضد استعمار خارجی باشد کما اینکه دانشجویان در طول این سال‌ها نقش‌هایی متعددی در جریان دفاع مقدس، ‌مدافعان حرم  داشتند و بر همین اساس بازخوانی این نقش برای بخش دانشگاه از اهمیت ویژه‌ای برخودار است.

رئیسی عنوان کرد: دشمن با آگاهی از نقش دانشگاه در جامعه تلاش کرد نظم این نهاد آموزشی را برهم بریزد،‌ به همین دلیل سال گذشته با هدف‌گیری دانشگاه به دنبال اخلال در جریان کسب علم و معرفت بود. اما دانشجویان با آگاهی این توطئه دشمن را ناکام گذاشتند.

رئیس جمهور با بیان اینکه دانشگاه تمدن ساز است، گفت: دانشگاهی سیاسی است اما سیاسی‌کار نیست؛ به عبارت دیگر دانشجو نسبت به فضای سیاسی جامعه شناخت دارد و آماده ایفای نقش است. این دانشجو آگاه بازیچه و پیاده نظامی سیاسیون نخواهد بود.

وی افزود:دانشگاه سیاسی باید نسبت به مسائل جامعه حساس باشد،‌این حساسیت امری مبارک است.دانشجوپروری،‌ نخبه پروری،‌ ارائه چهره محقق و پژوهشگر از وظایف دانشگاه است که متاسفانه برخی از دانشگاه‌ها دچار مدرک گرایی شده است.

رئیس بیان کرد: دانشجویان نباید تنها در روز دانشجو مورد توجه قرار گیرند،‌ دانشجو به عنوان قشری پیشتاز و کسی که نسبت به جامعه و نیاز آن  شناخت دارد و آماده است در برای حل موضوعات اجتماعی و سیاسی کشور وارد عمل شود.

وی افزود: دانشجویان در جایگاه روشنفکری قرار دارند و که این جایگاه مستلزم داشتن نگاهی تیزبینانه و درک شرایط جامعه پیش از دیگران به منظور حق خواهی است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار