کد خبر: ۲۳۰۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲
رئیس جمهور خواستار گزارش اقدامات پرونده اختلاس چای دبش به مردم و رئیس دیوان محاسبات خواهان صحت ارقام قبل از اعلام شد!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمدرضا دستغیب در واکنش به پرونده چای دبش، گفت: کاش صحت ارقام قبل از اعلام با دیوان محاسبات که یک مجموعه دقیق فنی و حسابرسی است، کنترل می‌شد. البته اگر تخلفی منجر به تضییع حقوق بیت المال شود حتما باید دستگاه قضایی ورود کند و اگر در حوزه دولت باشد، دیوان محاسبات رسیدگی خواهد کرد.

وی ادامه داد: این موضوع بهانه جدیدی برای تاختن به بخش خصوصی ایجاد کرده است. احتمال وجود مشکل در سامانه ها یا عدم کنترل بانک مرکزی وجود دارد.

ابراهیم رئیسی هم در مراسم افتتاح همایش اقتصاد ایران، گفت: مشکل دزدی زمانی حل می‌شود که دزدها تحویل محکمه شوند. ساختار فساد زا باید اصلاح و نتیجه‌ به مردم گزارش شود. اختلاس اخیر ٩ ماه پیش توسط دولت کشف و اعلام و در رسانه ملی هم برای تشریح موضوع، چهار میزگرد برگزار شد. با گذشت ٩ ماه انتظار می‌رود بجای بازخوانی صرف خبر، اقدامات به مردم گزارش شود.

بر اساس این گزارش، چای دبش پرونده فساد اقتصادی با رقم اختلاس ۳.۴ میلیارد دلاری معادل ۱۴۰ هزار میلیارد تومان است. گروه کشت و صنعت دبش طی سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۱ برای واردات چای و ماشین‌آلات مبلغ ۳.۳۷ میلیارد دلار ارز دریافت کرده که ۱.۴۷۲ میلیارد دلار از این مقدار، ارز دولتی بود. این میزان دلار ارزان برای تأمین ۱۴ سال چای ایران کافی بود.

به گفته رئیس قوه‌قضاییه در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بالغ بر ۶۰ و ۷۰ درصد از کل ارز تخصیص‌یافته برای واردات چای به این گروه پرداخت شده درحالی‌که رقم دریافتی آن در سال‌های ۹۸ و ۹۹ بالغ بر ۲ و ۲۱ میلیون دلار بود. دولت هنوز هیچ مدیر دولتی متخلفی را دربارهٔ این پرونده به قوه قضاییه معرفی نکرده‌است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار