کد خبر: ۲۳۰۷۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
سخنگوی کمیسیون تلفیق، دلایل رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ را اعلام و نرخ بالای مالیات، عدم تناسب با برنامه هفتم، رشد محدود حقوق کارکنان و بازنشستگان و ... را جزو نقاط ضعف آن دانست.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ و در دفاع از لایحه پیشنهادی در پاسخ به انتقاد عدم توجه دولت به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، گفت: دولت ملزم است منابع مورد نیاز برای متناسب‌سازی حقوق‌ها را تامین کند.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس در واکنش به پاسخ داوود منظور، گفت: سازمان برنامه و بودجه طی نامه‌ای کتبی به شورای نگهبان اعلام کرده به دلیل نبود منابع با مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم مخالف است که با اظهارات امروز در تناقض است. بنابراین سازمان برنامه و بودجه باید در نامه‌ای کتبی به مجلس اعلام کند، دولت با تامین منابع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان موافق است.

قالیباف پس از این اظهارات به حمایت از جو غالب مجلس در رد کلیات لایحه بودجه بر آمد. به طوری که حمایت‌های حمید رضاحاجی‌بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از کلیات لایحه دولت اثری نداشت و در نهایت کلیات لایحه بودجه با ۱۲۷ رای مخالف، رد شد.

دلایل رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ در خصوص دلایل رد کلیات، گفت: برخی نقاط ضعف بودجه همچون نرخ بالای مالیات، عدم تناسب بودجه با برنامه هفتم و عدم در نظر گرفتن منابع برای همسان سازی حقوق بازنشستگان که در برنامه هفتم مصوب شده بود از دغدغه های نمایندگان بود.

وی افزود: رد کلیات برنامه بودجه، همکاری جدید بین دولت و مجلس است برای اصلاح این قانون ظرف ۷ روز مهلت دارد. کسری در منابع هدفمندی یارانه‌ها، یارانه نقدی، گندم و نان مشخص و ابهامات در بحث سرمایه‌گذاری مورد قبول نبود.

زارع ادامه داد: مواردی همچون جابجایی مجوزها درخواست دولت بود اما نمایندگان معتقدند باید شفاف باشد. رشد محدود حقوق و دستمزد برای کارکنان و بازنشستگان از دیگر دغدغه‌ها بود که امید می رود با همکاری یک هفته‌ای بین دولت و مجلس این اصلاحات انجام شود.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس هم پس از رأی‌گیری لایحه بودجه، گفت: وقت تنگ است. برخی دوستان از دو/دوزادهم می‌گویند. این اصلاً مصلحت نیست. باید برنامه هفتم و بودجه سال ۱۴۰۳ را محکم و دقیق تنظیم کرد. سال جاری برای اولین بار طبق ماده ۱۸۲ برای اصلاح ساختار بودجه و جلوگیری از ناترازی عملیاتی گام برداشته می شود.

وی افزود: این لایحه کسری قابل‌توجهی داشت. حتی حقوق بازنشستگان هم پیش‌بینی نشده و بر آن اضافه می‌شود. اگر جبران این کسری به مالیات منوط شود، اشکال بدتری پیش می‌آید.

قالیباف ادامه داد: بودجه حاصل کار تعاملی دقیق مجلس و دولت است. حتماً باید کمک کرد این فرآیند به‌درستی انجام شود و وقت تلف نشود. بودجه‌ باید هم‌جهت با برنامه هفتم توسعه و ضد تورم باشد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار