کد خبر: ۲۳۰۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۲
اقتصادآنلاین نوشت: یک عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران، حباب سکه را مشکل اصلی ورود سرمایه‌گذاران به این بخش عنوان کرد و از حضور ده‌ها تولیدکننده و طراح طلای ایرانی در کشورهای منطقه خبر داد.

در شرایطی که آذرماه ۱۴۰۲ نیز به پایان رسید؛ اما رکود بازار طلا ادامه دارد و حتی مراسم شب یلدا نیز تا کنون اثری روی داد و ستد بازار نداشته و این وضعیت ۹ ماهه تولید را کاهش داده است و تبع آن، تولیدکنندگان نیز دچار مشکل شده‌اند.

تغیرات قیمت روزانه طلا و سکه باعث محتاط شدن سرمایه‌گذاران این بخش شده است؛ از طرف دیگر قیمت طلا در یک سال اخیر نزدیک ۲ برابر افزایش یافته و قدرت خرید مردم را برای ورود به بازار کاهش داده است.

در روزهای اخیر با افزایش و کاهش انس جهانی قیمت طلا و سکه نیز تغییر داشت؛ روز پنج شنبه که انس به صورت ناگهانی ۵۳ دلار افزایش قیمت داشت در بازار داخلی نیز سکه ۴۵۰ هزار تومان گران شد.

عبادالله محمدولی، عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است، اتفاق جدیدی در بازار رخ نداده است.

وی می‌گوید: نباید از مسائل سیاسی، نظامی و اقتصادی جهانی غافل باشیم این کنش‌ها و واکنش‌ها خیلی می‌تواند روی بازار تاثیر بگذارد و شاید به صورت اورژانسی قیمت‌ها را تغییر دهد که جدا از تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های معمول است.

این عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران پیش‌بینی می‌کند بازار روند رو به رشدی خواهد داشت؛ و اظهار می‌کند: باتوجه به اینکه روزهای پایانی سال قرار داریم به مرور خرید در بازار زیاد می‌شود و تقاضا در قالب افراد و سرمایه‌های خرد و هم در قالب سرمایه‌های درشت و دولت‌ها بیشتر می‌شود. چون منابع طلا یک منبع معدنی است که امروز استخراج آن به صرفه نیست چون گاهی برای استخراج آن باید به عمق ۱۰۰۰ متری هم رفت که نیاز به تکنولوژی جدید و هزینه دارد.

وی اضافه می‌کند: حتی کشورها به دنبال جایگزین طلا هستند معتدم در کشور ما در حوزه طلا باید به سمت تولید برویم؛ تولیدی که مبتنی بر نیروی انسانی باشد. من صنایع و تولید را پشتوانه‌ای برای ذخیره ثروت می بینیم زیرا این مسئله برای قدرت اقتصادی حرف دارد امیدوارم مسئولان راهبردی برای تولید دراز مدت داشته باشند که بتوان از منابع نامحدود و نیروهای تحصیل کرده استفاده کرد. اگر زمینه را برای اشتغال ایجاد نکنیم نیروی کار می‌رود که برای کشور آسیب است.

این فعال بازار طلا نیروی انسانی را مهم‌ترین سرمایه برای تولید عنوان می‌کند و می‌گوید: امروز برای طلا ارزش قائل شدیم و صادرات طلای خام را ممنوع کردیم اما نیروی انسانی را نمی توان با طلا قیاس کرد؛ نیروی انسانی ما دارد می‌رود باید فکری برای تولید و صنعت داشته باشیم. با توسعه تولید کشورهای دیگر را محتاج می‌کنیم داد و ستد زیادی شکل می گیرد امروز از کشوری که برای مثال ۱۰۰ میلیون دلار واردات داریم ۱میلیون دلار صادر می‌کنیم این قابل دفاع نیست، وقتی منابع زیادی داریم باید کار کنیم که صاردات مثبت به نفع ما باشد اما این انجام نشده است.

وی حباب سکه را پاشنه آشیل سرمایه‌گذاری در این بخش عنوان می‌کند و می‌گوید: عرضه سکه در حاضر توسط بانک کارگشایی انجام می‌شود، حباب سکه معضل است وقتی در یک قطعه سکه بهار آزادی نزدیک به ۵ و نیم میلیون تومان حباب وجود دارد. بانک مرکزی باید ورود کند، شاید حباب منابع خوبی برای بانک مرکزی داشته باشد اما وقتی مصرف کننده‌ای ۱۰ سکه خریداری کند با از بین رفتن حباب ۵۰ میلیون تومان سرمایه‌اش از بین می‌رود این مسئله خرید سکه را با ریسک مواجه می‌کند بنابراین برای حل این مشکل بانک مرکزی باید به صورت روز وارد بازار شود.

محمدولی معتقد است بازار کشورهای منتطقه ظرفیت مناسبی برای ورود کالاهای ایرانی دارد و اظهار می‌کند: در اقتصاد به مسافت نگاه می کنند که هزینه‌های صادرات را کاهش دهند امروز وقتی بازار افغانستان، عراق، بحرین، روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس را داریم که به صادرات ما نیاز دارند اما هیچ ساز و کاری نداریم و ضعیف عمل می‌کنیم، درست است مسئولان یک ایده کلان دارند؛ اما ما چاره ای نداریم باید واردات را تبدیل به صادرات کنیم و آرام آرام به سمت کشورهای اروپایی و آمریکایی برویم.

وی ترکیه را یک نمونه موفق در بخش تولید طلا معرفی می‌کند و می‌گوید: ترکیه تمام کشورهای منطقه را در ید خودش گرفته، طلا و جواهر به آنها صادر می کند و به اندازه ۱ و نیم برابر پول نفت ما ارز وارد کشور می‌کند. البته ما اقدامات کشور خودمان را زیر سوال نمی‌بریم ما از ابتدای اتقلاب تا به امروز دغدغه‌هایی داشتیم که هر روز بیشتر می‌شود؛ اما باید یادمان باشد جوان ایرانی باید کار کند، بودجه کشور درآمد می خواهد که باید تقسیم شود و فقط نفت منبع اصلی و خام فروشی درآمدهای ارزی نباشد.

وی معتقد است دنیا امروز از خام فروشی استقبال می‌کند که منابع را دریافت کند و به ۱۰ برابر قیمت به کشور مبدا صادر کند.

محمدولی همچنین از حضور ایرانیان در کشورهای اطراف در بخش تولید طلا خبر می‌دهد و می‌گوید: همین امروز ده‌ها نفر از ایرانی‌ها در عربستان، ایتالیا، هند، چین علی الخصوص ترکیه در زمینه طراحی طلا کار می‌کنند بخش مهمی از تولیدکنندگان طلای عمان ایرانی هستند این نشان می‌دهد ما در کشور مزیت‌هایی داریم و اساب کار هم آماده است؛ اما ساده‌ترین تصمیم گرفته می‌شود که صادرات است، تصمیم می‌گیریم صادرات ۱ و نیم میلیون بشکه به ۲ میلیون افزایش یابد راه ساده‌ای است اما در آینده آسیب جدی به کشور خواهد زد.

۲۲۳۲۲۳

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار