کد خبر: ۲۳۰۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۴
گزارش «تجارت آنلاین» از ابعاد پیدا و پنهان اختلال در سامانه سوخت‌رسانی کشور؛
در ساعات اولیه صبح دیروز بود که خبرگزاری‌های رسمی کشور و صداو سیما از اختلال در سامانه سوخت‌رسانی کشور گزارش دادند.

دستاوردسازی ناکام تل‌آویوو برای جبران شکست در غزه

گروه سیاسی: در ساعات اولیه صبح دیروز بود که خبرگزاری‌های رسمی کشور و صداو سیما از اختلال در سامانه سوخت‌رسانی کشور گزارش دادند. بلافاصله، گروه هکری به نام «گنجشک درنده» که رسانه‌های عبری از جمله «تایمز اسرائیل» آن را مرتبط با رژیم صهیونیستی می‌دانند، مدعی حمله سایبری به سیستم هوشمند پمپ‌بنزین‌ها در ایران شد. در ادامه کانال 12 رژیم صهیونیستی نیز مدعی حمله گروه هکر اسرائیلی به نام «گنجشک درنده» شد و نوشت: «حمله سایبری به سیستم ملی تامین سوخت ایران انجام دادیم و اغلب پمپ‌های سوخت آن را از کار انداختیم.»
به گزارش «تجارت»، خبرگزاری‌های رسمی در همان ساعات اولیه گزارش دادند جایگاه‌های عرضه سوخت در برخی جایگاههای شهر تهران و دیگر شهرهای کشور با اختلال مواجه شده‌ اما با آفلاین‌شدن سامانه، عرضه سوخت به صورت دستی و با نرخ دوم بلافاصله آغاز شد. همچنین، جلیل سالاری معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش نیز از غیرفعال شدن 60 درصد جایگاه‌ها سوخت خبر داد و اعلام کرد تا بعد از ظهر دیروز، این جایگاه‌ها به صورت دستی فعال خواهند شد. معاون وزیر نفت همچنین عنوان کرد که با تجربه 2 سال گذشته از این اتفاق در حال رفع موضوع هستیم و سیستم فعلا به صورت آفلاین و با نرخ سوخت دوم جلو می‌رود.

رد شائبه کمبود و گران شدن سوخت
بعد از رسانه‌ای شدن خبر اختلال در عرضه برخی جایگاههای سوخت، رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: موضوع اختلال در عرضه سوخت، سراسری اما در برخی جایگاه‌ها است و علاوه بر تهران در دیگر استان‌ها نیز رخ داده است.
وی افزود: توقف عرضه هم در بنزین و هم در گازوئیل دیده شده، همه متخصصین امر پای کار هستند و در تلاشند تا این اختلال تا ساعاتی آینده رفع شود. سخنگوی صنف جایگاه‌داران تأکید کرد: کمبود بنزین و گازوئیل به‌هیچ وجه مطرح نیست و افزایش قیمتی در دستور کار نیست، این اختلال یک مشکل فنی است و از مردم خواهش می‌کنیم اگر نیازمند ضروری به بنزین نیستند، فعلا تا رفع کامل مشکل، به جلایگاه‌های عرضه مراجعه نکنند. همزمان وزارت نفت اعلام کرد: اختلال در جایگاه‌های بنزین به هیچ وجه به تغییر قیمت بنزین ارتباطی ندارد، پیش‌تر شایعه افزایش قیمت بنزین پس از حمله سایبری در آبان 1400 نیز عنوان شده بود.


دستور رئیسی برای رفع فوری اختلال در پمپ‌های بنزین
رئیس جمهور وزیر نفت را موظف کرد به نحو مقتضی نسبت رفع فوری اختلال در برخی جایگاه‌های سوخت‌رسانی اقدام کند. سید ابراهیم رئیسی به مهندس جواد اوجی وزیر نفت دستور داد ضمن بررسی «علت وقوع» اختلال در عرضه سوخت در برخی جایگاه‌های سوخت‌رسانی، به نحو مقتضی نسبت به «رفع فوری» اختلال پیش آمده اقدام کند. رئیس جمهور همچنین وزیر نفت را موظف کرد نسبت به «اطلاع‌رسانی مناسب و به موقع» به مردم اقدام نماید.

تلاش ناکام صهیونیست‌ها برای دستاوردسازی از اختلال در سیستم سوخت‌رسانی ایران
ساعتی بعد و پس از ناکامی در اختلال گسترده در سیستم سوخت‌رسانی ایران و بازگشت بخشی از جایگاه‌های سوخت به چرخه خدمت‌رسانی، این گروه مرتبط با رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای عجیب مدعی شد قصد نداشته «به صورت کامل» به جایگاه‌های سوخت آسیب برساند. در این بیانیه ادعا شده است: «این حمله سایبری به شیوه‌ای کنترل شده انجام شد تا آسیب احتمالی به خدمات اضطراری انجام نشود. با وجود اینکه توانایی مختل کردن کامل پمپ‌بنزین‌ها وجود داشت، تعدادی از جایگاه‌ها در سراسر کشور سالم مانده‌اند. این در حالی است که پس از حملات سایبری پی‌درپی به مکان‌ها و تاسیسات حساس رژیم صهیونیستی حتی قبل از حوادث اخیر در غزه، به نظر می‌رسد صهیونیست‌ها و رسانه‌های آن در تلاشی ناکام، به‌دنبال دستاوردسازی از این اقدام گروه هکری وابسته به تل‌آویو هستند.
از زمان آغاز عملیات «طوفان الاقصی» نیز گروه‌های هکری گمنام وبگاه‌هایی که در جنایت علیه مردم فلسطین در غزه دست داشته‌اند، از جمله وزارت جنگ و ارتش رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده‌اند. هفته گذشته بود که یک گروه هکری اردنی، وبگاه ارتش رژیم صهیونیستی و وبگاه شرکت پست این رژیم را هدف حمله سایبری قرار داد و این ۲ وبگاه را از دسترس خارج کرد. هفته قبل از آن نیز منابع صهیونیستی از حمله سایبری به آرشیو کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و انتشار اطلاعات مربوط به آن خبر دادند.
حتی خبرهایی مبنی بر هک سامانه گنبدآهنین رژیم صهیونیستی نیز منتشر شده است؛ سامانه‌ای که بارها در شمال فلسطین اشغالی به ادعای تل‌آویو «به اشتباه» فعال شد و در تل‌آویو هم یک بار به‌جای رهگیری راکت مقاومت فلسطین، به یک خیابان برخورد کرد.
رژیم صهیونیستی بارها و مخصوصا در طول ۷۲ روز گذشته نشان داده ابایی از هدف قرار دادن مردم عادی در غزه و کرانه باختری و حتی در کشورهای دیگر نداشته و در سال ۱۴۰۰ نیز آن‌گونه که رسانه‌ها گزارش کردند، مدعی حمله سایبری به سامانه‌های سوخت‌رسانی در ایران شد.
دیروز نیز و در حالی که سازمان پدافند غیرعامل ایران، حمله سایبری را تایید و رده نکرده و در بیانیه‌ای اعلام کرده «تمامی احتمال‌ها در خصوص دلایل اختلال در سامانه سوخت تحت بررسی است و ادعای دشمن را تایید نمی‌کنیم»، رژیم صهیونیستی سعی دارد بر ناکامی‌های خود در جنگ علیه مقاومت فلسطین با چنین اقداماتی سرپوش گذاشته و افکار عمومی را از شکست‌های میدانی و ارتکاب جنایابت جنگی علیه مردم غزه منحرف کند.

تاکید وزیر نفت بر رفع اختلال در سوخت‌رسانی
در ادامه واکنش‌ها به اختلال رد سوخت‌رسانی، عصر دیروز–دوشنبه- جواد اوجی‌ با اشاره به بروز اختلال در جایگاه‌های سوخت‌رسانی کشور‌ عنوان کرد: از همان ساعات اولیه اطلاع از حمله به سامانه سوخت ایران، ستاد بحران را بلافاصله تشکیل‌ و با توجه به تجربه مشابه آبان 1400، اقدامات فوری را در دستور کار قرار دادیم. وی اظهار داشت: ابتدا تلاش می‌کنیم تا ساعت 14 امرو‌ز همه جایگاه‌های سوخت کشور که غیرفعال شده‌اند به صورت آفلاین و دستی وارد مدار شوند؛ 60 درصد از جایگاه‌ها غیرفعال شده بودند که هم‌اکنون 30 درصد از آنها به صورت دستی فعال شده‌اند و بنزین با نرخ آزاد در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا در گام اول مشکل دسترسی به بنزین حل شود. اوجی توضیح داد: به موازات در حال پیگیری رفع مشکل و فعالسازی آنلاین جایگاه‌ها هستیم و از بعد از ظهر امروز این عملیات نیز آغاز می‌شود. وزیر نفت تأکید کرد: مردم توجه داشته باشند که به هیچ وجه موضوع افزایش قیمت بنزین مطرح نیست و مردم به شایعات توجه نکنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار