کد خبر: ۲۳۰۹۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸
«تجارت آنلاین» از نشست هیات نمایندگان اتاق تهران گزارش می دهد
درحالی ‌که لایحه تعطیلات دو روزه ایران، هنوز به صحن علنی مجلس هم راه نیافته، اما در برخی از کشورها آخر هفته سه ‌روزه در حال اجراست. شرکت‌های غربی از یک ‌سال گذشته در حال اجرای آخر هفته سه‌روزه هستند و نتایج این تصمیم حکایت از افزایش بهره‌وری نیروی کار دارد.

مطالبه بخش خصوصی برای تغییر تعطیلات آخر هفته

گروه صنعت و تجارت: جلسه دیروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران محورهای مختلفی داشت. از بحث لایحه بودجه 1403 و چالش های حوزه انرژی در کشور تا موضوع جابجایی روزهای تعطیل برای رونق و بهبود عملکرد کسب و کارها. به گزارش «تجارت»، به گفته محمود نجفی عرب رییس اتاق بازرگانی تهران در حال حاضر کمیسیون اجتماعی مجلسی طرحی را تهیه کرده است که طبق آن پیشنهاد شده 4 ساعت از میزان ساعت کاری در هفته کاهش پیدا کند و ساعت کار از 44 ساعت به 40 ساعت برسد که درباره این بحث خاصی وجود ندارد. علاوه براین طبق پیشنهاد نمایندگان این کمیسیون قرار است تعطیلات آخر هفته به صورت رسمی به دو روز افزایش پیدا کند. این موضوع البته قاعدتا هزینه هایی را به تولید و کسب و کارها به خصوص در بخش اضافه کاری، اضافه خواهد کرد، زیرا هم اکنون تعطیلی 5 شنبه ها توافقی است و در واقع تنها جمعه تعطیل رسمی محسوب می شود و دو روزه شدن تعطیلات هزینه های مازادی را برای واحدهای تولیدی و کسب و کارها ایجاد خواهد کرد که البته این هم خیلی مهم نیست. اما مهم ترین نکته درباره تعطیلات که باید تغییر کند و اصلاح شود؛ قطع ارتباط 4 روزه ما با دنیا است. همه کشورهای اسلامی تعطیلات آخر هفته خود را با توجه به روزهای تعطیل آخر هفته در دیگر کشورهای جهان جا به جا کرده اند. درخواست ما این است که تعطیلات آخر هفته به جای پنج شنبه و جمعه حداقل مثل بسیاری از کشورهای اسلامی به جمعه و شنبه تغییر پیدا کند و این موضوع حداقل می تواند یک روز به ارتباط ما با کشورهای جهان و نهادهای بین المللی اضافه کند.
اما درحالی ‌که لایحه تعطیلات دو روزه ایران، هنوز به صحن علنی مجلس هم راه نیافته، اما در برخی از کشورها آخر هفته سه ‌روزه در حال اجراست. شرکت‌های غربی از یک ‌سال گذشته در حال اجرای آخر هفته سه‌روزه هستند و نتایج این تصمیم حکایت از افزایش بهره‌وری نیروی کار دارد. در ایران اما، مجلس قرار است به‌ زودی برای تصویب آخر هفته دو روزه اقدام کند. کمیسیون اجتماعی مجلس درخصوص تعطیلی جمعه و شنبه یا پنج‌شنبه و جمعه، اختیار را به دولت واگذار کرده است. حال ‌آنکه تجار تاکید دارند با تعطیلی پنج‌شنبه شاهد گسست بیشتر روابط اقتصادی با دنیا خواهیم ‌بود؛ ولی تعطیلی شنبه، عدم هماهنگی تعطیلات با دیگر کشورها را به حداقل خواهد رساند. آنها خواستار هماهنگی هرچه بیشتر تعطیلات با شرکای تجاری اصلی هستند که سهم ۸۰ درصدی از تجارت ایران دارند. نهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران صبح دیروز با حضور اعضا برگزار شد.
محمود نجفی عرب رئیس اتاق تهران در ادامه صحبت های خود به موضوع بودجه 1403 پرداخت و گفت: نمایندگان مجلس به دلیل اشکالات زیادی که در بودجه 1403 دیدند بودجه را برای اصلاح به دولت برگرداندند. از آن جایی که بخش زیادی از حوزه کسب و کار گره می خورد به بودجه مصوب سال پیش رو و به همین دلیل لازم است کمیسیون های تخصصی اتاق در فرصت بسیار کمی که وجود دارد روی کلیات بودجه که ارائه شده در جلساتشان بررسی هایی انجام دهند و اعلام نظر کنند تا با همراهی اتاق ایران جمع بندی روی موضوعات صورت گیرد و نکاتی که با فضای کسب و کار و بخش خصوصی مرتبط است به نمایندگان مجلس منتقل شود. محمود نجفی عرب در بخش دیگری از سخنرانی خود به موضوع انرژی در کشور اشاره کرد و گفت: موضوع انرژی به یکی از معضلات جدی کشور بدل شده است؛ امروز بسیاری از عوارضی که ما در حوزه آلودگی های زیست محیطی شاهد هستیم و تاثیری که روی سلامت می گذارد به بحث مصرف انرژی باز می گردد. یکی از اندیشکده های جهانی محیط زیستی هم در گزارشی به این موضوع پرداخته و اعلام کرده است تلاش جهانی و برنامه کشورهای برای کاهش گازهای گلخانه ای و فاصله گرفتن از سوخت های فسیلی منجر به کاهش درآمد 40 کشور نفت خیز از جمله ایران می شود و نوشته که 28 کشور نفت خیز تا سال 2040 ممکن است نیمی از درآمدشان را از دست بدهند. او در ادامه گفت آژانس بین المللی انرژی هم اعلام کرده کشورهای نفت خیز که در حال حاضر درآمد سالانه آن ها در مجموع 175 هزار میلیارد دلار است تا سال 2040 حدود 50 درصد درآمدشان کاهش پیدا خواهد کرد.
به نظر این موسسه کشورهایی مانند ونزوئلا، قطر و کشورهای نفت خیز آفریقا مانند نیجریه، چاد، آنگولا با بالاترین درجه خطر مواجه هستند، کشورهای عربستان، جمهوری آذربایجان، امارات و الجزایر در درجه دوم خطر قرار گرفته اند، عراق، روسیه و لیبی در درجه سوم، ایران، نروژ و مکزیک در درجه چهارم و ترکمنستان، اوکراین و کلمبیا در درجه پنجم خطر قرار گرفته اند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار