کد خبر: ۲۳۰۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
گزارش «تجارت آنلاین» از پیچیده‌شدن نبرد دریایی رژیم صهیونیستی و انصارالله؛
حملات چند وقت اخیر نیروهای انصارالله به کشتی‌های وابسته به رژیم صهیونیستی در دریای سرخ، به کلاف سردرگم در امنیت منطقه تبدیل شده است. در شرایطی که به نظر می‌رسید عربستان و یمن در آستانه یک صلح بزرگ تاریخی هستند اما به نظر می‌رسد جنگ اسرائیل و حماس در غزه، نه تنها این صلح بلکه کلیه معادلات منطقه‌ای را متاثر ساخته است.

کلاف سردرگم امنیت در دریای سرخ

گروه جهان: حملات چند وقت اخیر نیروهای انصارالله به کشتی‌های وابسته به رژیم صهیونیستی در دریای سرخ، به کلاف سردرگم در امنیت منطقه تبدیل شده است. در شرایطی که به نظر می‌رسید عربستان و یمن در آستانه یک صلح بزرگ تاریخی هستند اما به نظر می‌رسد جنگ اسرائیل و حماس در غزه، نه تنها این صلح بلکه کلیه معادلات منطقه‌ای را متاثر ساخته است.
به گزارش «تجارت آنلاین»، کشورهای انگلیس، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و اسپانیا قصد دارند در ائتلافی به رهبری آمریکا برای آنچه حمایت از «تجارت در دریای سرخ‌ در پی حملات حوثی‌ها (ارتش یمن)» خوانده می‌شود شرکت کنند. لوید آستین وزیر دفاع آمریکا مدعی شده است، تشدید تنش از سوی یمن جریان تجارت آزاد را تهدید و قانون بین‌الملل را نقض می‌کند. اتهام‌زنی آمریکا به یمن در حالی است که ارتش این کشور در راستای حمایت از مردم و مقاومت فلسطین، اعلام کرده تنها کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی یا کشتی‌هایی که عازم سرزمین‌های اشغالی هستند را هدف قرار می‌دهد و آزادی تردد در منطقه را برای تمام کشتی‌ها تضمین می‌کند. لوید آستین گفته است: کشورهایی که در این ائتلاف حضور دارند، گشت‌زنی مشترک در جنوب دریای سرخ و خلیج عدن انجام خواهند داد.

پیام ویژه انصارالله: همه کشتی‌ها در امان‌اند، به جز کشتی‌های اسرائیلی
در میانه جدی شدن موضوع ایجاد ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا در دریای سرخ، محمد عبدالسلام،‌ سخنگوی انصارالله و مذاکره کننده ارشد دولت صنعا و سخنگوی انصارالله یمن به خبرگزاری رویترز تاکید کرد: تشکیل ائتلاف دریایی چند ملیتی موضع ما را در قبال وقایع غزه تغییر نخواهد داد. رئیس هئیت مذاکره‌کننده دولت صنعا افزود: هیچ نیازی به تشکیل ائتلاف دریایی که آمریکا هدایت آن را برعهده دارد، نیست چون همه کشتی‌ها به جز کشتی‌های صهیونیستی و کشتی‌های عازم اراضی اشغالی در امان هستند. محمد عبدالسلام تاکید کرد: عملیات دریایی یمن با هدف حمایت از مردم فلسطین در مقابله با تجاوزات و محاصره غزه انجام می‌شود و نمایش قدرت و چالشی برای هیچ‌کس نیست و هر کسی که به دنبال گسترش درگیری باشد، باید عواقب اقداماتش را بپذیرد. وی اظهار کرد: ائتلافی که آمریکا برای حفاظت از اسرائیل و نظامی کردن دریا بدون هیچ توجیهی تشکیل می‌دهد یمن را از ادامه عملیات مشروع خود در حمایت از غزه باز نمی‌دارد، همانطور که آمریکا با تشکیل ائتلاف و بدون ائتلاف به خود اجازه داد از اسرائیل حمایت کند، مردم منطقه نیز مشروعیت کامل برای حمایت از مردم فلسطین دارند و یمن مسؤولیت خود را بر عهده گرفته‌ و آن این است که در کنار حق فلسطین و مظلومیت بزرگ غزه بایستد. محمد عبدالسلام همچنین به الجزیره گفت: ناوچه‌های فرانسوی، انگلیسی و آمریکایی هواپیماهای شناسایی ما را هدف قرار داده و سرنگون می‌کنند. ما تنها کشتی‌هایی را هدف قرار می‌دهیم که به مقصد اسرائیل می‌روند. وی افزود: ما از شرکت‌هایی که اعلام کردند حمل و نقل به بنادر اسرائیل را تعلیق کرده‌اند، قدردانی می‌کنیم. باید فشار بر اسرائیل برای توقف تجاوزاتش و رفع محاصره غزه افزایش یابد. عبدالسلام تاکید کرد: اسرائیل وحشتناک‌ترین قتل عام را انجام می‌دهد و ما نمی‌توانیم کاری را که انجام می‌دهیم، متوقف کنیم. وی افزود: ارتباط از طریق امان وجود دارد و ما بر موضع خود درباره لزوم انتقال کمک به غزه تاکید کردیم.

ائتلاف گشتی‌زنی در دریای سرخ و متشنج شدن اوضاع در منطقه
پس از تصمیم آمریکا برای ایجاد ائتلاف در دریای سرخ، اکنون برای افکار عمومی و ناظران سیاسی مساله مهم در ارتباط با تبعات و تاثیرات این موضوع است. در این ارتباط، «عبدالرضا فرجی‌راد»، کارشناس ارشد مسائل ژئوپلتیمی در گفت‌وگو با ایسنا بر این باور است که یمن اعلام کرده که با کشورهایی که بخواهند مانع از اقدامات آنها در دریا و علیه کشتی‌هایی که به سمت اسرائیل می‌روند یا از اسرائیل می‌آیند شود، برخورد می‌کند، به هر حال طبیعی است تشکیل این ائتلاف تنش‌ها در منطقه را افزایش می‌دهد و این کمترین اثر چنین اقدامی است. وی با اشاره به این که متاسفانه بحرین هم جزو کشورهای ائتلاف اعلام شده است، گفت: بحرین تنها کشوری است که در میان کشورهای حوزه خلیج فارس در این ائتلاف شرکت کرده است و با توجه به این که این رفتارها در آینده نتایج مطلوبی در بر نخواهد داشت برای بحرین این مشارکت خوب نخواهد بود. این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه یمنی‌ها اعلام کردند که برای توقف حملات‌شان شرط دارند و بهتر است به جای تشکیل چنین ائتلاف‌هایی این دو شرط اجرا شود، اظهار کرد: اول اینکه فقط کشتی‌هایی که به سمت اسرائیل می روند را هدف قرار می‌دهند، دوما باید آتش بس اعلام شود در این صورت دیگر حمله‌ای در کار نخواهد بود. فرجی‌راد با تاکید بر اینکه اقدام آمریکایی‌ها با همراهی کشورهای دیگر صرفا تنش‌ را در منطقه افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: حوثی‌ها نشان داده‌اند که مردمی محکم هستند و در حمایت از فلسطین این اقدامات را انجام می‌دهند. این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: تشکیل چنین ائتلافی در حالی که اسرائیل به کشتار مردم فلسطین در میان اعتراض‌های جهانی ادامه می‌دهد به نفع کشتار فلسطینی‌هاست و این مساله پیامدهای زیادی در بر خواهد داشت. وی گفت: در هر حال این اقدام آمریکا و هم‌پیمانانش حرکت خوبی نیست و تنش را افزایش می‌دهد و بهتر است به جای این کار، به اسرائیل فشار آورند که آتش‌بس را بپذیرد تا مواد غذایی و بهداشتی بشردوستانه هر چه سریع‌تر به غزه وارد شود. این‌ها کار آسان را رها کردند و به اقداماتی که وضعیت را در منطقه پیچیده می‌کند روی آورده‌اند. این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به مخالفت و عدم آمادگی برخی کشورها برای پیوستن به این ائتلاف از جمله مصر و عربستان تصریح کرد: هر چند کاهش تردد کشتی‌ها از کانال سوئز به نفع مصر نیست اما در کل بر هم خوردن امنیت منطقه و آرامش به ویژه در آبراه‌های بین‌المللی به نفع کشورهای حوزه خلیج فارس و منطقه نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار