کد خبر: ۲۳۰۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲
روسیه بازاری مناسب در مرکزیت کشورهای اوراسیا دارد و جزو بازارهای استراتژیک و مهم گروه خودروسازی سایپا محسوب می‌شود. از سال گذشته با برگزاری نمایشگاه های متعدد در روسیه و حضور سایپا در این نمایشگاه ها، امکان ارتباط بیشتر صنعت خودرو ایران با روسیه و گسترش صادرات گروه خودرو سازی اتومبیل ایرانی فراهم آمده است.

به گزارش نبض بورس، از سال گذشته تاکنون مبادلات تجاری ایران و روسیه در زمینه صنعت خودرو رو به فزونی نهاده است و محصولات صارداتی سایپا در این کشور علاقمندان بیشماری را جذب کرده است. سال گذشته با حضور قدرتمند شرکت های خودروساز و قطعه‌ساز ایرانی در نمایشگاه بین المللی اتوموبیلیتی مسکو در سال 1401 ، تفاهماتی به ارزش  700 میلیون یورو صورت گرفت که تعدادی از این تفاهم نامه ها با پیگیری، منجر به انعقاد قراداد همکاری بین شرکت‌های خودروساز و قطعه ساز ایران و روسیه شده است.

همچنین قرارداد همکاری با شرکت روسی BM برای صادرات خودروهای ایرانی اعم از شاهین، کوئیک، ساینا و خودرو تجاری نیسان سال گذشته منعقد شد و شرط اصلی برای صادرات محصولات به روسیه ، کیفیت بالای آن بوده است و با توجه به افزایش صادرات محصولات صنعت خودرو ایرانی به روسیه و حضور قدرتمند ایران در این بازار استراتژیک به نظر می رسد خودرو ایرانی در سطح بین المللی توانسته است مزیت های کیفی را به دست آورد.

محد تیموری مدیرعامل گروه خودروسازی می گوید: بازار روسیه، بازاری بسیار گسترده و بزرگ است و خودروهای گروه سایپا با قیمت مناسب جهانی، این امکان را دارد تا سهم بازار خود را افزایش دهد و حضور پررنگی در این کشور داشته باشد.

او با بیان اینکه گروه خودروسازی سایپا به جای تنوع بازار، تلاش کرده است تا با تمرکز روی بازارهای هدف سهم بازار صادراتی خود را افزایش دهد، می افزاید: بازار صادراتی دوم گروه سایپا، کشور روسیه است که تلاش می کنیم تا با گسترش تولید، عرضه محصولات گروه سایپا را در این کشور انجام دهیم. دو بازار ونزوئلا و روسیه دو بازار اصلی صادراتی گروه سایپا است که برنامه های خوبی برای توسعه همکارهای بیشتر در این کشورها در دستور کار داریم.  

اخیرا منصور ابطحی مدیر صادرات گروه خودروسازی سایپا از روند صادرات محصولات سایپا سخن می گوید که ابتدا با ارسال خودروهای آماده (CBU)‌ بوده و پس از دریافت بازخورد مناسب از مشتریان و استقبال در بازار هدف، وارد فاز دوم فعالیت صادراتی یعنی تولید و مونتاژ خواهد شد. امیدواریم به زودی شاهد افزایش عرضه محصولات سایپا در بازار روسیه، بلاروس و سایر کشورهای عضو اوراسیا باشیم و در شرایط فعلی و با توجه به پتانسیل‌های وسیع کشور، فضای بسیار مناسبی برای فعالیت در حوزه اوراسیا به ویژه در صنعت خودرو شکل گرفته است.

مدیر صادرات گروه خودروسازی سایپا اظهار می دارد: بر اساس مطالعات صورت گرفته، برای ‌بازار خودرو روسیه و بلاروس، خودروهای کلاس B (کوییک و ساینا)‌ و C (شاهین)‌ در نظر گرفته شده است؛ این سه خودرو در مدل‌های گیربکس دستی و اتوماتیک عرضه خواهد شد. همچنین خودروهای تجاری با ظرفیت حمل متنوع شامل محصولات زامیاد، محصولات سایپا دیزل، سایپا 151 و سایپا 251 به زودی به کشورهای یاد شده صادر می‌شوند.

او در خصوص الزامات استانداردی اوراسیا، اظهار می دادر: برای ورود به بازار روسیه و سایر کشورهای عضو منطقه اوراسیا لازم است که استاندارد خاص بازار روسیه (Gosudarstvenny /استاندارد دولتی) اخذ شود؛ نمونه های ارسالی از محصولات سایپا بایستی در آزمایشگاه ‌ها و مراکز تست آن‌ها مورد آزمایش قرار گیرند که این امر در روسیه و بلاروس در حال اجراست. لذا پس از تایید استاندارد دولتی روسیه، مجوز عرضه محصول در منطقه در اختیار سایپا قرار خواهد گرفت. مشخصا در این مقطع زمانی، در مراحل پایانی اخذ تاییدیه مزبور هستیم و امیدواریم تا پایان سال جاری میلادی گواهینامه استاندارد عرضه خودرو را در منطقه اوراسیا کسب کنیم.

وی می گوید: علاوه بر موارد عنوان شده برای موفقیت بیشتر سایپا در بازار روسیه، امکان سنجی برای ورود به فاز تولید در حال انجام است. این موضوع به معنای برخورداری از برخی از معافیت ها و بواسطه آن کاهش هزینه تمام شده خودرو است؛ در چنین شرایطی خودروها با سهولت بیشتری هم به دست مصرف کنندگان حوزه اوراسیا به ویژه روسیه می رسد.

برچسب ها: سایپا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار