کد خبر: ۲۳۱۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
ایراسین بررسی می‌کند:
بازده سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف طی ۹ ماه اول سال ۱۴۰۲ در بسیاری از بازارهای داخلی منفی بود. طلا، سکه و دلار در روز پایانی آذر ماه با قیمتی کمتر از ۵ فروردین‌ماه معامله شدند ولی شاخص کل بورس و بیت‌کوین در طول ۹ ماه اول سال بازدهی مثبتی به ثبت رساندند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازده سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف طی ۹ ماه اول سال ۱۴۰۲ در بسیاری از بازارهای داخلی منفی بود. طلا، سکه و دلار در روز پایانی آذر ماه با قیمتی کمتر از ۵ فروردین‌ماه معامله شدند. شرایط در بازار خودرو و مسکن نیز خوب نیست. سرمایه‌گذاران در این دو بازار متحمل زیان سنگینی شده‌اند ولی شاخص کل بورس و بیت‌کوین در طول ۹ ماه اول سال بازدهی مثبتی به ثبت رساندند. بازدهی بازارهای مختلف در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۲ به قرار نمودار زیر است:

بیت‌کوین و بورس پربازده‌ترین بازارها در ۹ ماهه ۱۴۰۲

قیمت بیت‌کوین در طول ۹ ماه گذشته بیش از ۶۰ درصد رشد کرد، شاخص کل بورس تهران نیز روز پایانی پاییز ۱۰.۶ درصد بالاتر از اولین روز کاری فصل بهار بود.

بیت‌کوین پرواز کرد

۹ ماه اول سال ۱۴۰۲ تا کنون به روزهای طلایی برای سرمایه‌گذاران در بازار رمزارزه‌ا به خصوص بیت‌کوین مبدل شده‌است. آنها در این ۹ ماه حدود ۳ برابر نرخ بهره مصوب سود کرده‌اند. زیرا قیمت بیت‌کوین از کانال ۲۷ هزار دلار تا ۴۴ هزار دلار افزایش پیدا کرد. روند اصلی صعودی بیت‌کوین با آغاز مهرماه تشدید شد.

بیت‌کوین و بورس پربازده‌ترین بازارها در ۹ ماهه ۱۴۰۲

حدود ۳ ماه تا هاوینگ بیت‌کوین زمان باقی‌مانده است. در این رویداد درآمد ماینرها نصف می‌شود در نتیجه عرضه بیت‌کوین کاهش می‌یابد و قیمت آن صعودی خواهد شد. بسیاری از فعالان بازار هاوینگ بیت‌کوین در سال ۲۰۲۴ را یکی از دلایل رشد قیمت پادشاه ارزهای دیجیتال مطرح می‌کنند.

بازار سرمایه از رشد جا نماند

شاخص کل بورس تهران از اول فروردین تا انتهای آذرماه حدود ۱۰.۶ درصد رشد کرد. شاخص هم‌وزن نیز صعودی بود ولی در میان سهام شرکت‌های مختلف بعضی از آنها بیش چند ده درصد رشد کردند و بعضی بازدهی منفی سنگینی به ثبت رسانده‌اند. در سال جاری بورس تا نیمه اردیبهشت ماه به شدت صعودی بود و سپس از قله ثبت شده روند نزولی گرفت و تا کنون موفق به عبور از سقف قیمتی اردیبهشت ماه نشده‌ است.

بیت‌کوین و بورس پربازده‌ترین بازارها در ۹ ماهه ۱۴۰۲

اگرچه بورس تهران در طول ۹ ماه اول سال ۱۴۰۲ بازدهی مثبتی به ثبت رساند ولی این عدد کمتر از نرخ بهره بانکی است.

بازار دلار رمق ندارد

دلار در بازار غیررسمی انتهای پاییز به کانال ۴۹ هزار تومان بازگشت ولی در نخستین روزهای سال بالاتر از ۵۱ هزار تومان معامله می‌شد. اگرچه طی ماه‌های مختلف سال بارها قیمت دلار صعودی شد ولی نوسانات دلار پس از اردیبهشت ماه به شدت کاهش یافت.

بیت‌کوین و بورس پربازده‌ترین بازارها در ۹ ماهه ۱۴۰۲

کارشناسان تحلیل‌های متفاوتی از نرخ دلار تا انتهای سال منتشر می‌کنند. اگرچه رییس کل بانک مرکزی بارها از مردم خواسته تا به پیش‌بینی‌های بدبینانه توجهی نکنند ولی برخی مدعی رشد نرخ دلار تا پایان سال هستند. به هرحال بازدهی سرمایه‌گذاری در دلار طی ۹ ماه اول سال ۱۴۰۲ برابر با منفی ۳.۴ درصد بود.

سکه و طلا قرمز شدند

اردیبهشت ۱۴۰۲ سکه امامی کانال ۳۲ میلیون تومان را از دست داد و دیگر هرگز به این سطح قیمتی برنگشت، اگرچه قیمت سکه از تیرماه روند صعودی داشت.

بیت‌کوین و بورس پربازده‌ترین بازارها در ۹ ماهه ۱۴۰۲

بازدهی سرمایه‌گذاری ۹ ماهه در بازار سکه بیش از ۶.۸ درصد منفی بود. در بازار طلای آبشده نیز قیمت‌ها از ابتدای سال گارد نزولی گرفتند. قیمت طلای آبشده از کانال ۱۱ میلیون تومان در ابتدای فروردین تا ۹ میلیون تومان نیز ریزش کرد و در اواخر پاییز به بالاتر از کانال ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بازگشت.

بیت‌کوین و بورس پربازده‌ترین بازارها در ۹ ماهه ۱۴۰۲

در طول آبان و آذر ۱۴۰۲ رشد قیمت انس طلا کمک کرد تا قیمت طلای آبشده صعودی شود. انس طلا در این مدت سقف تاریخی جدیدی ثبت کرد.

خودرو

خودرو چینی، وارداتی یا تولیدداخل، تفاوتی وجود ندارد زیرا سرمایه‌گذاران بازار خودرو در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۰ درصد زیان بردند. در بازار خودروهای داخلی، گزینه‌های ارزان‌تر مانند پراید، کوییک و ساینا کاهش قیمت کمتری داشتند؛ در مقابل قیمت خودرویی مثل پژو ۲۰۷ اتومات از کانال ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به ۷۷۰ میلیون تومان رسید. در بازار خودروهای مونتاژی و چینی نیز قیمت‌ها سقوط قابل ملاحظه‌ای داشت. اگرچه سقوط قیمت‌ها از اوایل آبان ماه متوقف شد ولی باید در نظر داشت فعالان بازار از رکود سنگین و کم‌سابقه‌ خبر می‌دهند. برای مثال قیمت تیگو ۸ پرومکس از ۴ میلیون و ۸۰۰ میلیون تومان تا کمتر از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ریزشی شد ولی امروز در این قیمت‌ها نیز مشتری ندارد.

مسکن

بازدهی سرمایه‌گذاری در بازار مسکن نیز مانند بازار خودرو بازدهی منفی سنگینی در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۲ به ثبت رساند ولی شرایط در مناطق مختلف شهر یکسان نیست. در تعدادی از محله‌ها قیمت هر مترمربع آپارتمان نسبت به ابتدای سال تفاوت چندانی نداشت، در بعضی از محله‌ها قیمت‌ بین ۱۰ تا ۲۰ درصد نزولی شد و در دسته سوم محله‌ها قیمت‌های پیشنهادی بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته‌است. برای مثال بررسی متوسط قیمت آپارتمان در محله ولیعصر نشان می‌دهد قیمت‌های پیشنهادی نزدیک به ۳۱ درصد کاهش یافته است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار