کد خبر: ۲۳۱۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸
سخنگوی دولت:
سخنگوی دولت با اشاره به برخی اظهار نظرها مبنی بر پیش بینی افزایش قیمت بنزین در لایحه بودجه۱۴۰۳ با یادآوری اینکه لایحه بودجه به صورت عمومی در رسانه ها منتشر می شود، تاکید کرد که هیچ تصمیمی برای افرایش نرخ بنزین در دولت گرفته نشده است.

دولت هیچ تصمیمی برای افرایش نرخ بنزین نگرفته است

سخنگوی دولت با اشاره به برخی اظهار نظرها مبنی بر پیش بینی افزایش قیمت بنزین در لایحه بودجه۱۴۰۳ با یادآوری اینکه لایحه بودجه به صورت عمومی در رسانه ها منتشر می شود، تاکید کرد که هیچ تصمیمی برای افرایش نرخ بنزین در دولت گرفته نشده است.

علی بهادری جهرمی در نشست خبری امروز خود با اشاره به اقدام جنایتکارانه و تروریستی رژیم صهیونیستی در حمله موشکی به منطقه مسکونی سوریه، اظهار  کرد: سردار سید رضی موسوی در این اقدام تروریستی به شهادت رسید. این اقدام تروریستی در زمان و مکان مناسب قطعا با پاسخ مناسبی پاسخ داده خواهد شد. این رژیم و حامیان آنها از جمله آمریکا و انگلیس نمی توانند سرپوشی بر شکست تاریخی خود در جنگ غزه بگذارند.

رکورد شکنی دولت سیزدهم در حوزه وارد مدار کردن برق

وی در ادامه با اشاره به بازدید میدانی روز گذشته رییس جمهور از وزارت نیرو که سیزدهمین بازدید میدانی از وزارتخانه ها بود، گفت: یکی از طرح هایی که آغاز شد، احداث ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی بود که با تکمیل این طرح از ۱۱۰۰ مگاوات برق خورشیدی به ۵۱۰۰ مگاوات دسترسی پیدا می کنیم. البته برنامه وزارت نیرو افزایش ۱۰ هزارمگاوات تولید برق از منابع تجدیدپذیر است.

سخنگوی دولت افزود: در دولت سیزدهم تاکنون ۸۸۰۰ مگاوات ظرفیت جدید برق وارد مدار شده است که یک رکورد محسوب می شود.۸۵ درصد از تامین انرژی های جدید در سال جاری، به بخش تولیدی اختصاص یافته است تا به رشد اقتصادی کمک کند. البته ضروری است در حوزه مصرف همکاری مردم و بخش خصوصی با دولت ادامه یابد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پس از درخواست ورزشکاران از رئیس جمهور، وی دستور ایجاد ورزشگاه مدرنی را داد، گفت: روز گذشته تفاهم نامه ایجاد مجموعه بزرگ ورزشی به مساحت ۳۷۰ هکتار امضاء شد. منابع ساخت این مجموعه  از تهاتر نفت تامین می شود.

وزیر ارتباطات درخواست رفع فیلتر گوگل‌پلی را داده است

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی درباره فیلترینگ اینترنت اظهارکرد:رویکرد دولت افزایش سرعت، کیفیت و آزادسازی شبکه های اجتماعی  در چارچوب قانونی است تا هم حقوق مردم تامین شود و هم تکالیف اجرایی شود. با همین رویکرد، رئیس جمهور دستور داد تا مرکز ملی فضای مجازی بازبینی در ضوابط و رویکردها انجام دهد. کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در قوه قضاییه هم مسئول محدودسازی است، ولی رویکرد دولت این است که جایی اگر تخلفی از قانون صورت می‌گیرد ، رویه خطا اصلاح شود، نه اینکه مسدودسازی شود.

وی ادامه داد: به پلتفرم های خارجی اعلام شده طبق روال فعالیت در کشورهای اروپایی اقدام کنند تا نماینده ای داشته باشند و امکان استیفای حقوق مردم وجود داشته باشد. انتظار مردم این است که اگر تخلفی صورت گرفت، امکان استیفای حقوق آنها وجود داشته باشد.وزارت ارتباطات تاکنون از کارگروه تعیین محتوای مجرمانه تقاضای بازنگری داشته که برخی از این تقاضاها به نتیجه رسیده و تغییراتی ایجاد شده است. وزیر ارتباطات دو بار تقاضای بازنگری دربراه گوگل‌پلی داشته ولی این کارگروه هنوز به جمع‌بندی نرسیده است.

سخنگوی دولت درباره انتقاد نمایندگان از دولت درباره حقوق بازنشستگان گفت: افزایش حقوق بازنشستگان در لایحه اول دولت پیش بینی شده بود. چیزی اضافه یا کم نشده است. نظر نمایندگان این بود که افزایش حقوق بازنشستگان از منبع پایدار و مطمئن تامین شود. افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده برای تضمین پایدار بودن تامین منابع برای افزیش حقوق بازنشستگان مد نظرقرار گرفت که مجلس تایید کرد.

اصلی ترین دلیل آلودگی هوا، خودروها و موتورسیکلت ها است

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای کاهش آلایندگی و توسعه ناوگان جمل و نقل عمومی، اظهار کرد:اصلی ترین دلیل آلودگی هوا، خودروها و موتورسیکلت ها است، به همین دلیل اصلی ترین اولویت دولت، برقی سازی خودروهاست.

وی افزود: دولت با سرعت زیاد در حال تامین خودروهای برقی بویژه در حمل و نقل عمومی است. ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی تولید داخل تحویل استان البرز شد. ۸۸ دستگاه تاکسی برقی تحویل شهرداری شد. برنامه ما این است که در یکسال ۱۰۰ هزار تولید برقی تامین کنیم. باید همچنین در مصرف انرژی  صرفه جویی کنیم. الگوهای مصرف باید اصلاح شود تا سوخت مایع کمتری در نیروگاه ها استفاده شود. باید منابع آلاینده کمتری وارد محیط زیست کنیم. اخیرا در اصفهان، گازوئیل یورو ۵ تولید می شود که کیفیت بالاتری دارد.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا نظارت دولت بر مجوزهای کسب و کار انجام می شود، گفت: قانونگذار نظارت بر مجوز کسب و کار را پیش بینی کرده است. با توجه به تسهیل صدور مجوز کسب و کار باید نظارت بیشتری شود و در همین راستا هیات مقررات زدایی، نهادهای مربوطه را مکلف کرده که نظارت خود را بیشتر کرده و نظارت الکترونیکی هم ایجاد کنند.

نهادهای نظارتی باید در قبال نحوه اجرای قانون  هوای پاک در دولت های قبل نظر دهند

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که کدام دستگاه ها در اجرای قانون هوای پاک ترک فعل کرده اند؟ تصریح کرد: نهادهای نظارتی باید در قبال نحوه اجرای این قانون توسط دولت های قبل نظر دهند.

بهادری جهرمی با بیان اینکه  در اجرای قانون هوای پاک در این دولت، اقدامات متعددی صورت گرفته است، اظهارکرد: تامین ارز برای واردات خودروی های برقی و هیبریدی را در اولویت قرار داده ایم. در تهران بیش از ۱۰۰ ایستگاه شارژ خودروهای برقی ایجاد شده است. رئیس جمهور استانداران را مکلف کرده تا این قانون اجرایی شود. معاون اجرایی رئیس جمهور علاوه بر سازوکارهای موجود، از سوی رئیس جمهور مکلف شده گزارشی از اجرای قانون هوای پاک تهیه کند که اخیرا این گزارش ارایه شده است. جمع آوری گاز های فلر در دولت شروع شده است. این گازها به سمت تولید هدایت می شود. بنزین و گازوئیل تهران یورو ۴ و ۵ است. ۱۵ میلیون لیتر گازوئیل تولیدی در اصفهان به کیفیت یورو ۵ رسید.

وی درباره تعیین تکلیف قیمت خرید تضمینی گندم، گفت: شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی که شورایی فرابخشی است باید قیمت را تعیین کند. دولت منابعی در بودجه پیش بینی کرده و کار خود را انجام داده است.

ایران آماده مذاکرات فنی، تخصصی و حقوقی درباره میدان گازی آرش است

بهادری جهرمی درباره اقدام دولت در زمینه ادعای مالکیت بر میدان گازی آرش، گفت: بر اساس اسناد و مدارک، هر سه کشور ایران، کویت و عربستان در این میدان مشترک هستند و هر اقدامی غیر از این از سوی ایران پذیرفته نیست. ایران آماده مذاکرات فنی، تخصصی و حقوقی در این زمینه است.

سخنگوی دولت در ادامه درباره ممنوعیت ورود کالاهای مرتبط با رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: همه کشورها باید همکاری کنند تا تبادلات تجاری خود با این رژیم منحوس قطع کنند. در کشور دو قانون درباره ممنوعیت ورود کالاهای رژیم صهیونیستی داریم که هر دو در حال اجراست. فهرست این کالاها به صورت مستمر رصد می شود. امکان ثبت سفارش در این زمینه وجود ندارد. امکان واردات این کالاها از گمرک وجود ندارد.

دولت درباره جزایر سه گانه باهیچ طرفی تعارف ندارد

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا رئیس جمهور به مواضع روسیه درباره جزایر سه گانه واکنش نشان نداد، گفت: بلافاصله از سوی وزارت خارجه، واکنش نشان داده شد. کاردار سفارت روسیه احضار شد که در گذشته کمتر شاهد این اقدام بودیم. وزیر خارجه هم اعلام موضع رسمی کرد. دولت با هیچ طرفی در این زمینه تعارف ندارد.

نحوه برخورد یا حمید نوری مشخص کرد که چگونه حقوق او رعایت می شود

بهادری درباره امکان تبادل حمید نوری با جاسوسان دو تابعیتی نیز تصریح کرد: مساله اصلی این است که یک سازمان بدنام تروریستی مورد استناد محاکم دولت های غربی قرار گرفته است و این یک آبروریزی سیاسی و حقوقی برای این کشورهاست. نحوه برخورد یا حمید نوری مشخص کرد که چگونه حقوق او رعایت می شود.

وی اضافه کرد: دستگاه قضایی  و وزارت خارجه تمام تلاش خود را برای آزادی شهروندان بی گناه ایرانی به کار بسته است و بعد از این هم اقدامات حقوقی و دیپلماتیک انجام می شود. در این دولت۳۵۰ زندانی ایرانی را به کشور بازگردانده ایم، البته برخی از آنها محکوم بودند و در چارچوب استرداد مجرمان این کار انجام شده است. در مورد حمید نوری معتقدیم اصلا جرمی رخ نداده است و دادگاه به مدارک یک سازمان تروریستی استناد کرده است.

هیچ تصمیمی برای افرایش نرخ بنزین در دولت گرفته نشده است

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است قیمت بنزین افزوده شود، تصریح کرد: لایحه بودجه به صورت عمومی در رسانه ها منتشر می شود. متن این لایحه وجود دارد. هیچ تصمیمی برای افرایش نرخ بنزین در دولت گرفته نشده است.

وی درباره پول های آزاد شده ایران نیز افزود: پول ها تبدیل به یورو شده تا ارزشش حفظ شود. در بانک های ایرانی این پول ها وجود دارد. استفاده از منابع ارزی بانک مرکزی در اختیار این بانک است و به شیوه های مختلف مورد بهره برداری قرار می دهد.

بهادری جهرمی در ادامه این نشست درباره جزئیات موافقت‌نامه تجاری ایران با کشورهای اوراسیا، اظهار کرد: در چارچوب لایحه موافقت‌نامه عضویت در شانگهای، مجوز مجلس برای این قرارداد اخذ شده است، ولی اگر مجوز دیگری نیاز داشته باشد، مسیر قانونی طی خواهد شد. این موافقت‌نامه که توسط وزیر صمت با بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و ارمنستان امضاء شد، به تسهیل تجارت بین این کشورها کمک می کند. هزینه های تجارت را کاهش داده و تجارت غیرنفتی را افزایش می دهد. تعرف‌های گمرکی کاهش می ‌یابد. جذابیت‌های تجاری ایران برای تجار این کشورها افزایش می یابد. صادرات کالاهای راهبردی را هم تسهیل می‌کند. ۸۰ دردصد قلام برای صادارت ایران صفر خواهد شد.

برنامه دولت برای مدیریت نحوه آب های زیرسطحی

سخنگوی دولت همچنین درباره رویکرد دولت برای انتقال آب های زیرسطحی در مناطق بحرانی، گفت: متولی محوری در این زمینه وزارت نیرو است. طرحی در دولت و کشور برای انتقال آب های زیرسطحی وجود ندارد، بلکه انتقال آب دریای خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی را داریم. طرح آبیاری زیرسطحی در وزارت کشاورزی وجود دارد تا افزایش بهره برداری و کاهش مصرف ایجاد شود. طرح مدیریت نحوه آب های زیرسطحی وجود دارد، نه انتقال آب‌های زیرسطحی. وزارت نیرو و وزارت کشاورزی در این زمینه همکاری خوبی دارند.
وی ادامه داد: پنج خط انتقال آب در کشور داریم که با تقسیم کار ملی با سرعت به خوبی در حال انجام است زیرا این کار پیش از این روی زمین مانده بود.

دیپلماسی منطقه‌ای دولت، احیا و حفظ دریای خزر

سخنگوی دولت درباره برنامه دولت برای مقابله با پس‌روی آب در بندر گز و بندر ترکمن، گفت: استمرار کاهش آب دریای خزر تحت تاثیرتغییرات اقلیمی و کاهش ورودی آب های ورودی رودخانه ها به دریای خزر است و رسالت مشترک همه کشورهای ساحل دریای خزر وجود دارد تا از نابودی گونه‌های جانوری در این منطقه جلوگیری کنند ومحیط زیست را حفط کنند. کنوانیسون محیط زیست دریای خزر به این موضوع پرداخته است. اکنون به تلاش جمعی منطقه‌ای برای حمایت جدی تر از زیست دریای خزر نیاز است. یکی از محورهای دیپلماسی منطقه‌ای دولت، احیا و حفظ دریای خزر است.
بهادری افزود: خلیج گرگان شرایط وخیمی داشت و ریزگردها به دلیلی خشک شدن آن حوزه، ایجاد شده و گونه‌های جانوری در معرض خطر نابودی بود و این شرایط، وضعیت گردشگری را هم تحت تاثیر قرار داده بود پس ضروری بود که اقدامات جدی انجام شود. در سفر اول دولت، دستور لایروبی داده شد که این اقدام انجام شد و در سفر دوم این لایروبی رونمایی و گزارس آن به مردم داده شد. براساس تصاویر ماهواره‌ای، یک ماه پس از پایان لایروبی و باز شدن کانال آشوراده، تراز آن خلیج حدود 35 سانتی متر افزایش یافته و مساحت خلیج گرگان از حدود 24 هزار هکتار به 30 هزار هکتار رسیده است.

تخلف گسترده خودروسازی خاص

وی در پاسخ به پرسشی درباره سازوکار پرداخت جریمه پنج هزار میلیاردی برای یک شرکت خودروساز مونتاژی، گفت: حکم این تخلف گسترده در آن خودروسازی خاص توسط سازمان تعزیرات صادر شده است و پس از طی روال قانونی برای اجرا شدن حکم، در مسیر اجرای احکام قرار گرفته و اجرا می شود.

بهادری جهرمی درباره صحت انتشار فیش حقوقی یکی از مسئولات پتروشیمی وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان، گفت: متاسفانه روال های غلطی در برخی بخش‌ها برای پرداخت‌های نامتعارف شکل گرفته است که از منظر حقوقی، تعریف دولتی برای این بخش‌ها بار نمی شود. اقدامات گسترده‌ای از سوی دولت برای پرداخت حقوق و مزایای بخش کارمندان دولت انجام شده تا پرداخت ها متناسب و عادلانه شود و پرداخت نامتعارفی وجود نداشته باشد. رئیس جمهورهمیشه تاکید دارند حتی یک مرود پرداخت نامتعارف چه در بخش دولتی چه در بخشی که به نحوی وابستگی به بخش های دولتی دارند، پذیرفته نیست. وی ادامه داد : متاسفانه بعضا سازوکار و مبنای قانونی برای پرداخت های نامتعارف پیش بینی شده است. فیشی که شما اشاره کردید، غیر از برخورد و اقداماتی که در آن زمینه صورت گرفته است، عددهای متعددی درباره ماموریت‌ها و پرداخت‌های گذشته تجمیع شده است. حتی یک مورد هم پرداخت نامتعارف برای این دولت پذیرفتنی نیست. رئیس جمهور معاون اداری استخدامی را مامور خاص کردند که نه تنها در دولت بلکه بخش هایی که به هر نحو با دولت ارتباط دارند، عدم پرداخت عادلانه را پیگیری کند و قانون در این زمینه اصلاح شود. خود وزرا هم مکلف شدند بر مجموعه های خود نظارت داشته باشند. در همین مورد هم تذکر داده شد. در این مورد خاص هم اقدام توسط وزارت‌خانه انجام شده است.

آخرین اخبار از استعفای رییس سازمان سنجش

بهادری جهرمی در خصوص آخرین وضعیت استعفای رئیس سازمان سنجش به دلیلی حکم دیوان عدالت اداری درباره برخی دانشجویان ، گفت: نگاه دولت در این زمینه مشخص است که مسیرهای قانوی طی شود. تعاملی بین معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و دیوان عدالت اداری پیش بینی شد. این تعامل میان سازمان سنجش و ودیوان عدالت ادرای هم وجود دارد و موضوع در حال بررسی است. تصمیم گیری جدیدی در مورد استعفای رئیس سازمان سنجش نشنیده ام و تا جایی که من اطلاع دارم، تصمیم گیری جدید انجام نشده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار