کد خبر: ۲۳۱۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲
معاون اقتصادی بانک مرکزی، تاثیر دلار ۲۸.۵ هزار تومانی بر نقدینگی را رد کرد و مدعی شد این جریان مربوط به سال های قبل است!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد شریجیان در واکنش به اظهارات برخی نمایندگان درباره سیاست تثبیت ارز و با اشاره به اینکه ارز مورد نیاز برای تامین کالاهای اساسی از محل صادرات نفت، گاز و میعانات گازی تامین می‌شود، گفت:‌ این ارز متعلق به دولت و در چارچوب سیاست‌های حمایتی دولت در نظر گرفته شده و در نتیجه اجرای سیاست تخصیص ارز ۲۸.۵ هزار تومانی برای کالاهای اساسی پایه پولی و متعاقبا نقدینگی افزایش نمی یابد.

وی ادامه داد: به منظور تخصیص این منابع ارزی برای تامین نیاز وارد کنندگان، بانک مرکزی ارز را به نرخ 28.2 هزار تومان از دولت خریداری و با نرخ 28.5 هزار تومان به واردکننده تخصیص می‌دهد. بنابراین در نتیجه این عملیات خرید و فروش ارز نه تنها هیچ گونه ریال اضافه‌ای به بازار تزریق نمی‌شود، بلکه به ازای هر دلار 330 تومان منابع ریالی از بازار جمع‌آوری می‌کند

شریجیان افزود:‌ بانک مرکزی در سال های گذشته با اجرای یارانه ها به دلیل کمبود منابع ارزی مجبور شد ارز مورد نیاز برای کالاهای اساسی را با نرخ بالاتر از 4200 تومن از بازار خریداری و با 4200 تومان به وارد کننده تخصیص دهد. این مابه تفاوت ریالی خرید و فروش ارز باعث افزایش پایه پولی و متعاقبا نقدینگی می‌شد. یکی از دلایل افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در سنوات گذشته اجرای همین طرح بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار