کد خبر: ۲۳۱۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰
بحران‌های منطقه‌ای و جهانی در سال جدید میلادی به کدام سمت خواهد رفت؟
با پایان سال 2023، یکی از پرسش‌ها جدی برای افکار عمومی و البته ناظران سیاسی این است که مهم‌ترین چالش‌های سیاسی جهان در سال جدید چه خواهند بود؟ در سال 2024 جهان با چه مشکلات و موانعی مواجه بوده و آیا بحران‌های کنونی رفع می‌شوند؟

پیش‌بینی تداوم بحران‌های دنیا در ۲۰۲۴

گروه جهان: با پایان سال 2023، یکی از پرسش‌ها جدی برای افکار عمومی و البته ناظران سیاسی این است که مهم‌ترین چالش‌های سیاسی جهان در سال جدید چه خواهند بود؟ در سال 2024 جهان با چه مشکلات و موانعی مواجه بوده و آیا بحران‌های کنونی رفع می‌شوند؟
به گزارش «تجارت»، شاید بیش از هر موضوع دیگری سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کانون تحولات جهانی را در سال آتی تعیین کند. بازگشت ترامپ به کاخ سفید، پدیده‌ای است که می‌تواند نه تنها آمریکا، بلکه کل جهان را نیز متاثر کند. روزنامه انگلیسی گاردین با تاکید بر همین موضوع یک سری پیش‌بینی‌ها را نسبت به سال آتی ارائه می‌کند.

جنگ غزه و احتمال گسترش آن به کرانه باختری
گاردین نوشت: نشانه ای دال بر فروکش کردن یا توقف پنجمین دور از خونریزی ها در غزه وجود ندارد. مقامات (رژیم) اسرائیل گفته اند که انتظار دارند جنگ تا ماه ژانویه و تا قبل از توقف آن برای دومین بار برای کمک های انسان دوستانه و تبادل اسرا ادامه یابد. «روز بعد جنگ» در غزه مشخص نیست و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اجازه بازگرداندن کنترل این منطقه به کرانه باختری را منتفی دانسته است. کابینه ائتلافی راست افراطی رژیم اسرائیل نیز بی ثبات و نتانیاهو مصمم به حفظ قدرت است. درگیری ها می تواند به شرق اورشلیم (قدس) و کرانه باختری گسترش یابد. خطر تشدید درگیری ها بین رژیم اسرائیل و حزب الله و گسترش آن به شمال بالا است. اوضاع در غزه همچنین به بازگشت ترامپ به کاخ سفید بستگی دارد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا از حامیان راست‌گرای رژیم صهیونیستی است و می‌تواند با سیاست‌هایی مانند الحاق کرانه باختری موافقت کند.

نبرد نهایی برای کاخ سفید
انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا مانند سومین قسمت از یک سه گانه خواهد بود. نخست، پیروزی تکان دهنده ترامپ در مقابل هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶، سپس شکست وی از جو بایدن در سال ۲۰۲۰ و به دنبال آن انکار انتخابات و سوم، هجوم به ساختمان کنگره آمریکا در ۶ ژانویه ۲۰۲۱. اکنون، آنچه در ماه نوامبر، فرا می رسد «نبرد نهایی» ترامپ است. انتظار می‌رود که او در کوتاه‌مدت از رقبای اصلی جمهوری‌خواه، ران دیسانتیس و نیکی هیلی عبور کند. سپس به دنبال بازپس‌گیری کاخ سفید خواهد بود و در عین حال از ۹۱ اتهام جنایی در چهار حوزه قضایی دفاع می‌کند و چشم‌انداز منحصربه ‌فرد یک نامزد ریاست‌جمهوری را با تردد بین گردهمایی‌های مبارزات انتخاباتی و دادگاه‌ها افزایش می دهد. گاردین درباره بایدن این سوال را مطرح کرد که «آیا او می تواند حمایت رای دهندگان جوان و ترقی خواهان را که مخالف مدیریت او در جنگ غزه هستند، جلب کند؟». برخی از دموکرت ها نگران هستند که پاسخ این پرسش منفی باشد.

بحران محیط زیست
گاردین نوشت: در کنار هشدارهای فزاینده در مورد وضعیت آب و هوای زمین، طبیعت در حال رسیدن به مجموعه جدیدی از نقاط بحرانی است. جمعیت حیات وحش از سال ۱۹۷۰ تقریباً ۷۰ درصد کاهش یافته است. نقاط اوج آب و هوا در حال نزدیک شدن هستند و سیاره ما در آستانه شکستن محدودیت آب و هوای ۱.۵ درجه سانتیگراد تا سال ۲۰۲۷ است. این درحالیست که دولت ها پیوسته در بکار بستن اقدامی [کارآمد] ناکام مانده اند و هرگز به یک هدف سازمان ملل برای جلوگیری از روند از دست دادن تنوع زیستی نرسیده اند. گاردین پیش بینی کرد موضوع جهان طبیعت و تغییرات آب و هوایی همچنان نقش محوری در مذاکرات بین المللی خواهد داشت و با تشدید بحران آب و هوا، از بین رفتن حیات وحش تسریع خواهد شد.

پکن و انتخابات تایوان
این رسانه پیش بینی کرده که پکن با توجه به امیدواری اش برای متقاعد کردن تایوان به پذیرش موضوع الحاق، مداخله و نفوذ خود را در این کشور افزایش دهد تا رای دهندگان را به سمت نامزدهای دوست پکن ترغیب کند. در داخل این کشور، مشکلات ناشی از جمعیت مسن چین و کاهش جمعیت جدی تر خواهد شد. گاردین نوشت: در حالی که فنلاند با سرعت پیش رفت و در آوریل به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پیوست، که سریع‌ترین عضویت در تاریخ این بلوک بود، درخواست سوئد متوقف شده است زیرا همچنان منتظر چراغ سبز نهایی ترکیه و مجارستان است. در حالی که پل جانسون وزیر دفاع سوئد، در ماه نوامبر گفت که مطمئن است کشور متبوعش به زودی عضو ناتو خواهد شد، الحاق سوئد که از لحاظ تاریخی کشوری بی طرف بوده است، به این معنی است که همه کشورهای شمال اروپا در این ائتلاف حضور خواهد داشت و یک پایگاه قدرت جدید در شمال اروپا ایجاد و بالتیک را به دریای ناتو تبدیل خواهد کرد. پیش از این، سوئد قراردادی را با آمریکا امضا کرده است که به این کشور اجازه دسترسی کامل به ۱۷ پایگاه نظامی خود می دهد. از طرفی روند ادغام سوئد در ناتو به خوبی پیش می رود.

سال تعیین کننده برای اوکراین
گاردین ورود به سال جدید را نسبت به هر زمانی از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین، وخیم تر توصیف کرده است. این رسانه افزود سال آینده احتمال نقش تعیین کننده تری در جنگ و آینده اوکراین خواهد داشت اما تحولات این کشور به مسائل بسیاری بستگی دارد که کمترین آنها حمایت قوی غرب از کی یف است. تاثیر لحن ترامپ در رقابت های انتخاباتی می تواند در مساله اوکراین نقش بسزایی داشته باشد چه برسد به این که وی در انتخابات پیروز شود. آنچه در مسکو اتفاق می افتد، مهم خواهد بود و صحنه سیاسی داخلی در کی یف نیز احتمالاً متلاطم خواهد شد. بزرگترین سوال این است که آیا ترس ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین از جاه طلبی سیاسی والری زالوژنی فرمانده ارشد ارتش کشورش، حقیقت دارد یا خیر.

مهاجرت: شکست جمعی اروپا
بر اساس گزارش گاردین، نزدیک به ۲ هزار و ۲۰۰ نفر در سال ۲۰۲۳ هنگام تلاش برای عبور از دریای مدیترانه مرکزی از شمال آفریقا برای رسیدن به اروپا جان خود را از دست داده یا ناپدید شده اند. این مسیر به عنوان مرگبارترین مسیر عبور مهاجران و گورستان هزاران پناهجو توصیف می شود که هر روز اجساد آنها به سواحل شمال آفریقا کشیده می شود. اروپا برای مهار آنچه که دولت های دست راستی در این قاره به عنوان «تهاجم» توصیف می کنند، بار دیگر با تصویب توافق نامه های بحث برانگیز با برخی کشورهای محل عبور مهاجران مانند تونس، دیوارهایی را در مرزهای خود کشیده اند. در سال ۲۰۲۴، ممکن است شاهد تعداد مهاجران کمتری در قلمروهای اروپایی باشیم، اما تعداد فزاینده‌ای از مرگ‌ها در دروازه‌های اروپا مشاهده می‌شود، به طوری که پناهجویان مجبور می‌شوند مسیرهای خطرناک‌تری را طی کنند تا از خشونت محافظان مرزی جلوگیری کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار