کد خبر: ۲۳۱۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
«تجارت آنلاین» از وضعیت شکننده واردات دارو گزارش می‌دهد؛
محمد مهدی برادران معاون وزیر صمت چندی پیش با تاکید بر وجود مافیا دارو تاکید کرد و گفت:" باندهایی در داخل و خارج از کشور وجود دارند که در برخی موارد با ترویج واردات بی رویه و فشار بر مصرف کننده نهایی به دنبال منافع خود هستند و باید آن‌ها را از صنعت داروسازی جدا کرد و در پاسخ به کسانی که منکر این امر در کشور بودند هم گفتیم که در آینه نگاهی به خود بیندازید!"

اوضاع نابسامان بازار دارو

گروه اقتصاد کلان – صدیقه بهزادپور: محمد مهدی برادران معاون وزیر صمت چندی پیش با تاکید بر وجود مافیا دارو تاکید کرد و گفت:" باندهایی در داخل و خارج از کشور وجود دارند که در برخی موارد با ترویج واردات بی رویه و فشار بر مصرف کننده نهایی به دنبال منافع خود هستند و باید آن‌ها را از صنعت داروسازی جدا کرد و در پاسخ به کسانی که منکر این امر در کشور بودند هم گفتیم که در آینه نگاهی به خود بیندازید!". به گزارش «تجارت»، وجود مافیا در هر حوزه ای قطعاً نشان از فساد سیستماتیکی دارد که شاخه های آن در بخش های دیگر نیز تنیده شده است و به تدریج به نابودی آن صنعت در داخل کشور منتهی خواهد شد. به گفته مسئولان بیشترین دغدغه مسئولان در لایحه سال آینده و تخصیص یارانه به آن، درباره دارو و پیش خرید گندم از کشاورزان بوده است. به گفته برادران معاون وزیر صمت دست های پشت پرده ای وجود دارد که منافع خود را در واردات دارو می بینند و در این بین منابع ارزی فراوانی در این حین بلعیده می شود و چه بسا که کلاهبرداری بزرگ دیگری نیز همین روزها مانند «دبش» افشا شود.

مافیایی به قیمت سلامت مردم
افزایش قیمت و نبود دارو برای برخی از بیماری های خاص مانند SMA و ... در حالی که چندی پیش رئیس جمهور و رئیس مجلس وعده واردات آن را به بیماران خاص داده بودند به واکنش های اعتراض آمیز بسیاری منتهی شده است، مسئولان حوزه دارو در کشور هر چند به نبود برخی از داروها در برهه های مختلف معترف هستند، اما گرانی و نایاب شدن سامان یافته برخی از داروها از جمله مشکلاتی است که این بار نه سفره معیشت، بلکه سلامت مردم را هدف قرار داده اند و به این ترتیب قیمتی برای جان مردم تعیین می شود که اقشار مردم را تحت فشار قرار داده است، این در حالی است که همزمان با آغاز جراحی اقتصادی دولت قول داده بود یارانه برخی از کالاهای اساسی و دارو .... حذف نشود، هر چند کارشناسان معتقدند؛ در ارزیابی اولیه افزایش قیمت خارج از آنچه که در حال حاضر به صورت کلی رخ می دهد و ناشی از تبعات حذف ارز ترجیحی اعلام شده نیست.

عقیم ماندن تامین دارو، در برنامه هفتم توسعه
تامین دارو، بیمه و درمان یکی از نقاط پرچالش در تمام برنامه های توسعه ای بوده که در برنامه توسعه هفتم نیز دولت به طور جدی به آن پرداخته است. توسعه کمی و کیفی بیمه های خصوصی و دولتی در بحث سلامت و حمایت از مردم و به ویژه اقشار کم درآمد از جمله اولویت های برنامه توسعه هفتم است که در صدد است با بهره گیری از اعتبارات مالی مطلوب به اهداف پیش بینی شده در این خصوص دست یابد. بدیهی است ارائه خدمات به مردم با پشتوانه بیمه، باید با رعایت ملاحظات شرکت های بیمه کننده و پرداخت هزینه های صورت شده این شرکت ها و تعامل بین سازمانی همراه باشد . پزشک خانواده یکی از مهمترین بخش هایی است که دولت های مختلفی در صدد اجرای آن در کشور به صورت عام بوده اند، اما تاکنون به دلایل مختلف از جمله فقدان نیروی مناسب برای به کارگیری در این طرح، نبود بودجه مالی برای پرداخت های مورد نیاز این طرح همچنان عقیم مانده که بر اساس پیش بینی های صورت گرفته در برنامه هفتم توسعه به طور جدی تر به آن پرداخته شده و امید است به مرحله اجرای مناسب درآید.

سیاه بازی واردات دارو با وجود ظرفیت های تولید
کارشناس مسئولان در حوزه دارو بر این باور هستند؛ شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها و در مجموع بخش خصوصی از ظرفیت مطلوبی برای تولید دارو برخوردار هستند و قطعاً حمایت از این گروه و حمایت از سرمایه گذاران در این حوزه خواهد توانست علاوه بر تامین نیاز داخلی دارو، حتی در برخی از اقلام توانایی صادرات را نیز داشته باشم، اما همانگونه که معاون وزیر صمت نیز اشاره کرد، برخی از افراد حقیقی و حقوقی در تلاش هستند با ایجاد بازار سیاه و اعلام نیاز کاذب به واردات دارو، منافع خود را در این بین لحاظ کنند، در حالی که با تولید اقلام وارداتی دارو خواهیم توانست از درآمدهای ارزی در این بخش جهت واردات برخی از داروهایی که در داخل کشور تولید نمی شود نیز بهره جوید و تعادل خوبی در این بخش برقرار گردد، این در حالی است که حمایت‌های دولت در زمینه دارو بسیار متفرقه است.

راهکار سامان بخشیدن به بازار دارو
مرتضی خاتمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره به «تجارت» گفت: حمایت‌های دولت در زمینه دارو بسیار متفرقه است. در طرح ها و قوانین مختلف از جمله طرح دارویار، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، داروهای بیماری‌های صعب‌العلاج و... بسته‌هایی حمایتی دارویی وجود دارد. به نظر بنده دولت باید در همه این بسته‌ها تجدید نظر نموده و همه را تجمیع کند تا یک روند شفاف برای حمایت‌های دارویی مختلف ایجاد شود؛ چرا که این پراکندگی باعث عدم شفافیت و اسراف در منابع می‌شود.نظام دارویی کشور باید بر اساس تولید ژنریک بازسازی شود. در این راستا باید تولید داروی ژنریک، محور باشد و عناوینی چون ژنریک تجاری مورد بازنگری قرار گیرند. پیشنهاد می‌شود فقط کارخانه‌هایی که حداقل نیمی از داروهایشان داروی ژنریک است، مشوق‌های مؤثر دریافت کنند. واردات دارو باید هدفمند باشد. بخشی از بودجه ارزی باید به نوسازی صنایع دارویی اختصاص یابد. در مورد مالکیت این صنایع در بخش دولتی، شبه دولتی و عمومی و نحوه مدیریت آنها احتیاج به اصلاحات اساسی است بخش خصوصی واقعی و دانش بنیان می‌تواند دراین عرصه تحول آفرین باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار