کد خبر: ۲۳۱۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
«تجارت» بررسی می‌کند؛ دلایل بروز نوسان در بازار طلا و ارز چیست؟
تثبیت نرخ ارز طی مدت حدود 7 ماهه اخیر باعث شد تا واکنش ها در جامعه به اظهارات فرزین رئیس کل بانک مرکزی مثبت تر شود، برخی از کارشناسان بر این باور بودند که سیاست های بانک مرکزی با وجود نبود تغییر جدی در وضعیت معیشت مردم، از آنجایی که باعث شده نرخ ارز تثبیت شود، مثبت تلقی می شود.

سهم‌خواهی دلالان از حادثه تروریستی

گروه اقتصاد کلان: تثبیت نرخ ارز طی مدت حدود 7 ماهه اخیر باعث شد تا واکنش ها در جامعه به اظهارات فرزین رئیس کل بانک مرکزی مثبت تر شود، برخی از کارشناسان بر این باور بودند که سیاست های بانک مرکزی با وجود نبود تغییر جدی در وضعیت معیشت مردم، از آنجایی که باعث شده نرخ ارز تثبیت شود، مثبت تلقی می شود. این گروه از کارشناسان معتقدند اقدامات بانک مرکزی باعث شده تا بازار ارز نسبت به رخدادهای سیاسی، اقتصادی و ... واکنش چندانی نشان نداده و همچنان روندِ با ثبات خود را طی می کند و این نشانه موثر بودن سیاست های بانک مرکزی است. اما تغییر بازار بعد از حادثه تروریستی کرمان در سالروز شهادت سردار حاج قاسم، ارزیابی های پیشین در این زمینه را مجدداً متزلزل ساخت و برخی از کارشناسان مدعی شدند که احتمالاً با کاهش منابع ارزی دولت این بار بانک مرکزی نخواهد توانست از پسِ بازار متلاطم شده برآید و دلالان نیز که گویا مدت ها پشت در این بازار کمین کرده بودند، بر طبل ناآرامی بازار می کوبند و در صدد تشدید التهاب بازار ارز و طلا را دارند.

گذری بر بازار ارز و طلا پیش از حادثه کرمان
به گزارش «تجارت»، همزمان با وقوع حادثه تروریستی کرمان، حواله درهم چهارشنبه هفته گذشته دیرتر از همیشه بسته شد و نرخ دلار هم افزایش یافت، گویا مدت ها بود که دلالان درانتظار وقوع حادثه ای بودند تا بتوانند
پس از مدت ها سهم خود را از بازار دلار و طلا به قیمت جان مردم بازستانند. در این میان سکه و دلار روند افزایشی پیدا کردند و دلار هرات بالای 50 هزار و 200 تومان ایستاد که مرز مهمی تلقی می شود، چرا که حدود
یک ماه بود که دلار نتوانسته بود از مرز 50 هزار تومان بالاتر برود.
این درحالی است که پیش از حمله تروریستی نرخ ارز تا ۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان معامله می‌شد، اما پس از انتشار اخبار مربوط به حادثه، نرخ ارز تا ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان نیز بالا رفت، و دو روز بعد نیز دلالان در بازار ارز حضور فعال و گسترده ای داشتند و قیمت دلار را تا ۵۰ هزار و ۹۵۰ تومان بالا برده‌اند.

عوامل تاثیرگذار بر بازار سکه و ارز به جز حادثه کرمان
قیمت سکه نیز که تا پیش از وقوع حادثه کرمان در مرز قیمت 29 میلیون و 850 هزار تومان قرار داشت، با وقوع این حادثه تروریستی با ورود به کانال افزایشی به رقم 30 میلیون و 50 هزار تومان رسید و قیمت طلای آبشده هم که پیش از این به حوالی 10 میلیون و 980 هزار تومان کاهش یافته بود، با حدود 1 میلیون تومان افزایش به رقمی بالغ بر 11 میلیون و 40 هزار تومان رسید. این در حالی است که افزایش قیمت پیش از وقوع حادثه کرمان نیز با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، متقاضی چندانی نداشت و این روند باعث تشدید این بازار شد. کارشناسان معتقدند افزایش قیمت های صورت گرفته در بازار کنونی ناشی به دلایلی چون؛ هیجانات ناشی از وقوع حادثه تروریستی کرمان، روز زن، آغاز سال میلادی است که به زعم این گروه این هیجانات قطعاً کاهش می یابد و بازار متعادل خواهد شد. کارشناسان بر این باور هستند بازار ارز و دلار پیش از این نیز چنین هیجانی را همزمان با وقوع درگیری غزه و اسرائیل تجربه کرده بود که با افزایش حدود 3 هزار تومان به مدت کمتر از یک هفته ادامه داشت و به تدریج با کاهش هیجانات بازار ارز مجدداً به قیمت های قبلی بازگشت که با تاکید فرزین رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر افزایش منابع ارزی کشور ناشی از آزادسازی اموال بلوکه شده نیز همراه شد و به تسریع حکمرفمایی آرامش در جامعه منتهی شد.

بازار ارز و سکه تعدیل خواهد شد
محمدرضا رنجبر فلاح اقتصاددان پولی و مدیرعامل اسبق بانک تجارت ، با بیان اینکه افزایش قیمت دلار در یک روز گذشته مربوط به انتظارات منفی ناشی از بمب‌گذاری تروریستی کرمان است، گفت: متاسفانه بعضی رسانه‌ها در همین مدت کوتاه به آن دامن زده اند و از آب گل آلود ماهی می‌گیرند که بسیار غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای است. وی ادامه داد: برخی رسانه ها می خواهند وانمود کنند که در سیاست خارجی و روابط بین الملل تشنج هایی به وجود آمده است و اثر منفی خود را گذاشته است. افزایش قیمت دلار فروکش خواهد کرد. مدیرعامل اسبق بانک تجارت افزود: به نظر نمی‌رسد که این بمب گذاری تروریستی نشان دهد که در مسائل بین المللی چالشی به وجود آمده باشد. این افزایش قیمت، نوعی از انتظارات مقطعی و کوتاه مدت است که دوباره خودش را تعدیل می کند.

بازار کششی بیشتر برای گرانی ندارد
این گزارش همچنین حاکی است؛ به عقیده تحلیل‌گران فنی اگر سکه حواله از محدوده مقاومت ۳۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان تا ۳۱ میلیون و ۸۰ هزار تومان عبور کند می‌شود گفت بازار همچنان در مسیر صعود قدم برمی‌دارد. در عین حال اکثر کارشناسان بر این باور هستند؛ بازارهای مالی همواره به رخدادهای سیاسی، اجتماعی و ... واکنش نشان می دهند و حادثه تروریستی کرمان نیز از این قاعده مستثنی نیست، و قطعاً این التهاب بازار به زودی فروکش خواهد کرد، به ویژه اینکه بازار دیگر کشش بیشتر برای قیمت طلا و ارز را ندارد هر چند عده ای در این میان با دلال بازی سعی در متلاطم کردن بازار ارز و طلا را دارند تا از این آب گل آلود حتی به قیمت جان انسان های دیگر ماهی بگیرند، اما نرخ ارز و سکه از نظر بنیادی به دلیل کاهش قیمت اونس در حال کاهش است و این افت قیمت‌ها بازار عده‌ای را کساد کرده بود، اما بر اساس شواهد موجود در بازار و همچنین نگاهی به حوادثی چون جنگ غزه این اطمینان وجود دارد که با فروکش کردن التهابات، قیمت‌ها نیز دوباره به سطوح هدف‌گذاری شده توسط بازارساز برسد و مردم مراقب باشند در بازی نوسان‌گیران قرار نگیرند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار