کد خبر: ۲۳۱۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
ذخایر سدهای تهران و بارش‌های استان تهران با کاهش ۵۰ درصدی مواجه شده و ۸۶ درصد مخازن سدهای تأمین آب شرب هم خالی است!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، بارش‌های سال آبی جاری تهران با کاهش 56 درصدی نسبت به متوسط بلندمدت مواجه شده و اثر خشکی پاییز و زمستان هم در کاهش ذخایر سدهای تهران مشهود شد.به طوریکه 86 درصد ظرفیت مخازن سدهای پنج‌گانه تأمین آب شرب تهران خالی است.

براساس این گزارش، ذخایر سدهای تهران نسبت به شرایط عادی 300 میلیون مترمکعب کسری دارند و ذخایر 3 سد در سامانه شرقی تأمین آب تهران هم کمتر از 20 درصد است.

نصف شدن ذخایر سدهای تهران و بارش‌های این استان نسبت به شرایط عادی و متوسط درازمدت، موجب شده برداشت از منابع زیرزمینی آب افزایش چشمگیری داشته باشد و با وجود آنکه هیچ رقم رسمی در خصوص میزان برداشت از منابع زیرزمینی آب تهران اعلام نشده، بررسی‌ها نشان می‌دهد برداشت از منابع زیرزمینی نسبت به منابع سطحی به نسبت کم‌سابقه 70 به 30 درصد رسیده و حتی در برخی روزها، میزان تأمین آب از محل چاه‌ها از مرز 70 درصد هم می‌گذرد.

 تأمین بدون هشدار آب در این روزها که اغلب شهروندان شدت تنش آبی تهران را درک نکرده اند و به مصارف عادی و حتی اسراف‌گونه ادامه می‌دهند به تشدید فرونشست و بروز مشکلات بیشتر در تأمین آب تهران در سال‌های آینده منجر خواهد شد.

کاهش 2 هزار لیتری الگوی مصرف آب در تهران و اخطار به مشترکانی که بیش از دو برابر این الگو مصرف ماهانه دارند، تنها اقدامی است که شرکت آب و فاضلاب استان تهران انجام داده و بدون شک این اقدام حداقلی در اطلاع‌رسانی بحران موجود کافی نیست. در این روزهای نیازمند اطلاع رسانی گسترده، نه شرکت آب و فاضلاب استان تهران و نه شرکت آب منطقه‌ای این استان، هیچ‌کدام نه‌ تنها نشست خبری برگزار نمی‌کنند بلکه در سکوت خبری عجیبی به سر می‌برند.

وزارت نیرو، شرکت مهندسی آب و فاضلاب و شرکت مدیریت منابع آب نیز در این بی‌خبری جامعه از بحران جاری و تبعات پیش‌رو، سهیم هستند.

مصرف لحظه‌ای آب تهران در شب یلدا و در یکی از خشک‌ترین سال‌های استان به رقم بی‌سابقه 50 هزار لیتر در ثانیه و مانند اوج مصرف در میانه تابستان رسید.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار