کد خبر: ۲۳۱۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
«تجارت آنلاین» پشت پرده تلاش‌های غرب برای عدم گسترش جنگ غزه با توسل به نقش‌آفرینی ایران را بررسی کرد:
نود و سه روز از آغاز جنگ غزه سپری می‌شود اما همچنان آتش جنگ شعله‌ور بوده و امیدی برای توقف درگیری‌ها وجود ندارد. در این میان یکی از نقاط قابل توجه تلاش‌های بی‌وقفه کشورهای غربی برای عدم گسترش جنگ با توسل به نقش‌آفرینی ایران است. به روایت شفاف‌تر غربی‌ها تلاش دارند از طریق ایران، گروههای مقاومت را از ورود به درگیری با رژیم اسرائیل بر حذر دارند.

آمریکا و اروپا در اندیشه ممانعت از وقوع جنگ بزرگ

گروه سیاسی: نود و سه روز از آغاز جنگ غزه سپری می‌شود اما همچنان آتش جنگ شعله‌ور بوده و امیدی برای توقف درگیری‌ها وجود ندارد. در این میان یکی از نقاط قابل توجه تلاش‌های بی‌وقفه کشورهای غربی برای عدم گسترش جنگ با توسل به نقش‌آفرینی ایران است. به روایت شفاف‌تر غربی‌ها تلاش دارند از طریق ایران، گروههای مقاومت را از ورود به درگیری با رژیم اسرائیل بر حذر دارند.
به گزارش «تجارت آنلاین»، از همان آغاز جنگ غزه تبادل پیام‌های آمریکا و اروپا با ایران به منظور کنترل و مهار بحران کلید خورد. در تحولات جدید از یک سو، انصارالله یمن میدان منازعه با رژیم اسرائیل را به شکل جدی گسترش داده و از سوی دیگر، امکان وقوع درگیری میان اسرائیل و حزب‌الله به طور جدی گسترش پیدا کرده است.

پیام‌های غیرمستقیم آمریکا به ایران برای عدم گسترش جنگ غزه
در نتیجه دور جدید منازعات گزارش‌ها از افزایش پیام‌های آمریکا به ایران برای ممانعت از گسترش جنگ حکایت دارد. در همین ارتباط، اخیرا سی ان ان به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا خبر داد که یکی از اهداف سفر وزیر امور خارجه این کشور به پایتخت‌های خاورمیانه برقراری تماس غیرمستقیم با ایران برای جلوگیری از تشدید تنش هاست. بر اساس این گزارش، ایالات متحده تاکنون از طریق حمله به نیرو‌ها و زیرساخت‌ها در عراق و سوریه و هدف قرار دادن موشک‌ها و پهپاد‌های شلیک شده توسط انصارالله یمن به حملات علیه مواضع خود پاسخ داده است. مقامات آمریکایی همچنین مدعی هستند از طریق کانال‌های غیرمستقیم به ایران گفته اند که حملات گروه‌های مورد حمایتش علیه مواضع آمریکا در منطقه باید متوقف شود و ایالات متحده در صورت لزوم از خود دفاع خواهد کرد. یک مقام ارشد وزارت امورخارجه آمریکا روز جمعه مدعی شد برقراری تماس غیرمستقیم با ایران برای جلوگیری از درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه، محور اصلی سفر آنتونی بلینکن، به منطقه در چند روز آینده خواهد بود.

تلاش‌های اروپا برای مهار دامنه گسترش بحران از سوی ایران
علاوه بر دولت آمریکا، کشورهای اروپایی نیز پیام‌های مشابهی را به ایران ارسال کرده‌اند. در جدیدترین نمود، وزیر خارجه فرانسه شنبه شنب در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی اخیر در کرمان خواستار نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از گسترش دامنه درگیری‌ها در منطقه شد. در واقع، وزیر امور خارجه فرانسه با ابراز نگرانی نسبت به افزایش شدت تنش‌ها در منطقه، خواستار نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از گسترش دامنه درگیری‌ها شد. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نیز در این گفت‌وگو، بر ضرورت تلاش جامعه جهانی برای مقابله موثر و عملی با اشکال مختلف تروریسم تأکید کرد.
حسین امیرعبداللهیان نیز با اشاره به تحرکات فرانسه در موضوع فلسطین، توقف جنایات رژیم صهیونسیتی و نسل کشی‌های در حال انجام در غزه، لزوم اقدام عملی برای توقف کشتار غیرنظامیان، تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه، ممانعت از کوچ اجباری و واگذاری آینده فلسطین در یک روش دموکراتیک به خود فلسطینی‌ها را گامی موثر در پایان دادن به خشونت‌ها در منطقه برشمرد. وزیر خارجه ایران تنها راه برای جلوگیری از گسترش درگیری‌ها در منطقه و استقرار صلح پایدار را لزوم توجه مسؤولانه به ریشه چالش‌ها و نیز عزم جدی برای کمک به حل آنها خواند. وی با اشاره به قتل عام ۲۲ هزار غیرنظامی و زنان و کودکان در غزه ، آمریکا و رژیم اسرائیل را عامل نسل کشی اخیر در غزه خواند ‌و گفت: نمی‌توان بدون نگاه به اشغالگری و با باز گذاشتن دست رژیم اسرائیل، ریشه‌های بی ثبات سازی منطقه را نادیده گرفت و در عین حال نگران امنیت دریای سرخ و منطقه بود. امیرعبداللهیان امنیت غزه و کرانه باختری و امنیت منطقه را به هم پیوسته خواند و گفت که جنگ راه حل نیست. وی ایران را صادق‌ترین حامی امنیت و ثبات در منطقه و جهان خواند.

تبادل پیام‌های معنادار غرب با ایران
از ابتدای جنگ غزه آمریکایی‌ها تلاش کردند این پیام را بدهند که به دنبال گسترش دامنه جنگ نیستند و از ایران درخواست خویشتن‌داری کرده‌اند. همچنین در پیام‌های مشابهی به بیروت از حزب الله درخواست خویشتن‌داری کردند، اما خود (یعنی آمریکا) به‌طور تمام عیار در کنار رژیم اسرائیل قرار گرفت؛ از ارسال همه امکانات نظامی و تسلیحاتی که رژیم اسرائیل به آن نیاز داشت، دریغ نکرد و در نتیجه شدت جنگ را افزایش داد. آمریکا خود پایبند به عدم توسعه جنگ باقی نماند و آشکارا موضوع افزایش شدت جنگ، کشتار و نسل‌کشی علیه مردم غزه و کرانه باختری را دنبال کرد. حال پرسش مهم این است که چرا غربی‌ها تا این اندازه از گسترش دایره جنگ در منطقه هراس دارند و چرا تا این اندازه از تهران درخواست می‌کنند از گسترش جنگ ممانعت به عمل بیاورد؟ در پاسخ به این مساله می‌توان به سه مساله مهم اشاره کرد. نخست این‌که آمریکا و اروپا به خوبی نسبت به این مساله واقف هستند که گسترش جنگ در منطقه به معنای تحمیل هزنیه‌های بزرگ‌تر بر آن‌ها است؛ چرا که کلیت مجموعه غرب خود را به حمایت از رژیم اسرائیل متعهد می‌بیند. در سطح دوم، کشورهای غربی در وضعیتی که درگیر جنگ اوکراین نیز هستند، نسبت به وقوع یک جنگ منطقه‌ای و فراگیر دیگر در سطح جهانی رغبت ندارند. در سطح سوم، کشورهای غربی به شدت نگران سناریوی وقوع درگیری نظامی میان اسرائیل و ایران هستند. آن‌ها به خوبی نسبت به این موضوع اشراف دارند که هر گونه درگیری میان ایران و اسرائیل، می‌توان تبعات بسیار سنگین و بزرگی را به همراه داشته باشد. آن‌ها می‌دانند ایران نه حزب الله است و نه حماس. هر گونه درگیر شدن مستقیم تهران در جنگ می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری را برای صهیونیست‌ها به همراه داشته باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار