کد خبر: ۲۳۱۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۸
معاون وزیر کار اعلام کرد
معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با اشاره به رشد ۵۱ درصدی آموزش‌های مهارتی در دولت سیزدهم،فرایند گرفتن مدرک فنی و حرفه‌ای را تشریح کرد و افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در برنامه هفتم را خواستار شد.

نحوه دریافت مدرک فنی و حرفه‌ای

معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با اشاره به رشد ۵۱ درصدی آموزش‌های مهارتی در دولت سیزدهم،فرایند گرفتن مدرک فنی و حرفه‌ای را تشریح کرد و افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در برنامه هفتم را خواستار شد.

مهرداد عظیمی از رشد ۵۱ درصدی آموزش‌های مهارتی در دولت سیزدهم خبر داد و توسعه و صیانت از سرمایه های انسانی راهبرد و اولویت اساسی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برشمرد.

وی افزود: با توجه به سیاست‌های دولت مردمی طی دو سال گذشته ۴.۵ میلیون نفر در آموزشگاه‌های دولتی‌ و غیردولتی آموزش‌ مهارتی فرا گرفته‌اند که نسبت به دولت قبل ۵۱ درصد رشد داشته است.

رشد ۱۳۰۰ درصدی مجوز آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای

معاون وزیر کار، کاهش زمان صدور مجوزها به سه روز و رشد ۱۳۰۰ درصدی مجوز آموزشگاه‌های آزاد، افزایش ۴۸ درصدی سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای، رشد ۱۱۷۰ درصدی حضور در مسابقات ملی و بین‌المللی مهارت و افزایش ۷۲ درصدی صدور گواهینامه‌های مهارتی برای کارآموزان را بخشی از توفیقات دولت سیزدهم در حوزه مهارت آموزی ذکر کرد.

عظیمی همچنین با اشاره به ماموریتهای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: در حال حاضر حوزه ماموریتی سازمان به چهار بخش پژوهش، تدوین استانداردهای ارزشیابی و شایستگی، سنجش صلاحیت حرفه‌ای و آموزش مهارت تقسیم می‌شود که این امر توسط ۱۳ هزار نیروی انسانی متعهد و متخصص در بخش دولتی در حوزه‌های ستادی و استانی انجام می‌گیرد و از این تعداد حدود ۴۸۰۰ نفر مربی در بخش دولتی هستند.

وی ادامه داد: زیرساخت ما در حوزه دولتی ۶۵۸ مرکز آموزش دولتی در کشور است و تمام مراکز استانها و شهرستانها از این زیرساخت بهره‌مند هستند.این مراکز جدا از هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای ذیل وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای ذیل وزارت علوم است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در یک گفت‌وگوی تلویزیونی سخن می‌گفت، افزود: هم اکنون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به ۱۹ گروه رسمی از قبیل روستاییان و عشایر، دانشجویان، دانش آموزان، فارغ التحصیلان،‌ زنان سرپرست خانوار و ... آموزش می‌دهد و چتر آموزش مهارتی سازمان در کل کشور و در همه رده‌های سنی و مشاغل و حرف گسترده است و در کنار بخش دولتی یک تجربه بسیار موفق را در تعامل با بخش خصوصی داریم.

تشریح فرایند دریافت مدرک فنی و حرفه‌ای 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای درعین حال در خصوص نحوه گرفتن مدرک فنی و حرفه‌ای توضیح داد: یکی از اقدامات سازمان در دوره جدید در کنار آموزش، بحث سنجش صلاحیت است که یکی از شاخه‌های اصلی حوزه فعالیت سازمان فنی و حرفه‌ای به شمار می‌رود. در گذشته قید الزامی بود و هر فردی که می‌خواست گواهی مهارت بگیرد باید آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را هم طی می‌کرد ولی به جهت اینکه فاصله دسترسی به مشاغل کوتاه شود، در سازمان فنی و حرفه‌ای دو اتفاق بزرگ رقم خورد؛ یکی کاهش زمان صدور گواهی نامه مهارت بود که در گذشته چند ماه طول می‌کشید ولی در شرایط فعلی به سه روز و کمتر از یک هفته کاهش یافته است. اتفاق بعد این بود که اگر فردی اظهار کرد خودش مهارت دارد و نیاز به دیدن آموزش نداشت، مستقیم به بخش سنجش سازمان هدایت می‌شود و چنانچه از آزمون‌های مهارتی سربلند و موفق بیرون آمد،گواهی‌نامه مهارتی به وی تقدیم می‌شود.

عظیمی از رسانه‌ها خواست تا در بحث تحقق نهضت ملی مهارت و جریان سازی امر مهارت این سازمان را یاری دهند و افزود: طبق داده‌های مجمع جهانی اقتصاد، تا سه سال آینده بیش از ۸۵ میلیون شغل از بین می‌رود و حدود ۹۷ میلیون شغل به وجود می‌آید که این مساله نشان می‌دهد دامنه تغییرات زیاد و فاصله تغییرات سریع است و این ویژگی از ویژگی‌های عصر فناوری است که روز به روز چتر فناوری‌های بخش‌های مختلف کشور، مشاغل و حتی زندگی شخصی را تحت تاثیر قرار می‌دهد لذا با این داده‌ها باید نگاه به مقوله هدایت سرمایه‌های انسانی را تغییر بدهیم و جنس آموزش‌ها بیشتر به آموزش‌های مهارتی معطوف شود.

افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در برنامه هفتم

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان اظهار کرد: علیرغم آنکه وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش به این بخش توجه ویژه‌ای دارند اما درخواست من این است اکنون که برنامه هفتم توسعه تدوین شده و از مجلس رأی گرفته است، سهم‌ آموزش‌های مهارتی در برنامه هفتم بیشتر دیده شود. خوشبختانه مجمع تشخیص مصحلت نظام در جلسات متعدد و کمیسیون‌های مشترک این بحش را مورد بررسی قرار داد و به دلیل کمرنگ دیده شدن سهم آموزش‌های مهارتی رأی عدم انطباق گرفته شد لذا امیدوارم مجلس مجدد بازنگری کند و سهم آموزش‌های مهارتی را در برنامه افزایش دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار