کد خبر: ۲۳۱۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰
بازار کریپتوکارنسی در سال ۲۰۲۳ روند مثبتی را ثبت کرد. ارزش این بازار در مجموع بیش از دو برابر شد و بیت‌کوین پیشتاز رشد قیمت بود. با این حال، کارشناسان می‌گویند: تکرار جهش شگفت‌انگیز بیت‌کوین در سال ۲۰۲۴ اگر نگوییم غیرممکن اما بسیار دشوار خواهد بود.

به گزارش صدای بورس، پیش‌بینی آینده پادشاه رمزارزها و بازار کریپتوکارنسی به دلیل تاثیر عوامل مختلف، دشوار و بلکه غیرممکن است. طبق معمول، دو گروه تحلیلگر دیدگاه‌های مثبت و منفی خود را در این زمینه ارائه کرده‌اند که نشان می‌دهد، آینده این بازار چندان روشن نیست. بنابراین سرمایه‌گذاری در بازار کریپتوها باید با پذیرش ریسک و بررسی همه جوانب انجام شود.

گروهی از تحلیلگران معتقدند، بازار کریپتوکارنسی در سال ۲۰۲۴ نیز شاهد ادامه روند صعودی ارزش و قیمت رمزارزها خواهد بود. آنها دلایل متعددی از جمله توسعه جغرافیای پذیرش کریپتوها، به رسمیت شناخته شدن از سوی بانک‌های مرکزی و نهادهای قانونگذاری، راه‌اندازی صندوق ETF بیت‌کوین، افزایش تعداد معامله‌گران و سرمایه‌گذاران، ثبت سودهای قابل توجه و... را برای این ارزیابی و پیش‌بینی ارائه می‌کنند.

در مقابل، گروه دیگری از تحلیلگران می‌گویند، ممکن است تغییرات بزرگی پیش‌رو باشد که می‌تواند آینده بی‌ثبات‌ترین کلاس دارایی جهان را به مخاطره اندازد. به عنوان مثال، یکی از این تحلیلگران معتقد است که راه‌اندازی صندوق ETF نقدی بیت‌کوین نه تنها مزیت نیست، بلکه تهدیدی بزرگ برای بازار کریپتوکارنسی به شمار می‌رود. بر پایه این تحلیل، ممکن است در سال ۲۰۲۴ ما شاهد افت ۲۰ درصدی ارزش بازار و سقوط بیت‌کوین به سطح ۳۵ هزار دلار باشیم. یکی دیگر از تحلیلگران هم گفته است: نوسان ارزش در ETFهای بیت‌کوین برای جایگاه قانونی بیت‌کوین بسیار خطرناک است. در واقع راه‌اندازی ETF نقدی بیت‌کوین با طبیعت کریپتوکارنسی در تضاد است و آن را به یک دارایی کلاسیک تبدیل می‌کند.

با وجود این پیش‌بینی، تحلیلگران خوش‌بین با اشاره به اینکه روند کلی بازار کریپتوکارنسی در دو سال گذشته مثبت بوده است، می‌گویند: حتی با پذیرش احتمال افت ۲۰ درصدی بازار باید آن را نشانه آماده شدن کریپتوها برای جهش بعدی دانست. در تایید این ارزیابی هم می‌توان گفت که از زمان اعلام خبر راه‌اندازی ETF نقدی بیت‌کوین، ارزش بازار کریپتوها حدود ۶۵ درصد افزایش داشته است.

هر یک از این برآوردها که محقق شوند، یک نکته مسلم است: بازار کریپتوکارنسی را نمی‌توان نادیده گرفت. اگر تصور می‌کنید که وال استریت یک سال شگفت‌انگیز را تجربه کرده است، پس بهتر است نگاهی به بازار کریپتوکارنسی بیندازید. تا پایان سال ۲۰۲۳ ارزش بازار کریپتوها نزدیک به ۱۱۵ درصد افزایش را ثبت کرد. گرچه در حال حاضر هزاران رمزارز برای انتخاب و خریدوفروش وجود دارد اما بیت‌کوین و اتریوم به عنوان دو گزینه برتر، بیشترین تاثیر را بر رشد بازار کریپتوها داشته‌اند.

در پایان سال ۲۰۲۲ بیت‌کوین و اتریوم در مجموع ۷۹۵ میلیارد دلار معادل ۵۸ درصد ارزش بازار کریپتوکارنسی را در اختیار داشتند. تا پایان سال ۲۰۲۳ ارزش بازار این دو غول کریپتویی در مجموع به ۱.۲ تریلیون دلار معادل ۶۷ درصد کل ارزش بازار رمزارزها رسید. اما در حال حاضر مهم نیست که بازار رمزارزها به کجا رسیده ‌است، مهم این است که به کجا می‌رود. به دنبال ثبت رکوردهای کم‌نظیر در سال گذشته، در اینجا چهار پیش‌بینی برای سال ۲۰۲۴ ارائه شده است.

چهار پیش‌بینی کریپتویی برای ۲۰۲۴

با شایعه بخر، با خبر بفروش

دلایل زیادی برای جهش ۱۶۰ درصدی قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۲۳ وجود دارد. برخی از این دلایل عبارتند از فضای مثبت در بازارهای مالی کلیدی آمریکا، پیش‌بینی پذیرش و تایید صندوق ETF نقدی بیت‌کوین از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در ماه ژانویه و انتظار وقوع رویداد نصف شدن بیت‌کوین در ماه آوریل. دو مورد آخر به ویژه اهمیت زیادی دارند.

نهادهای مالی سال‌هاست برای پذیرش یک صندوق ETF بیت‌کوین تلاش می‌کنند. این تقاضا با این دلیل که بازار کریپتوها پر از دستکاری است، سال‌ها از سوی نهادهای ناظر و مقررات‌گذار رد شده بود. حال با تایید تعداد زیادی از صندوق‌های ETF بیت‌کوین، دسترسی به این رمزارز از طریق کانال‌های استاندارد (بدون نیاز به خرید بیت‌کوین از یک صرافی رمزارز) تسهیل می‌شود.

با انتشار این شایعات درباره بیت‌کوین، قیمت آن در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۶۰ درصد رشد کرد. بر این اساس، بیراه نیست اگر بگوییم پادشاه رمزارزها در سال جدید درگیر روند «با شایعه بخر، با خبر بفروش» خواهد بود. توجه به این نکته نیز ضرورت دارد که بیت‌کوین برخی تجربه‌های ناموفق هم داشته است. از جمله، تجربه السالوادور برای پذیرش بیت‌کوین چندان موفق نبوده است. در سال ۲۰۲۲ بیش از ۷ میلیارد دلار انتقال برون‌مرزی برای السالوادور ثبت شد اما تنها ۱۲۶ میلیون دلار آن وارد کیف‌پول‌های دیجیتال شد.

چهار پیش‌بینی کریپتویی برای ۲۰۲۴

کم‌کاری «سگ‌های» محبوب

دومین پیش‌بینی مهم این است که در سال جدید، «سگ‌های» محبوب بازار کریپتوکارنسی (یعنی همان دوژکوین و شیبا اینو) همچون سال گذشته کم‌کار خواهند بود. در سال ۲۰۲۳ دوژکوین و شیبا اینو به ترتیب ۳۵ و ۳۶ درصد رشد قیمت را ثبت کردند. گرچه این میزان رشد نشان‌دهنده عملکرد خوب این کریپتوها در مقایسه با شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ است اما در برابر رشد ۱۶۰ درصدی بیت‌کوین، به چشم نمی‌آید.

مشکل اساسی دوژکوین و شیبا اینو این است که این دو چیزی بیش از ابزارهای پرداخت نیستند. در حال حاضر هزاران ارز دیجیتال در بازار وجود دارد که می‌توان از آنها برای خرید خدمات و کالا استفاده کرد. بر این اساس، این دو رمزارز هیچ تفاوت مهمی با پروژه‌های بی‌شمار دیگر ندارند. داده‌های آماری هم نشان می‌دهند که کاربرد چندانی در جهان واقعی ندارند. بر پایه داده‌های راهنمای کسب‌وکار آنلاین Cryptwerk، در سراسر جهان حدود ۲۵۰۰ شرکت دوژکوین و حدود ۹۰۰ شرکت هم پرداخت از طریق شیبا اینو را پذیرفته‌اند. این در حالی است که تقریبا ۳۳۳ میلیون شرکت در سراسر جهان وجود دارد.

چهار پیش‌بینی کریپتویی برای ۲۰۲۴

استقلال ممکن نیست

سال‌هاست فضای کریپتوکارنسی به عنوان یک تغییردهنده روند بازی و جریان اقتصاد مورد تحسین سرمایه‌گذاران بوده است. پیش‌بینی افزایش پذیرش جهانی پرداخت‌های دیجیتال در کنار استفاده از قراردادهای هوشمند به سرمایه‌گذاران امکان داد تا از امتیاز فناوری‌های پیشرفته‌ای که به عملکرد اقتصاد یا بازار سهام آمریکا و جهان متصل نبودند، کسب سود کنند. سومین پیش‌بینی این است که در سال ۲۰۲۴ بازار ارزهای دیجیتال قادر به کسب استقلال از بازار سهام نخواهد بود. به بیان دیگر، عملکرد شاخص‌های مهم بورس همچون اس‌اندپی ۵۰۰ مسیر حرکت بازار کریپتوکارنسی را مشخص خواهد کرد.

قوی سیاه رمزارزها

چهارمین پیش‌بینی این است که در سال ۲۰۲۴ بازار کریپتوکارنسی شاهد سقوط دیگری خواهد بود. در سال ۲۰۲۲ رمزارز ترا کلاسیک یا لونا (که قبلا ترا نامیده می‌شد) فاجعه بزرگی را در بازار کریپتوکارنسی رقم زد. در می ۲۰۲۲ رمزارز ترا کلاسیک رتبه چهارم کریپتوها را از نظر ارزش بازار در اختیار داشت اما شرایط به سرعت تغییر و این رمزارز سقوط کرد. مدت کوتاهی پس از این سقوط، فاجعه دیگری رخ داد: کلاهبرداری در صرافی رمزارز FTX و اعلام ورشکستگی آن. کمتر از یک سال بعد، مدیرعامل این صرافی به اتهام کلاهبرداری محاکمه و محکوم شد. این موضوع نشان داد که بازار کریپتوکارنسی از نبود نظارت کافی رنج می‌برد و بهترین فضا برای کلاهبرداری است.

نکته دیگر، مربوط به وضعیت تتر است. تتر بزرگترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است که جفت متصل به دلار به شمار می‌رود. گفته می‌شود، این رمزارز نهایتا از دلار جدا خواهد شد و سقوط خواهد کرد. با توجه به تعداد زیادی از استیبل‌کوین‌های بازار که پیش از این نتوانستند اتصال به دلار حفظ کنند و سقوط کردند، پیش‌بینی می‌شود که با سقوط تتر، بازار کریپتوکارنسی در سال ۲۰۲۴ با پدیده «قوی سیاه» روبه‌رو شود.

کد خبر 487177
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار