کد خبر: ۲۳۱۹۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۷

عملیات پوششی آمریکا علیه یمن

سید رضا صدرالحسینی
کارشناس مسائل منطقه

یکی از مسائل مهم و اساسی که در حملات بامداد روز گذشته آمریکا و انگلیس و متحدان آنها به یمن به اثبات رسید، ارتباط عمیق اسرائیل با حامیان بلامنازع این رژیم است. توجه داشته باشید که غرب و اسرائیل دلیل این حملات را تامین امنیت آبراه‌های استراتژیکی مانند دریای سرخ و تنگه باب‌المندب اعلام کردند اما واقعیت این است که دلیل اصلی این حملات حمایت ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای و اروپایی آن از امنیت رژیم صهیونسیتی بود. باید توجه شود که این حمایت تمام‌قد از گذشته تاکنون وجود داشته و حالا هم به بالاترین سطح خود رسیده است. واقعیت این است که یمنی‌ها در سال‌های گذشته حافظ آبراه‌های منتهی به جنوب یمن بودند و چند سری با دزدان دریایی مقابله کردند اما حالا شاهد آن هستیم که ایالات متحده و انگلیس حملات خود را با عنوان تامین امنیت اقتصاد و تجارت بین‌الملل و همچنین تامین امنیت آبراه‌های بین‌المللی اعلام می‌کنند.
باید متوجه باشیم که بحث فعلی، شکستن ستون فقرات اقتصادی رژیم صهیونیستی توسط یمن بوده که این اقتصاد اساساً «اقتصاد دریاپایه» محسوب می‌شود. در این میان جنایت اسرائیل در غزه نادیده گرفته شده و این در حالیست که سانسور رسانه‌های غرب به نفع تل‌آویو هم در طول بیش از ۹۵ روز گذشته در دستور کار بوده و حالا هم روند سانسور رسانه‌ای ادامه دارد. ایالات متحده اعلام کرده که چیزی در حدود ۱۰ نقطه را در خاک یمن مورد هدف قرار داده ولی این حملات، زیرساخت‌های حیاتی ارتش ملی یمن را هدف قرار نداده است. آمریکا در بیانیه خود حملات بامداد گذشته را صرفاً به عنوان یک هشدار به یمن اعلام کرده و به همین جهت معتقدم که واشنگتن بیشتر به دنبال مخابره پیام اخطار خود به صنعا بوده است. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا حمله به یمن شرایط را برای اسرائیل بهتر می‌کند و انصارالله را در تنبیه رژیم صهیونیستی متوقف می‌نماید، یا اوضاع از آنچه هست پیچیده‌تر می‌شود؟
به نظر نمی‌آید چنین حملاتی بتواند مانع از اقدامات انصارالله شده و تردد کشتی‌ها در دریای سرخ را به روال سابق برگرداند. ارتش ملی یمن قطعاً به این اقداماتی که انگلیسی‌ها آن را محدود می‌نامند، پاسخ خواهند داد، اما اقدام اصلی بیش از آنکه پاسخ مستقیم به آمریکا و انگلیس باشد، هنوز هم ممانعت از تردد کشتی‌ها به سوی اسرائیل و جلوگیری از تحقق اهداف حملات بامداد روز گذشته است. بلومبرگ هم با توصیف این حملات آمریکا به «قمار» هشدار داد که واشنگتن در شرایطی حمله کرد که بارها اعلام کرده بود در بحبوحۀ جنگ بین اسرائیل و حماس، جلوگیری از تبدیل درگیری به یک جنگ منطقه‌ای بزرگتر اولویت ما است.
این رسانه آمریکایی ضمن تاکید بر اینکه بازداشتن صنعاء مساله آسانی نیست، نوشته است که یمن موفق شد در برابر عملیات نظامی به رهبری عربستان مقاومت کند و هنوز هم عزم آن به شدت راسخ است. همانگونه که به صورت تلویحی اشاره کردم این حملاتِ ناخواسته بازی در زمین مقاومت است و ناکامی دشمن در رسیدن به اهدافش پس از حملات نظامی گسترده، او را در جایگاه پست‌تری نسبت به گذشته قرار می‌دهد. تصور کنید علیرغم یورش‌های گسترده به یمن، آمریکا موفق به گشودن دریای سرخ نشود، آیا دیگر آبرویی برایش باقی می‌ماند؟ لذا اینکه می‌گوییم عدم توقف اقدامات ارتش ملی یمن، آمریکا را وارد گرداب های عمیق‌تری خواهد کرد به همین دلیل است. در نهایت یمنی‌ها در این میان حمایت خود از غزه را ادامه خواهند داد و از سوی دیگر کاهش توان اقتصادی اسرائیل را در دستور کار خود دارند؛ چرا که حمایت آمریکا و انگلیس از اسرائیل صرفاً به موضوع تسلیحات یا حمایت‌های دیپلماتیک و سیاسی منتهی نمی‌شود بلکه در قضیه اقتصادی هم شاهد حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی هستیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار